CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

La CGT treu a la llum l’enregistrament d’un cas d’Abús d’autoritat a Autobusos de TMB

Divendres, 7 novembre, 2008

El 22 de juliol d'aquest any un conductor de la cotxera de Ponent va ser víctima d'un cas d'abús d'autoritat, elaborat per un CGOL (Cap de línia) amb la col·laboració de diversos comandaments, que va acabar en un expedient disciplinari i 15 dies de suspensió d'ocupació i sou. Gràcies a la col·laboració de diversos companys i d'un enregistrament que algú ens ha fet arribar, queda demostrat que quan es tracta de sancionar a un conductor la Direcció de TMB no dubta a utilitzar qualsevol mètode, fins i tot la mala fe i la provocació. Mètodes que denoten la veritable cara d'alguns personatges que tenen càrrecs en aquesta empresa.


Gràcies a un enregistrament que algú ha "penjat" a Internet (acosolaboralentmb.podbean.com/), (el transcrit a continuació està en el minut 15 amb 30 segons), ha quedat demostrat com actua TMB.

El que avui denunciem va començar amb una discussió entre un comandament (Ramírez, alies Piolín en l'enregistrament) i un conductor (Casado) el passat 22 de juliol i va acabar amb una sanció, signada pel director de Recursos Humans, Marc Barberà, en la qual se li imposaven a Casado 15 dies de suspensió d'ocupació i sou.

Els fets, que resumim aquí però que pots escoltar en tota la seva extensió en la web abans esmentada, comencen quan Ramírez, comandament d'explotació, veu que en un autobús el conductor del qual estava absent, hi ha una bicicleta. El comandament abans d'esperar el retorn del conductor per a saber que està passant, informa a CRT del que ha vist i quan veu que regressa el conductor deixa expressament el seu mòbil obert amb la intenció que a CRT s'escolti la conversa que anava a tenir amb Casado. "…et vaig a deixar el telèfon obert perquè escoltis la conversa" s'escolta com li diu Ramírez al comandament del CRT que li atén.

Males maneres Casado que, habitualment duu una bicicleta plegable darrere del seient, aquest dia duia una bicicleta standar (ja que li havien canviat de servei i la plegable no li anava bé) en l'interior del bus amb la intenció de "aparcar-la" en el terminal, es va veure sorprès de cop i volta per un comandament, que amb males maneres, li ordenava que tragués la bici. Unes maneres tan nefastes les del comandament que fins a un passatger s'escolta com li crida "chulo". Les maneres de Ramírez van provocar que Casado reaccionés negant-se a fer-li cas, el que va provocar al seu torn que Ramírez li demanés que recollís les seves coses i abandonés l'autobús. En l'enregistrament que hi ha en la xarxa apareix un nou personatge, es tracta d'un CGOL, al que Ramírez presenta amb el nom de José, i que no és altre que José Fernández, que es dirigeix al comandament de CRT, Eduardo Haro, per a donar-li instruccions precises d'actuació amb l'objectiu de "caçar" al conductor.

Es tan fort el que diu el CGOL que reproduim aquí la conversació per a que jutgeu vosaltres mateixos les seves paraules:

Grabación 22 julio, Línea 63, Turno 8

EDUARDO: ¿Compañero?

RAMIREZ: Si

EDUARDO: Que he vuelto de almorzar ¿cómo ha quedado eso?

RAMIREZ: Bueno, uno a cero, estoy aquí hablando con el Jose, con el jefe

EDUARDO: Ah es que me ha dicho que le llame, pero voy a llamar a Piolín a ver si…

RAMIREZ: ¿Él te ha dicho que tú lo llames?

EDUARDO: Si, bueno, cuando he subido de almorzar me han dicho que lo llamara

RAMIREZ: Espera, espera que te paso al Jose

JOSE: ¿Eduardo?

EDUARDO: Dime

JOSE: Vaya almuerzo que te has "pegao"

EDUARDO: ¡Ostia! pues fíjate, me he ido de aquí a los 47 y a la media

JOSE: Da igual escúchame. ¿sabes de que va el rollo?

EDUARDO: Si, todo lo que ha pasado antes si, lo que ha pasado ahora no

JOSE: Vale, la resolución final es que por una especie de razonamiento un poco extraño que te explicaré en otro momento el tio continua trabajando.

EDUARDO: Si

JOSE: Entonces se trata de intentar provocarlo un poco para ver que dice el tio por la emisora ¿vale? Entones lo que tendrías que hacer es llamar al tio y preguntarle algo así como si todavía va con la bicicleta en el coche o alguna cosa de esas, entonces ofrecerle la posibilidad, bueno, de rectificar, de que deje la bicicleta en la parada si puede, y si no y si tiene algún problema desde el centro le enviamos una furgoneta para que le recoja la bicicleta

EDUARDO: ¿Pero la bicicleta en el autobús ni hablar?

JOSE: Pero la bicicleta en el autobús ni hablar ¿vale?

EDUARDO: Vale

JOSE: Se trata de que si tiene que continuar trabajando que continue trabajando, pero de lo que se trata es de que el tio entre al trapo

EDUARDO: Vale, ¿puede ser por teléfono no?

JOSE: Si, si por supuesto, mientras quede grabado

EDUARDO: Vale, porque de momento la bicicleta sigue en el coche

JOSE: El tio, por lo que tengo entendido, sigue con la bicicleta en el coche,

EDUARDO: Vale

JOSE: Pregunta ¿oye, sigue o no sigue? …intenta, sin meterle, sin que se vea, provocarlo para que largue a ver que dice, es para añadirle más datos al expediente que ya se le va a hacer de entrada.

EDUARDO: Ok, pues mira está aquí en Maria Cristina de bajada, ah no, está saliendo de San Justo, le digo que cuando llegue a Universidad que me llame.

JOSE: Vale

EDUARDO: Y ya hablo yo con el ¿okey?

JOSE: Nada más, luego me dices a ver como ha ido la cosa

EDUARDO: Luego te llamo

Com es pot apreciar en aquesta transcripció de la conversació, el CGOL José Fernández, li dona instruccions precises al comandament de CRT, Eduardo Haro, per tal que provoqui a Casado:

"…Entonces se trata de intentar provocarlo un poco para ver que dice el tio por la emisora.… pero de lo que se trata es de que el tio entre al trapo.

…intenta, sin meterle, sin que se vea, provocarlo para que largue a ver que dice, es para añadirle más datos al expediente que ya se le va a hacer de entrada."

Aquestes són tres frases del CGOL, José Fernández, amb les que justifica l'ordre infame que li dona al comandament de CRT, Eduardo Haro, i que aquest només qüestiona en allò referent a la manera de fer la faena "… Vale, ¿puede ser por teléfono no?"

Sempre havíem sospitat que la Direcció de TMB utilitzava mètodes infames per a buscar proves amb les quals poder sancionar als conductors i conductores i avui ja ho podem assegurar. El que li ha passat a Casado obre la caixa dels trons i posa novament en qüestió les desenes d'expedients oberts a molts companys i companyes, entre ells el també conductor de Ponent, Pablo Díez, o els més recents oberts, durant les mobilitzacions pels dos dies.

Des de CGT entenem que la gravetat d'aquests fets és de tal calat, que no només anem a demanar que es depurin responsabilitats per als dos comandaments i el CGOL que surten en l'enregistrament, sinó que exigirem una nota de disculpa pública cap al conductor i, evidentment, que li sigui esborrat de l'expedient aquesta sanció.

Recordem a la Direcció de TMB que l'annex de faltes i sancions del conveni es tipifica clarament com falta greu l'abús d'autoritat en el punt 2.3. Aquesta falta es converteix en molt greu quan, tal com s'específica en el punt 2.4, aquesta comissió de falta greu sigui amb mala fe, com queda demostrat en l'enregistrament.

Des de CGT entenem, per tant, que la Direcció de TMB ha d'actuar enfront d'aquest clar abús d'autoritat, de no ser així, serà evident per a tots els treballadors/es d'aquesta empresa que hi ha una connivència total amb els superiors que actuen d'aquesta manera.

Secció Sindical CGT Autobusos TMB

www.cgtbus.com/