CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

La revolució serà feminista o no serà, també a l’Índia

Dimecres, 6 febrer, 2013

La revolució serà feminista o no serà, també a l’Índia.

I és que a l’Índia es relacionen les diferents discriminacions, per raó de casta, ètnia, classe social, edat, sexe i discapacitat , però les dones s’enfronten a l’opressió patriarcal a màns de tots els homes inclosos els de la seva pròpia casta. El feticidi de les fèmines (avortament selectiu de les dones malgrat una llei de 1996 que prohibeix les ecografies per saber el sexe del fetus); la venda de les menors per a la prostitució o casament; la manca de sanitat i d’educació públiques i gratuïtes principalment per a les dones i l’esclavatge en l’àmbit domèstic ens dona un panorama d’una societat que relega les dones al lloc de la societat amb més opressió i explotació. L’Índia és un dels pocs països del món on el nombre d’homes és superior al de dones.

El model actual de desenvolupament a l’Índia ha donat lloc a enormes dificultats per a la gent més pobre i ha produït beneficis solament per a uns poc i s’acompanya d’una gran crisi agrària que ha afectat a les vides de les dones rurals i les criatures. Pel que fa a les zones urbanes i industrials les dones s’han incorporat a la producció malgrat que els llocs de treball creats són majoritàriament pels homes.

El patriarcat imperant en aquesta societat no accepta la incorporació de les dones a la vida laboral fora de l’àmbit domèstic. Les dones treballadores i les que s’independitzen, estudien i surten soles endavant reben maltractament amb total impunitat per als agressors. Un tracte vexatori a nivell social i el freqüent assetjament sexual en els llocs de treball. També ha canviat el tracte cap a les dones en l’àmbit familiar en produir-se un canvi en l’evolució de les grans famílies cap a les famílies nuclears.

Uns exemples: està mal vist per la població l’ús d’anticonceptius tant els preservatius com les píndoles i les dones que denuncien violacions tenen una forta pressió social. Malgrat que l’any 2003 una llei va prohibir l’acarament entre víctima sexual i agressor sexual, les dones freqüentment encara avui han de demostrar, mitjançant una prova tàctil vaginal, que no són llicencioses quan denuncien les violacions davant la policia, metges i jutges. La humiliant prova mèdica policial a què s’ha de sotmetre es continua explicant en alguns llibres de medicina i es practica en molts casos.

Aquestes revoltes han de donar força a les dones de l’Índia per lluitar per la revolució sexual i per la seva emancipació al mateix temps que la lluita del poble contra l’explotació i el patriarcat.

Carme Alvarez
DONES LLIBERTÀRIES

- Ressenyes:

Associació de Dones Treballadores per compte propi SEWA:

SEWA és un sindicat registrat el 1972 on s’organitzen dones pobres, treballadores per compte propi. Són dones que es guanyen la vida a través dels seus propis negocis o de treballs petits. Dones que no tenen accés a una feina assalariada regular amb prestacions socials com els treballadors del sector organitzat i són la força laboral més desprotegida del país. El sector informal del país constitueix el 93% de la força laboral i el 94% de la mà d’obra femenina està en aquest sector informal. No obstant això, el seu treball no es compta i per tant segueix sent invisible.

Dalit Manila Samiti:

Associació de les dones dalit que són les més pobres de totes les castes. Les feministes Dalit classifiquen la triple opressió de les dones dalit. Dalit oprimides per les castes superiors; agricultores sotmeses a l’opressió de classe, principalment a mans dels terratinents de castes superiors i dones que enfronten l’opressió patriarcal a mans de tots els homes, inclosos els de les seves pròpies castes.

El Moviment Chipko:

Crida l'Índia per salvar els seus boscos. Inspirades en la història d’una jove índia que va morir per salvar els seus boscos un grup de dones rurals majoritàriament en la dècada de 1970 van llançar espectaculars moviments de protesta a l'Índia. Per a les dones rurals, salvar el medi ambient és crucial per a la supervivència econòmica. Com recol·lectores d'aliments primaris, combustibles i aigua, les dones tenen un gran interès a revertir la desforestació, la desertificació i la contaminació de l'aigua.

La lluita de resistència de les dones a l’Índia per Shoma Sen, professora associada de la Universitat de Nagpur:

“… En estats como Jammu i Cachemira, les dones s’han adonat que el patró de desenvolupament en l’Índia és desigual i n’hi ha zones que seran explotades pel seus recursos minerals i energètics, per al turisme, etc., que beneficia a l’administració central i imperialista amb el suport del lobby industrial i que el govern de l’Índia s’ha oblidat de les promeses d’autonomia que els va fer i per tant lluiten per la seva llibertat. Com sempre, en aquest model de democràcia es reprimeix la dissidència no solament per la repressió estatal a gran escala, sino també mitjançant l’ús de la violació com a arma política para donar una lliçó a una comunitat ètnica minoritària i cents de dones d’aquestes zones s’han enfrontat a freqüents atacs sexuals de l’exercit i forces paramilitars.”

Movimientos de mujeres en la India: género, igualdad y desarrollo (siglos XIX y XX). Universidad Carlos III de Madrid & Val Cubero, Alejandra. (2012).