CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Nova onada d’expedients, acomiadaments i tancaments a empreses de l’àrea de Barcelona

Diumenge, 5 octubre, 2008

Amb l'excusa de la crisi, diverses empreses de Catalunya segueixen endavant amb la presentació d'Expedients de Regulació d'Ocupació i el tancament de factories, tal com s'ha conegut públicament en el transcurs de la última setmana.


Esteban Ikeda anuncia 95 acomiadaments

El proveïdor de Nissan Esteban Ikeda va anunciar el dia 1 d'octubre al comitè d'empresa la presentació d'un expedient de regulació d'ocupació per a acomiadar a 95 empleats de la planta del Prat de Llobregat. La companyia va justificar la mesura pel descens de la producció del seu principal client, la fàbrica de Nissan de la Zona Franca de Barcelona. Esteban Ikeda, propietat de la multinacional Johnson Controls, compta amb prop de 300 empleats i fabrica els seients per al tot terreny Pathfinder, un model afectat de ple per la retallada de producció de Nissan. Fonts sindicals van mostrar la seva sorpresa per l'anunci dels acomiadaments, que van considerar injustificats tenint en compte les previsions actuals de producció del grup automobilístic. Els acomiadaments anunciats per l'empresa se sumen a un pla aplicat a final del 2007 de 56 baixes incentivades i 16 contractes temporals no renovats.

Estampacions Sabadell (ESSA Palau) presenta una suspensió d'ocupació de 30 dies per a la meitat de la plantilla

El fabricant de carrosseries per a l'automòbil Estampacions Sabadell (Essa) ha presentat el 2 d'octubre al comitè un expedient de suspensió d'ocupació temporal de 30 dies que afectarà a uns 226 treballadors (gairebé la meitat de la plantilla), amb l'argumentació que la mesura respon a la situació productiva de Nissan, un dels seus principals clients. L'expedient de suspensió preveu deu dies d'aturada productiva en les línies que treballen per al fabricant japonès a Barcelona durant els mesos de novembre, desembre i gener, una cosa que el comitè considera exagerat, un expedient engruixat, que afecta a treballadors de línies que res tenen a veure amb la producció per a Nissan. Estampacions Sabadell serveix a la línia de producció dels tot terrenys que es fabriquen en la planta de Nissan en la Zona Franca (els models Pathfinder i Navara). A més, també és proveïdora de la marca a Àvila, on Nissan fabrica camions lleugers.

Seat vol fer aturades temporals de feina que afectaran 4.700 empleats fins a l'estiu

Primer Seat volia enviar a casa entre 5 i 15 dies a 6.000 empleats amb l'excusa de la crisi. En aquest sentit Seat va anunciar el 30 de setembre als seus treballadors la necessitat de parar part de la producció de la seva fàbrica de Martorell per a adaptar-se a la caiguda de les vendes: les matriculacions de la marca han caigut un 20,1% entre gener i finals d'agost, de fins a 78.894 cotxes. La companyia preveu fabricar 21.000 menys dels previstos aquest any, que eren 395.000, i per això proposa que es quedin a casa uns 6.000 treballadors de forma rotatòria fins a finals d'any. L'empresa va proposar 15 dies d'inactivitat de la línia 2, que produeïx els models Altea i León, i cinc en la 1, la del nou Ibiza, entre novembre i desembre. El mecanisme per a fer-lo sense recórrer a la suspensió temporal dels contractes seria la borsa d'hores, però els sindicats van advertir que l'aturada que Seat planteja ara pot rebentar-la. Aquest sistema de flexibilitat de Seat estableix que els treballadors poden deixar de treballar fins a 35 dies a l'any per caigudes en la producció, i la companyia els segueix pagant el sou. A canvi, els treballadors retornen aquestes hores en puntes d'activitat, sense cobrar més.

Posteriorment, com que no es va arribar a cap acord amb els sindicats, el 3 d'octubre Seat va anunciar un «ajustament» de la seva producció a Catalunya que consisteix en la presentació d'un expedient de regulació d'ocupació (ERO) temporal per a 1.250 treballadors –750, entre novembre i desembre, i 500, entre gener i juliol del 2009–, als quals cal sumar els 3.950 que finalment la filial de Volkswagen enviarà a casa durant cinc i quinze dies també abans de final d'any. En total, si es té en compte els ERO i les aturades productives, la mesura pot afectar uns 4.700 empleats de Martorell i la Zona Franca, ja que alguns poden formar part de les dues accions. Pel que fa a les dues aturades de cinc i quinze dies que preveu portar a terme Seat, això afectaria d'una banda, 1.980 empleats de la línia 1 –encarregada del nou Ibiza– durant tres dies de novembre i dos de desembre, i d'una altra, 1.969 persones més de la línia 2 –la que produeix els models Altea i León– durant quinze jornades dels mateixos mesos.

Tot i que de moment la companyia no s'ha plantejat acomiadar personal, els sindicats temen que ara s'iniciï una allau d'expedients similars per part de les empreses proveïdores. El panorama és ombrívol i no és segur que el 2009 existeixi aquesta estirada que requereixi un treball extra que permeti als empleats retornar les hores, a pesar del llançament, entre finals de 2008 i principis del que ve, de la berlina Exeo.

Visteon vol enviar a casa 130 treballadors durant 13 dies

Visteon, que fabrica quadres de comandament pels tot terreny de Nissan, també ha anunciat que vol enviar a casa 130 persones durant 13 dies.

La plantilla de Nissan reclama conèixer el calendari productiu

A la fàbrica de Nissan a Barcelona, la plantilla ha amenaçat amb no pactar més dies de flexibilitat, com reclama l'empresa, fins que la Direcció no doni a conèixer el calendari productiu fins a final d'any i concreti si aquesta mesura servirà per a mantenir el nivell de producció.

Unilever Espanya tanca Frigo Barcelona

La multinacional Unilever ha anunciat que tancarà la planta de gelats en el barri barceloní del Poblenou, comercialitzats sota la marca Frigo, i que acomiadarà als 268 empleats de la plantilla. La companyia, que ja ha presentat l'Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) al departament de Treball, ha declarat que la decisió s'emmarca en un pla de reestructuració engegat en el sector de la producció de gelats.


Aprofitar la Crisi.

Comunicat de la secció sindical de CGT a Essa Palau

L'explosió de la bombolla immobiliària, la pujada de l'euribor, l'augment de l'IPC i sobre tot, l'endeutament al que estem sotmesos tots els treballadors ha desembocat en una crisi que particularment, en el sector de l'automòbil suposa unes caigudes en les vendes d'un 42%. Això és el que ens volen fer creure la patronal aprofitant-se d'aquesta situació per a fer les seves estratègies pressionant als treballadors i aplicant indiscriminadament mobilitats, flexibilitat, ERO, etc.… desembocant al final en contractes precaris molt per sota d'un nivell adquisitiu ridícul, acumulat en aquests últims anys.

El sector de l'automòbil en els mercats europeus solament ha tingut un lleuger descens en les seves vendes, amb el que a Espanya no ens ha d'afectar com ens volen fer creure, per que més del 80% de la fabricació és per a exportar. Ara comencem una trajectòria que no se li veu sortida a curt termini en la qual l'empresa ja comença a prendre mesures a sac sense respectar el mes mínim els drets dels treballadors.

Tenim treballadors a Esparraguera amb els seus drets vulnerats, començant per ser voluntaris forçosos, sense respectar les dietes, transport, temps invertit i sobre tot una cosa que no es compra amb diners que és l'impacte familiar que suposa l'haver de canviar el lloc de treball a 50 km i fins i tot mes distància en alguns casos.

Fins a on arriba l'empresa fent-los creure als voluntaris forçosos que el comitè té voluntaris i no els deixa sortir de Essa Palau, que s'han pactat unes parades d'autocar quan no han volgut les opcions que se'ls han donat com són: cotxes de lloguer, dos autocars que surtin un de Sabadell i altre de Montcada i si no agrupar en torns als de Sabadell i voltants i Montcada, Mollet i voltants.

També volen aplicar un ERO que afectaria a 226 persones que encara no està confirmat per Nissan ni altres clients. Aquestes són les estratègies que utilitza per a demacrar al comitè posant en contra als treballadors, però amb el que no han contat és que els treballadors no són ximples i ara mes que mai hem d'estar units davant aquesta situació.

Amb aquesta classe de mesures l'empresa vol solucionar els problemes d'aquesta companyia, com sempre a costa dels treballadors i no preveient aquestes baixades de producció i buscant altres alternatives que no afectin sempre als mateixos. Tot això té un rerefons que aviat sabrem en que desemboca.