CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

La precarietat i el conveni de telemarqueting: un altre conveni és possible

Dimarts, 29 novembre, 2016
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

Es diu moltes vegades que el telemarqueting és un exemple de treball precari. Intentaré explicar què significa això. En la meva empresa la major part de la gent a la qual contracten són dones amb jornada parcial. Atenem una infinitat de serveis, des de serveis bancaris, companyies d'assegurances, companyies telefòniques, fins i tot el servei d'atenció al client d'una gran administració pública. Tots ens presentem al telèfon com a treballadors d'aquestes empreses, però en realitat tenim un contracte a través d'una subcontracta que pertany a la patronal de telemarqueting integrada en la CEOE.

Precarietat significa atendre situacions complexes sense amb prou feines formació i, encara que treballo per a una subcontracta, suportar els canvis de directrius del client principal tots els dies sense temps suficient per assimilar-los.

Precarietat significa que haig d'estar connectat a un telèfon durant tota la meva jornada laboral i solament puc aixecar-me 5 minuts a l'hora tant perquè descansi la meva vista com per anar al bany. Això ho aconseguim després d'una sentència del Tribunal Suprem.

Precarietat significa que com tinc un torn "partit", em poden moure des de les 9 del matí fins a les 8 de la tarda com ells vulguin avisant-me solament amb una setmana d'antelació.

Precarietat significa que solament gaudeixo de dos caps de setmana al mes, encara que coincideixin amb les meves vacances, i que m'avisen mensualment dels caps de setmana que tinc lliures, la qual cosa m'impossibilita planificar els meus dies lliures.

Precarietat significa que no cobrem en vacances el mateix que la resta de mesos, atès que una part del salari variable (incentius i comissions) l'empresa es nega a pagar-ho, a pesar que també el Tribunal Suprem té una sentència ferma que l'obliga a fer-ho.

Precarietat significa que la major part de les empreses del sector, encara que estan obligades des de l'any 2007, no tenen pla d'igualtat.

Precarietat també significa que encara que jo porto diversos anys treballant per al mateix client, segueixo tenint un contracte temporal d'obra o servei i la meva antiguitat l'he perdut, atès que quan canvia la subcontracta no em reconeixen l'antiguitat inicial. A més, estic exposat al fet que, encara que la meva obra no acabi, qualsevol dia donin per finalitzat el meu contracte perquè diuen que baixa el volum de trucades amb una simple justificació d'un full de càlcul impossible de verificar. Això està regulat en els articles 17 i 18 del conveni col·lectiu que volem canviar.

Precarietat significa que en el període 2010-2014 vaig perdre un 5% de poder adquisitiu a pesar que la meva empresa va augmentar la seva facturació i els seus beneficis. El mateix que em passa a mi els passa a tots els treballadors del telemarqueting, atès que això estava regulat en el conveni anterior.

La precarietat la sento prop de mi i de vegades m'espanta denunciar-la públicament, perquè encara tinc la sort de conservar la jornada completa. Des de fa anys en la meva empresa i en tot el sector solament es contracta a treballadors a temps parcial per poder obligar-los a rendir més i, si no aguanten, acomiadar-los o fer que se'n vagin. I a més els que estan treballant directament amb la meva empresa tenen sort, perquè cada dia contracten a més treballadors per ETT amb menys drets encara. Tampoc són molt més afortunats els qui comencen a treballar directament contractats per la meva empresa, perquè estan amb un contracte eventual i als dos mesos els poden enviar gairebé gratis al carrer.

Però nosaltres no ens conformem. Des de fa 24 mesos els sindicats en la taula del conveni estan lluitant per un conveni col·lectiu digne.

Jo crec que un altre conveni és possible i lluito dia a dia per aconseguir-ho. M'agradaria que el nou conveni obligués a les empreses a contractar en jornada completa. Que el nou conveni fixés una formació adequada per als llocs de treball i regulés una carrera professional sense endolls ni amiguismes. Lluito per un conveni que obligui al fet que si el client pel qual treballo canvia de subcontracta es garanteixi tant el meu lloc de treball com l'antiguitat que tinc. Em mobilitzo per acabar amb l'article del conveni que permet que quan l'empresa asseguri que hi ha menys trucades diguin que el meu contracte ha acabat encara que segueixi la meva campanya. Em mobilitzo perquè es compleixen les sentències del Tribunal Suprem i que em paguin el que em deuen. Em mobilitzo també per un sou digne, començant per recuperar el poder adquisitiu que vaig perdre en el conveni anterior. En el fons el que m'agradaria és que no s'aprofités la subcontractació per pagar menys i tenir menys drets, que és en el que s'ha convertit el telemarqueting.

El dilluns 28 de novembre, estàvem convocats a la vaga 80.000 treballadors i treballadores de tot l'Estat. Creiem que un altre conveni és possible i tu també tens molt a dir. Com a usuari d'una empresa telefònica, un banc o una administració pública t'animo al fet que truquis per telèfon i protestis per la situació dels treballadors del sector. Com a usuari tens tot el dret del món a demanar que ens tractin amb unes condicions dignes. Com a usuari tens tot el dret a exigir un servei d'atenció al client de qualitat. Si nosaltres des d'un costat del telèfon protestem i demanem millors condicions i tu des de l'altre també protestes i defenses que els call centers tinguin qualitat, potser aquest dia tot començarà a millorar.

* Santiago Alonso és el Coordinador estatal de Telemarqueting de CGT. Article publicat a eldiario.es

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print
  • Etiquetes

  • Dins la mateixa secció