CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

La Generalitat autoritza l’ERO de Nissan que suposa 698 acomiadaments

Divendres, 31 juliol, 2009

La Generalitat va donar el 28 de juliol llum verda a l'extinció de 698 ocupacions a la planta de la Zona Franca de Nissan per causes econòmiques, organitzatives i de producció. L'Executiu català va decidir autoritzar 548 dels 581 acomiadaments totals que plantejava el grup japonès, i les 150 extincions, fins a 698, corresponen a empleats que perdran el seu lloc de treball però que tindran prioritat per a reincorporar-se a la fàbrica si aquesta rep més càrrega de treball.

Els treballadors acomiadats percebran una indemnització de 60 dies per any treballat, amb un mínim de 23.000 euros i un màxim de 120.000.
Està previst, segons l'acordat al febrer per l'empresa i els sindicats CCOO, UGT i USOC, que l'any 2012 la fàbrica produeixi 128.000 unitats, amb una plantilla estable de 2.800 persones.

L'empresa tenia cinc dies hàbils per a presentar la llista d'afectats i ho va fer la nit del dia 29 al 30, però una part dels afectats no es va assabentar que estaven inclosos en l'ERO fins el matí del dia 30 quan no van poder entrar a la fàbrica. En el cas dels 150 empleats que podrien tornar a l'empresa, s'obrirà un període d'inscripcions voluntàries.

Uns 300 treballadors de la factoria de Nissan en Barcelona es van concentrar a la porta principal de l'empresa a primera hora del matí d'ahir 30 de juliol per a protestar por la posada en marxa de l'ERO i per com s'havia comunicat als afectats. Es van viure moments de tensió, una part dels treballadors van acabar superant el servei de seguretat i saltant les valles i es van aturar momentàniament les cadenes de producció. Posteriorment, uns 150 treballadors es van concentrar davant del departament de Treball i van tallar durant una estona el trànsit al Paral·lel.

CGT ha denunciat que, com ha passat en altres empreses, el % de treballadors de CGT afectats és molt superior al d'altres sindicats i a la proporció d'afiliats del sindicat existent a l'empresa. CGT és l'únic sindicat que no ha mostrat el seu acord amb els plans de l'empresa i s'hi ha oposat clarament.

La secció sindical de CGT ha convocat avui dia 31 de juliol a les 10 h. una assemblea d'afiliats i afiliades al local de CGT a Barcelona, per decidir què fer davant la situació existent.

Bloc CGT Nissan: cgtnissan.blogspot.com/


>>>>> Algunes noticies publicades als mitjans informatius:

- L'ERO reactiva la tensió a Nissan

Els sindicats rebutgen l'expedient i denuncien el comportament de l'empresa amb els treballadors acomiadats

31/07/09 02:00 - El Punt. Barcelona - S. Pérez/ Agències

Tensió a Nissan. L'aprovació dimecres al vespre per part de la Generalitat de l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) presentat per l'empresa per acomiadar 698 treballadors ha caigut com un gerro d'aigua freda entre els afectats i els sindicats. De matinada, ahir, es van viure moments de tensió davant la planta de la Zona Franca, a on s'havien concentrat uns 300 dels afectats per protestar contra els acomiadaments. Els sindicats van rebutjar l'ERO, la forma en què l'empresa havia anunciat els acomiadaments als exempleats i el paper del Departament de Treball en aprovar un expedient que deixa al carrer cap a 700 persones. En els propers dies estudiaran la resolució i la llista d'acomiadats per decidir si presenten un recurs i per evitar cap «discriminació».

Dimecres al vespre, el Departament de Treball va donar llum verd a l'ERO presentat per Nissan. Tancava un altre capítol, potser el definitiu, de l'estira-i-arronsa protagonitzat per l'empresa i els sindicats des de l'anunci, l'octubre passat, de la intenció de fer fora a més de 1.600 treballadors. Nissan defensa que va comunicar, per telèfon, l'acomiadament a 638 del 698 dels afectats per l'ERO entre dos quarts de vuit i un quart de deu del vespre. Ahir, però, molts dels treballadors del torn de matí denunciaven que s'havien trobat les portes tancades sense avís previ. La tensió, doncs, es va instal·lar al llarg del matí a la planta de Nissan a la Zona Franca. Un centenar dels que ja són exempleats va poder accedir a la fàbrica i continuar a dins les protestes sense protagonitzar cap incident greu i la planta va treballar amb normalitat. Fonts de l'empresa asseguraven que els treballadors sabien de feia dies que estaven inclosos en la llista d'acomiadats. Cap al migdia, un grup d'afectats van traslladar la protesta al Paral·lel de Barcelona –on van tallar el pas als vehicles– i davant d'una delegació del Departament de Treball.

Tots els sindicats es van manifestar clarament ahir contra l'ERO i el mètode utilitzat per l'empresa per comunicar els acomiadaments. UGT qualificava de «menyspreable i terrorista» l'actuació de Nissan, que havia demostrat una «actitud retrògrada», i «l'assetjament laboral de la plantilla», mentre que CCOO i la USOC lamentaven el clima de conflictivitat i de tensió generat per la presentació de l'ERO i la seva aprovació. Fonts de la USOC criticaven el paper del Departament de Treball, ja que confiaven que «no es plegaria a la voluntat de l'empresa» perquè «ara hi ha una perspectiva productiva bona» diferent a la plantejada a finals de l'any passat. Els sindicats analitzaran aviat la resolució emesa per la Generalitat per avaluar si hi recorren en contra.

L'expedient de gairebé 700 persones, dels 3.598 que té ara per ara l'empresa entre la Zona Franca i Montcada i Reixac, va posar de manifest les diferències existents entre alguns dels sindicats. Javier Purrillo, portaveu de la CGT, el minoritari a Nissan, denunciava que els acomiadaments han afectat, sobretot, els afiliats d'aquest sindicat i empleats que no estaven adscrits a cap associació de treballadors. Des d'USOC apuntaven que estudiaran la llista d'acomiadats per conèixer si s'ha produït algun tipus de discriminació, ja que alguns treballadors també comentaven que el sindicat s'havia vist molt afectat. Malgrat responsabilitzar a l'empresa de l'ERO, Purrillo deia que es tracta de la darrera conseqüència del pla industrial firmat entre l'empresa i els membres del comitè (CCOO, UGT i USOC) el mes de febrer, en el qual es recollia que hi hauria una plantilla mínima de 2.800 empleats. Javier Pacheco de CCOO rebutjava aquesta acusació i recordava que els sindicats majoritaris han demostrat la defensa dels empleats en les mobilitzacions i treballant per evitar els acomiadaments. En concret, CCOO destacava que les negociacions van començar el desembre del 2008 amb resultats tangibles, com l'acord del pla industrial amb l'adjudicació de dos nous vehicles i l'adaptació del volum d'ocupació amb mesures com baixes voluntàries, el reingrés de 200 treballadors i un pla de jubilacions. L'empresa, però, va tancar la mesa de negociació al juny i va presentar l'ERO, fet molt criticat pels sindicats, que van defensar en tot moment continuar les negociacions i optar per mesures menys agressives.

El Departament de Treball ahir no va fer cap declaració sobre l'ERO a Nissan.

Avui, dia d'assemblees

Després de la tensió viscuda ahir, els sindicats plantegen avui un dia de reflexió i assemblees. Així, per exemple, tant la USOC com la CGT han convocat els seus afiliats al matí. La possibilitat de grans mobilitzacions, però, serà més complicada per la proximitat del mes d'agost i de les vacances. D'altra banda, la diputada de CiU al Parlament de Catalunya, Meritxell Borràs, va demanar ahir a la Generalitat que expliqui sota quines condicions s'ha autoritzat l'ERO. Borràs va reclamar «transparència» al govern.

«No han tingut cap mirament»

A.B. / AGÈNCIES

«Hem arribat a les sis del matí per començar el nostre torn i a l'hora de passar la targeta d'accés, a l'entrada, se'ns ha denegat el pas.» La targeta ja no funcionava i no deixava entrar la Vanessa, una treballadora de Nissan a la Zona Franca que es va assabentar just al matí, quan intentava entrar a treballar, que estava afectada per l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) de l'empresa. Aquesta mateixa situació la van patir altres empleats que ja eren al carrer sense saber-ho, i això encara va augmentar més els nervis i la indignació que es va viure a primera hora del matí davant la factoria de la Zona Franca.

Fonts sindicals van indicar que, a dos quarts de sis de la matinada, uns 300 treballadors van quedar-se a les portes de l'empresa, perquè la seva targeta estava invalidada i no en sabien res. Un portaveu de l'empresa automobilística va explicar, però, que la direcció havia trucat el dia abans a 638 dels 698 acomiadats.

Als que van rebre la trucada, la notícia els va caure com una galleda d'aigua freda. O glaçada, si tenim en compte l'elevada temperatura estiuenca i l'ambient caldejat i crispat que ha viscut l'empresa en els darrers mesos. «Ens van trucar a la nit per dir-nos que ja no calia que anéssim a treballar», explicava la Vero, una afectada, que al matí va decidir anar a la Zona Franca i al migdia es va concentrar, juntament amb un centenar de treballadors, a l'avinguda del Paral·lel i el passeig de Josep Carner, a l'altura de la rotonda de les Drassanes, que van mantenir tallats durant tres quarts. Prèviament, els manifestants s'havien desplaçat davant unes oficines del Departament de Treball, que ha autoritzat l'expedient de regulació de Nissan, i van cridar i van llançar-hi ous.

«L'empresa no ha tingut cap mirament ni cap humanitat», es queixava la Yoli, una altra afectada. L'ERO deixa al carrer matrimonis –amb fills– en què tots dos treballaven a Nissan, i també famílies senceres, en què els pares i dos fills hi treballaven en plantilla. «Avui hi havia gent plorant, deixen gent al carrer que s'ha de fer càrrec d'una hipoteca, ha estat un pal», comentava en David. La sorpresa dels treballadors per l'autorització de l'ERO era relativa, però sí que estaven força més indignats i estupefactes per la forma «cruel i covarda» amb què ha actuat l'empresa, deia en Javier. «Jo em pregunto on són avui els polítics», es queixava la Nieves, que fins i tot explicava que algunes companyes seves havien decidit quedar embarassades per evitar que les incloguessin en la llista de l'ERO.

www.elpunt.cat/noticia/article/4-economia/18-economia/67113-lero-reactiva-la-tensio-a-nissan.html

- Unos 300 trabajadores de Nissan protestan por el despido de 698 personas

Algunos de los afectados denuncian que se enteraron al no poder entrar en la fábrica

ELPAÍS.com - Barcelona - 30/07/2009

Unos 300 empleados de la factoría de Nissan en Barcelona se han concentrado en la puerta principal de la empresa a primera hora de la mañana para protestar por la puesta en marcha de un Expediente de Regulación de Empleo que dejará sin trabajo a casi 700 personas y denunciar que se les ha despedido sin aviso previo.

Según han relatado algunos de los afectados, al llegar hoy a la fábrica de la Zona Franca y tratar de pasar sus tarjetas de acceso, no funcionaban. Además, han reprochado que se enteraron de que el Gobierno catalán aprobó ayer el expediente por la prensa.

Sin embargo, la dirección de Nissan ha asegurado que comunicó anoche los despidos a 638 de los 698 trabajadores afectados por el ERE. Por tanto, no logró contactar con 60 entre las 19.30 y las 21.15 horas de anoche, que son los que no fueron informados.

Desde los sindicatos, UGT ha denunciado que la empresa ha procedido de manera "terrorista y menospreciable". En un comunicado, la central afirma que lo ocurrido pone en evidencia la "actitud retrógrada" de Nissan y el acoso laboral que realiza, a su juicio, sobre la plantilla. CGT, por su parte, ha responsabilizado a UGT y CC OO de que el ERE haya salido finalmente adelante.

Momentos de tensión a primera hora

Aunque la protesta se ha ido diluyendo poco a poco a medida que avanzaba la mañana, a primeras horas hubo momentos de tensión cuando un grupo de trabajadores trató de ingresar por la fuerza a la planta y, según la empresa, unos 150 de los trabajadores concentrados llegaron a romper una valla.

La misma fuente ha asegurado a Efe que la planta de Nissan está funcionando con normalidad y que no se ha producido ningún incidente ni daño en el interior de la factoría. Asimismo, ha señalado que un centenar de empleados -además de los 60 a los que no se comunicó el despido- han acudido esta mañana a la factoría, pese a saber que habían sido despedidos y no podrían trabajar. En cualquier caso, ha asegurado que los trabajadores sabían desde hace días si estaban incluidos en la lista de despedidos.

La empresa ha habilitado una oficina, cercana a la planta de la Zona Franca, para atender las dudas de los trabajadores y resolver los detalles de los despidos. Asimismo, Nissan enviará un burofax hoy a los empleados afectados por el expediente y les comunicará el plazo para recoger sus pertenencias.

Al mediodía, un grupo de trabajadores de Nissan cortó la avenida del Paral.lel en Barcelona durante unos minutos en un acto espontáneo no convocado por los sindicatos.

www.elpais.com/articulo/economia/300/trabajadores/Nissan/protestan/despido/698/personas/elpepueco/20090730elpepueco_2/Tes

- La paz social se rompe en Nissan

Trabajadores despedidos increpan a representantes de UGT y CC OO

LLUÍS PELLICER - El País. Barcelona - 31/07/2009

La autorización del expediente de regulación de empleo (ERE) de Nissan encendió ayer los ánimos de los trabajadores de la planta de la Zona Franca de Barcelona. No sólo porque 698 personas se quedan en la calle, sino también por la forma en que éstas se enteraron de que están en la lista de afectados. La relación de los obreros de los que prescindirá el fabricante de vehículos, además, desató las acusaciones entre sindicatos. CGT denunció que es el sindicato más perjudicado y señaló a CC OO y UGT por haber firmado el plan industrial. La tensión desembocó incluso en alguna agresión.

Pero las fricciones no sólo fueron entre sindicatos. ICV criticó ayer la decisión del Departamento de Trabajo, encabezado por Mar Serna, de dar luz verde al despido de 698 empleados, de los cuales 150 podrán volver si en 2012 hay trabajo suficiente. Tras conocer esa resolución del miércoles, Nissan llamó de inmediato a cada uno de los afectados. La empresa, según un portavoz de Nissan, les comunicó que no debían volver a su puesto de trabajo y les informó de la existencia de una oficina para tramitar el despido, las indemnizaciones y un horario para recoger sus cosas.

Al día siguiente, sin embargo, muchos de los afectados por el ERE acudieron a la fábrica. Algunos, unos 60, porque no fueron localizados por la empresa y se enteraron de que habían perdido su empleo cuando vieron que la tarjeta magnética para acceder al recinto estaba desactivada. Nissan sostiene que casi todos los afectados por el ERE lo sabían: "A nadie le venía de nuevo. Muchos ya estaban avisados y por comunicaciones internas sabían que esta semana iba a salir la resolución de Trabajo. Llamamos a todos cuantos pudimos y les informamos de que les mandaríamos un burofax porque ya era tarde para hacerlo".

Además de los que iban a trabajar y de los que no se pudo localizar, a la puerta de la factoría acudieron otros para protestar por la decisión de la Administración. En total, había unas 300 personas. Allí se encontraron afiliados y miembros del comité de empresa de los cuatro sindicatos con representación en la firma. Los de CGT y USOC, según explicaron los propios sindicatos, arremetieron contra los de CC OO y UGT. La principal queja era la composición de la lista. Según fuentes de la CGT, el sindicato se ha quedado sin el 80% de sus afiliados. USOC también denunció que las listas no son equilibradas.

"El malestar era lógico. Unos acababan de enterarse de que habían sido despedidos y otros llevaban el enfado del día anterior. Acababan de saber que perdían el trabajo. Y cargaron contra los de CC OO y UGT", explicó el representante sindical de USOC, Pedro Ayllón.

Según dos de los presentes, se produjo alguna agresión, aunque enseguida fueron otros compañeros de trabajo a separarlos. Luego un grupo de empleados derribó una valla y entró en el recinto de la fábrica, donde permaneció más de una hora. Todo se quedó ahí. Más tarde, muchos de los despedidos se dirigieron hacia la Inspección de Trabajo en una manifestación espontánea, no fue convocada por los sindicatos, durante la cual se cortó la avenida del Paral·lel.

Tanto los sindicatos CC OO y UGT como la empresa negaron rotundamente que haya ninguna lista negra o pactada como denuncia CGT. "Los criterios son antigüedad, polivalencia y amortización del puesto de trabajo", aseguraron fuentes de Nissan, que agregaron que también tuvieron en cuenta otros requisitos que reclamó Trabajo, como el de igualdad entre sexos.

Las acusaciones de listas negras también salieron a relucir cuando Seat, en diciembre de 2005, presentó un ERE que supuso el despido de 654 trabajadores. CGT denunció que se llevaba el mayor palo, con 136 afiliados despedidos, y el Tribunal Superior de Justicia de Cataluña (TSJC) le dio la razón. EL TSJC consideró que Seat había vulnerado el derecho a la libertad sindical y la condenó a abonar 9.000 euros como indemnización por "daños y perjuicios". Eso no supuso la readmisión de los despedidos.

CGT fue aún más lejos y acusó al resto de los sindicatos, pero sobre todo a UGT y CC OO, de favorecer el ERE cuando firmaron el plan que fijaba fórmulas como las bajas voluntarias para reducir el excedente de personal. Ambos sindicatos rechazaron tales acusaciones. Es más, fuentes de las dos organizaciones reiteraron su oposición a la decisión de Trabajo de admitir el ERE y aseguraron que si es necesario lo recurrirán.

www.elpais.com/articulo/cataluna/paz/social/rompe/Nissan/elpepuespcat/20090731elpcat_10/Tes

- Noticia TV3 "Tensió i protestes a Nissan" (30-7-09)

www.tv3.cat/videos/1399209