CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Nissan garanteix un cotxe l’any 2012 i una plantilla mínima de 2.800 persones (ara en té 4.200)

Dijous, 26 febrer, 2009

26/02/09 - EL PUNT. Barcelona - EVA GARCIA PAGÁN

La direcció de Nissan Motor Ibérica i el comitè d'empresa (CCOO, UGT i USOC) van rubricar ahir al Departament de Treball un acord sobre el pla industrial de les plantes de la Zona Franca de Barcelona i de Montcada i Reixac que garanteix una càrrega de treball entre els anys 2010 i 2012, mentre s'espera l'adjudicació d'un nou vehicle el 2012, i una plantilla mínima de 2.800 persones.


Els sindicats arrenquen així el compromís pel futur de les instal·lacions i volen evitar fets com els de Pirelli. Ahir, la italiana va anunciar que deixarà de fer pneumàtics a Manresa a finals d'any i que haurà de prescindir d'entre 450 i 460 treballadors.

L'acord signat ahir a Nissan arrenca el compromís de fabricar un nou model de vehicle dels segments B (cotxe amb capacitat per a 4 adults i un nen) o C (cinc adults o cinc adults i dos nens, en el cas dels monovolums) l'any 2012 a les plantes de la Zona Franca de Barcelona i de Montcada i Reixac. També que la multinacional japonesa inverteixi 400 milions d'euros a les dues plantes catalanes, dels quals 250 es destinaran al nou vehicle que es començarà a fabricar el 2012. A més, el grup haurà de mantenir les càrregues de treball des d'ara i fins a l'arribada del nou vehicle, un punt que preocupava especialment la plantilla.

Segons l'acord signat ahir, la plantilla mínima que tindrà contracte estable serà de 2.800 persones (ara hi treballen unes 4.200), la qual cosa dóna a entendre que en moments de major producció es podrà contractar treballadors eventuals. Per reduir la plantilla que hi ha en l'actualitat, l'empresa té en marxa un pla de baixes incentivades i engega un pla de prejubilacions, alhora que deixarà obert el termini per acollir-s'hi fins al 31 de març. La compensació per baixa incentivada serà de 60 dies de salari brut per any treballat amb un mínim de 20.000 euros i un màxim de 120.000 euros, depenent de l'antiguitat. Segons els càlculs dels sindicats, al pla de prejubilacions s'hi podrien acollir entre 200 i 300 treballadors i l'ajustament de personal s'haurà de fer sense mesures traumàtiques. No obstant això, s'ha acordat també ampliar l'actual expedient de regulació temporal fins al 31 de juliol.

Segons Nissan, el pla industrial defineix un model de fàbrica «competitiva amb una plantilla de 2.800 treballadors, una capacitat de 128.000 unitats anuals en dos torns de producció, un mínim d'utilització del 80% i una major flexibilitat».

Pirelli ja no farà rodes

En l'altra cara de la moneda, la direcció de Pirelli va informar ahir al matí el comitè d'empresa que deixarà de fabricar pneumàtics a la planta de Manresa a finals del 2009 i que reestructurarà el negoci per garantir la continuïtat del grup a Catalunya. No en les mateixes condicions que fins al moment, és evident. Perquè la reestructuració significarà l'acomiadament del 80% de la plantilla, segons fonts de la companyia, que apunten que, de vora uns 560 treballadors, podrien quedar-ne només un centenar. Segons va comunicar ahir Pirelli, «s'han identificat alguns projectes de negoci que es troben en fase d'estudi amb els òrgans competents de la Generalitat». En aquest sentit, apunten iniciatives «vinculades al desenvolupament de l'activitat en el sector fotovoltaic, en el dels filtres antipartícula, en el reciclatge i en els serveis, en particular amb un plataforma logística per a la distribució de pneumàtics», activitats que no necessiten tanta mà d'obra i que encara ara s'estan estudiant. Veient la situació, els treballadors van decidir ahir aturar tots els torns de producció a partir de la una del migdia i és previst que demà el comitè es reuneixi per decidir les possibles accions de protesta a emprendre.

Publicat al diari digital El Punt