CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

La CGT en defensa del ferrocarril públic i social al Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre

Divendres, 26 setembre, 2008

PER UN TRANSPORT PÚBLIC FERROVIARI DE QUALITAT PER A LES COMARQUES DE TARRAGONA

+ TRENS - AVE

Les necessitats de mobilitat de la població passen per un ferrocarril que vertebri el territori, que doni servei real a la ciutadania, permetent el dret a la mobilitat de les majories, estem farts de veure passar l'AVE a 300 km/h perquè els executius es desplacin entre les grans ciutats, i que no puguem viatjar entre dues poblacions de la nostra pròpia comarca per manca de trens o fins i tot pitjor… per la seva inexistència.


El 99% de la població viatja en trens de rodalies i mitja distància, enfront del 1% de l'AVE, les inversions són del 97% per a l'AVE i el 3% per al ferrocarril convencional. La nova estació del Tren d'Alta Velocitat del Camp de Tarragona, la inversió més cara de les fetes històricament a Tarragona, i que a sobre no soluciona de cap manera la problemàtica de mobilitat en les nostres comarques. A més en el Pla d'Infraestructures del Camp de Tarragona es continua apostant per l'Alta Velocitat, aquesta projectada altra nova estació d'AVE al Camp de Tarragona, així com altres noves línies d'Alta Velocitat que seguiran trinxant sense escrúpols el Territori de manera insostenible.

Des de CGT ens hem situat històricament en contra dels grans projectes d'infraestructures, principalment del tren d'alta velocitat, per motius tant socials com econòmics i per descomptat ecològics.

Hem de caminar cap a un futur sostenible, lluny de la fastuositat de l'AVE i dels mitjans de transport agressius que creen barreres a les nostres comarques, transformant i deteriorant l'entorn de manera irreversible, i apostant per un transport públic, segur i de qualitat, de caràcter social i sostenible mediambientalment, com és en definitiva el ferrocarril convencional. Com a conseqüència de la Llei del Sector Ferroviari i la consegüent privatització de serveis i en no atendre raons socials objectives, s'estan tancant multitud d'estacions del Camp de Tarragona i Terres del Ebre, quedant sense personal ferroviari, suprimint desocupades i fins i tot trens, disminuint encara més la qualitat del servei, i tot això per a rendibilitzar els comptes de resultats.

A les Comarques del Camp i les Terres de l'Ebre, en els últims 15 anys, han quedat de manera permanent, gran nombre d'estacions sense personal, com Vila-seca, Altafulla, l’Espluga de Francolí, Alcover, Vilavella, Vilaverd, Salomó, Roda de Barà, Nules-Bràfim, Marçà-Falset, les Borges del Camp, Riudecanyes-Botarell, Guiamets-La Serra d'Almos, Camarles, L´Ampolla, Santa Bàrbara, Freginals, Ulldecona, Ascó, etc. Les estacions de Riba-Roja, Flix, Móra la Nova, Salou, Cambrils, l’Hospitalet de l'Infant, Valls, Montblanc i les mateixes Tarragona i Reus han vist reduir el seu personal sota mínims tancant els llocs de comandament que regulen els trens i privatitzant serveis com la venda de bitllets i l'atenció a l'usuari.

Resulta paradoxal que convisquin en la mateixa comarca el malbaratament del TAV i la realitat d'estacions que no tenen ni enllumenat. També continuen oblidats projectes tan necessaris com el baixador de la zona universitària de Reus, i continua l'eterna provisionalitat de l'estació de Torredembarra o la reobertura de la línia Reus-Roda de Barà, que podria tenir un paper important en les comunicacions de les Comarques del Camp, a més de donar un servei ferroviari a poblacions com el Morell, Puigdelfí, Perafort, el Catllar, La Riera de Gaià i la Pobla de Montornès, podria també connectar de manera directa, segura i fiable l'estació de l'AVE del Camp de Tarragona i l'aeroport, amb les ciutats de Tarragona, Reus i Valls, per mitjà d'un tren lleuger que aprofitaria tant el traçat de l'antiga via Reus-Roda com de les línies existents per Sant Viçent de Calders-Valls-Reus-Tarragona.

És intolerable que després de la desorbitada despesa de la línia de l'AVE, l'estació del Camp de Tarragona no tingui una connexió de ferrocarril amb els principals nuclis urbans de les comarques, fent dependre el ciutadà del vehiculo privat. Des de CGT ens vam posicionar totalment en contra de la proposta del Pla d'Infraestructures de Tarragona, que pretén omplir de ciment i asfalt encara més el territori, incloent nous traçats ferroviaris, deixant en desús els actuals i els que es van abandonar anteriorment.

La proposta de la Confederació General del Treball, en definitiva, és la defensa d'un ferrocarril públic, social, segur i sostenible, i de les aportacions econòmiques necessàries per a la seva explotació.

Per a això proposem:

- Augmentar el trànsit de mercaderies per ferrocarril del 4 al 30% (el 94% d'elles circulen per carretera), condicionar les instal·lacions del port de Tarragona per a donar una resposta àgil a la distribució d'aquestes, així com les terminals de Constantí i Tarragona Classificació.

- Millorar el servei de trens regionals, tant en freqüències com en qualitat de serveis, restituint el personal ferroviari en les estacions per a augmentar la qualitat del servei.

- Estendre la xarxa de rodalies de Barcelona fins a Tarragona, Reus, Valls i Tortosa amb la millora de servei que això comporta.

- Reobertura de la línia Roda de Barà-Reus, unint l'aeroport i l'estació de l'AVE amb Tarragona, Reus i Valls, per mitjà d'una xarxa ferroviària lleugera que utilitzaria els traçats ferroviaris existents.

- I la paralització immediata del Pla d'Infraestructures de Tarragona

Coordinadora de Defensa del Ferrocarril de Tarragona de CGT