CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Nissan amenaça amb un ERO que afectaria a 450 treballadors

Dijous, 24 gener, 2008

Nissan va anunciar el 8 de gener un pla de baixes voluntàries per a reduir la plantilla de la fàbrica de la Zona Franca de Barcelona com pas previ alternatiu a un expedient de regulació d'ocupació que pot afectar a 450 empleats a partir d'abril. La companyia va comunicar als sindicats l'obertura d'un període d'un mes, com un fet consumat, perquè els treballadors acceptessin una oferta d'indemnització que preveu un mínim de 8.000 i un màxim de 60.000 per empleat, pla de baixes incentivades al que podran acollir-se tots els empleats directes i semidirectes dels centres de treball industrials de Barcelona amb unes quantitats variables, en funció de criteris d'antiguitat i categoria professional. La mitjana resultant del pla de baixes, articulat en trams d'antiguitat, se situa al voltant dels 45 dies de sou per any treballat.

La plantilla de la fàbrica de la Zona Franca i del centre de Montcada i Reixac supera les 5.000 persones sobre una plantilla global del grup a Espanya de 6.900 empleats. Els sindicats presents en l'empresa CCOO, UGT, CGT i USOC) van mostrar la seva oposició als plans de l'empresa. Per a les centrals sindicals, una alternativa convincent als acomiadaments forçosos de l'expedient de regulació d'ocupació ha d'incloure també un pla de prejubilacions i de recol·locacions internes de treballadors afectats per l'eliminació d'un torn de treball de la cadena de muntatge dels models Pathfinder i Navara.

En una reunió el 14 de gener l'empresa va tornar a rebutjar la possibilitat de jubilar anticipadament a alguns dels seus treballadors de la fàbrica de la Zona Franca de Barcelona, malgrat l'escassa acollida del pla de baixes voluntàries, i els sindicats van acordar preparar mobilitzacions per a protestar contra la retallada de plantilla, reiterant la necessitat d'aplicar mesures alternatives que evitin els acomiadaments, sobretot prejubilacions, una opció que va tornar a rebutjar l'empresa per considerar que no es tracta d'un problema de reestructuració, sinó de flexibilitat laboral, sobretot després de la recent obligació de convertir en fixos a 465 treballadors eventuals. No és suficient la flexibilitat laboral, quant a dissabtes, vacances,...? si no que, ara també és necessària una flexibilitat en contractació?.

Segons el parer de Nissan, el que cal aconseguir és que s'apunti el màxim nombre possible de persones al pla de baixes voluntàries, no obstant això els sindicats consideren que amb aquesta mesura no s'evitarà un ERO que no accepten, pel que preparen mobilitzacions de protesta que s'aniran intensificant a mesura que s'acosti la data de presentació del mateix, segurament el dia 11 de febrer. Per a mostrar el seu rebuig a l'ajustament de plantilla que afectarà a 450 treballadors, els sindicats van acordar convocar aturades d'una hora per torn en la factoria de Zona Franca per als dies 23 i 30 de gener i 6 de febrer.

Els sindicats van proposar també prorrogar durant un any el conveni col·lectiu que va expirar el passat 31 de desembre, acord al que es va arribar finalment el 18 de gener amb una pujada salarial equivalent a l'augment de l'IPC, acord que CGT va rebutjar per considerar-lo insuficient, d'acord amb l'oposició que ja va mostrar en el seu moment davant la signatura de l'anterior conveni.

Per a CGT la primera solució hauria de ser la millora de les condicions de laborals dels treballadors, aconseguint les reivindicacions presentatadas en la Plataforma de Conveni Col·lectiu, tals com reducció de la jornada individual anual, recuperar els ritmes de treball al 100 MTM, establir els coeficients de fatiga recomanats per la OIT, recuperar els 10 minuts perduts d'entrepà,... Recolocar la plantilla sobrant en altres plantes-productes, a causa del augment de producció, i per a millorar les cobertures de dies de permís, flotings, dissabte, productivitat. Aplicar la flexibilitat establerta en Conveni que permeti la baixada de producció del producte afectat. Eliminar el topall d'indemnització en cas de baixa incentivada. Aconseguir el reingrés obligatori en cas d'excedència/baixa voluntària. CGT considera que hi ha treballadors amatents a sortir de manera temporal, per estudis, cura de familiars, mentre algun company arriba a l'edat de jubilació, ... si després tinguessin la possibilitat de reprendre el seu lloc de treball. És per tot això que la secció sindical de CGT s'oposa rotundament a l'aplicació d'un ERO, quan existeixen possibilitats, que eliminen el sobrant de plantilla exposat per Nissan. CGT no acceptarà cap acomiadament i a més demana el boicot a les hores extres.

Col·lectiu Catalunya