CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

La ministra de Foment anuncia d’amagat la definitiva privatització de les dues joies públiques de l’Estat espanyol, l’AVE i la xarxa d’aeroports d’AENA

Dilluns, 16 juny, 2014

Com ens té acostumats aquest Govern, ha tornat a ocultar a l'atenció de la ciutadania i dels mitjans de comunicaciómesures de tan profund calat, postergant-les a la finalització de les eleccions i amagant-les entre l'abdicació del rei i el debut de la selecció en el mundial.

El frau de les privatitzacions d'AENA i l'AVE liquida el miratge d'un sector de transports públic, amenaçant la lenta recuperació del sector turístic, motor de la nostra economia. Però fins i tot, en un futur proper, podem trobar-nos amb que les nostres infraestructures de transport aeroportuari i ferroviari passin a capitals privats estrangers, com ja ho estan avui la resta del transport per carretera, marítim i, excepte comptats casos, les companyies aèries. Ens preguntem si és així com entén aquest govern la Marca Espanya.

Des de CGT entenem que aquestes mesures, en les quals el govern del PP torna a legislar sol i per decret, són una mostra més de la vella política d'apropiació i liquidació dels béns públics ciutadans, aconseguits amb l'esforç de diverses generacions. La decisió de la venda del 49% del capital d'AENA Aeroports de l'últim Consell de Ministres suposa l'enèsima bandada d'un projecte privatitzador que mai ha tingut rumb, i que ha estat criticat per la majoria dels agents implicats en el sector turístic.

La ministra ha exposat tres vagues raons: control de costos, increment de l'eficiència i fer el sector més competitiu, però no ha donat un sol argument, en una intervenció intencionadament curta, de com la sortida a borsa d'un 28% del capital, o la col·locació d'altre 21% entre inversors amics, pugui afavorir aquesta eficiència, i fins i tot arriba a equivocar-se al dir que AENA Aeroports seguirà sent un Ens Públic (sic), quan des de 2011 ja no ho és. Aquest és el seu coneixement del sector.

La nostra xarxa d'aeroports d'interès general, que és de titularitat pública, mai ha costat un euro al ciutadà, i ha autofinançat la inversió en l'ampliació i manteniment de les seves infraestructures. L'única veritat que amaga aquest nou model privatitzador és que el PP albira l'última finestra per a malvendre la nostra xarxa pública d'aeroports, els únics rendibles econòmica i socialment.

L'única cosa certa d'aquest nou espoli al ciutadà del carrer és que els únics beneficiats d'aquesta privatització seran els agents col·locadors, els facilitadors que coneixem de sobres de tants i tants escàndols notoris, i els bancs triats per a portar a terme aquesta operació. Tots trauran el seu més que sucós benefici, present i futur, d'un bé que ara és de tots. No hi ha més que veure el preu que s'ha remenat per a aquest espoli, uns 16.000 milions d'euros, que de per si mateix és inferior al volum d'inversió realitzat en la xarxa d'aeroports en els últims 10 anys. La ministra tampoc ha explicat que l'Erari Públic tampoc traurà res d'aquesta operació.

AENA Aeroports ha tingut beneficis en els dos últims exercicis, ha reduït el seu endeutament i, fins i tot, ha realitzat inversions en la compra d'aeroports fora del nostre país. I aquest any està experimentant un creixement sostingut tant en operacions com en nombre de passatgers. Per què vendre'l llavors?

CGT vol donar a conèixer a l'opinió pública el que aquesta operació suposarà en aquestes infraestructures bàsiques, doncs es tracta d'una operació merament financera. La voracitat dels capitals especulatius, que són els que entraran en l'operació, necessita de rendiments alts i a curt termini, el que implica augment de taxes i preus públics i reducció d'inversions en seguretat operacional per al passatger i en manteniment de les infraestructures.

Però el que no ha dit aquest govern és que perdrem el control de les decisions en una xarxa que suposa el 90% de l'entrada de turistes estrangers en el nostre territori, que aquest pas només és el primer per a perdre una posició majoritària en el nou accionariat, doncs els inversors ja han avisat reiteradament que no prendran posicions minoritàries a mitjà termini, i que en cap cas queda garantit el funcionament en xarxa ni el tancament o la venda per separat dels aeroports que els nous amos privats considerin no rendibles o dels quals es vulguin desprendre.

Fem una crida a totes les organitzacions socials per a mobilitzar-se contra aquest espoli i per a dur aquest debat a l'opinió pública, i prendrem totes les mesures per a evitar que les últimes infraestructures bàsiques que queden en mans públiques s'espoliïn una vegada més amb els resultats que tan bé coneixem tots.

Secretariat Permanent Comitè Confederal CGT

http://www.cgt.org.es/noticias-cgt/noticias-cgt/la-ministra-de-fomento-ha-anunciado-de-tapadillo-la-definitiva-privatizaci

>>> Vídeo: Ministra echa un flan, sin argumentos y con evidentes contradicciones
https://www.youtube.com/watch?v=v82FVwJLve4