La fragmentació ferroviària i la manca d’inversions generen un nou accident ferroviari a l’estació del Clot de Barcelona
Després de l'accident ocorregut fa nou mesos (28-Abril-2011) la història es torna a repetir d'una manera similar: aquest 19 de gener un tren de Rodalies xoca amb la cua d'un Talgo a la zona corba que hi ha en el trajecte entre les estacions de Clot i Arc de Triomf a pocs metres de la sortida de l'estació del Clot a Barcelona, produint-se uns 25 ferits.
Els responsables d'Adif, que és l'empresa responsable de la infraestructura i de la gestió de la circulació ferroviària no han buscat una solució per evitar els accidents i incidents que es produeixen en aquest punt negre del sistema ferroviari de les Rodalies de Barcelona, tot i conèixer de sobres la seva demostrada perillositat.
La xarxa ferroviària de Barcelona està saturada, atès que en els últims anys no s'han fet les necessàries inversions per modernitzar, ni en forma de noves línies ni d'inversions en sistemes de seguretat que s'haurien instal·lar en les vies i els trens: l'antic ATP (Protecció Automàtica de Trens) o el modern ERTMS (Sistema de Gestió de Trànsit Europeu) brillen per la seva absència en la nostra xarxa de "Rodalies de Catalunya".
Mentre els nostres polítics cobren estrepitoses dietes per al desplaçament a les seves reunions sense solucionar els problemes de ciutadans i treballadors, les persones de "a peu" patim cada dia els resultats de la seva gestió, amb el risc de vegades de la vida, o la salut i en un continu calvari de retards i trastorns que des de fa anys ni cessa, ni porta camí d'acabar.
Cal afegir, que gran part de la responsabilitat la té el mateix disseny del sistema ferroviari, basat en la fragmentació empresarial, buscant la liberalització, la privatització i el benefici d'accionistes i financers, en lloc de la seguretat, la coordinació de les activitats ferroviàries i l'aprofitament dels recursos existents.
Malauradament sempre la nostra memòria evoca l'escena de la pel·lícula de la pel·lícula "La Quadrilla" de Ken Loach, on després del descarrilament d'un tren, els responsables d'una variada llista d'entitats i empreses diverses, analitzen l'accident a veure com eludeixen responsabilitats en el succés, en lloc de buscar que aquest mai més torni a passar.
Des de CGT reclamem solucions immediates a tots els responsables de la gestió ferroviària, per evitar danys irreparables, però no oblidem que el calvari que patim els usuaris i treballadors del ferrocarril passa per canviar les polítiques ruïnoses que als nostres governants tant els agraden.
CGT-ADIF-RENFE Barcelona
20 gener 2012