Obrim amb preguntes els murs de l’escola? Jornades pedagògiques de ‘Deixem de ser una illa’ el 15 i 16 d’abril a Reus
Ja tenim aquí la 6a edició de les Jornades Pedagògiques que organitza CGT Ensenyament "Deixem de ser una illa" , aquest curs dedicada a la comunicació:
LLOC: ESCOLA POMPEU FABRA DE REUS (c/Sardà 23)
“Obrim amb preguntes els murs de l'escola?” és la pregunta a partir de la qual volem motivar la reflexió entorn de la dimensió comunicativa de la pràctica docent. Entenem que tota comunitat educativa es constitueix com un àmbit de promoció i realització d'uns valors i unes experiències que s'extenen més enllà dels límits establerts pels espais físics dels centres docents. Des d'aquesta perspectiva podem concebre la comunicació, no només com un dels elements fonamentals en la definició dels projectes educatius i organitzatius d'escoles i instituts, sinó també com una via per a la consecució d'un objectiu més ambiciós que és el de prefigurar un model de societat basat en relacions interpersonals igualitàries caracteritzades per l'horitzontalitat i el respecte mutu.
Volem aprofitar les Jornades per aprofundir en les facetes no merament instrumentals de la comunicació, és per això que no ens ocuparem ni de les necessitats comunicatives institucionals (recollides al Pla de comunicació dels centres), ni tampoc treballarem la valoració de la concreció curricular de la competència comunicativa tal com ve definida en el nou model curricular competencial. Amb els tallers programats hem volgut abordar la comunicació personal i la comunicació dins del grup, tant des del punt de vista del docent com des del punt de vista de l'alumnat, com una finalitat en ella mateixa. Així dues de les propostes es centren, en concret, en l'habilitació de la competència comunicativa de la persona. El taller Comunicació conscient i cooperativa pretén facilitar, des del marc de la comunicació no violenta, una presa de consciència per part del docent dels implícits inherents a tot acte comunicatiu; el taller Projecte de filosofia 3/18 vol oferir eines per la millora de la capacitat comunicativa de l'alumnat, tot enfortint la seva capacitat reflexiva. Les altres dues propostes atenen al paper de la comunicació dins el grup, i aquí també hem volgut presentar un enfocament doble. El taller d'Acció tutorial #hackeaelaula afronta la interacció amb el grup de tutoria de l'aula des d'una concepció que parteix de la necessitat d'integrar els processos comunicatius en l'entorn social; el taller Educació en i per al conflicte, en canvi, ens introduirà diferents recursos metodològics per millorar les dinàmiques relacionals pròpies de l'organització col·lectiva en general.
No cal dir que les quatre activitats ens aportaran elements amb els quals podrem contribuir a transformar les nostres comunitats educatives, en comunitats que garanteixin la participació plena, lliure i igual de tots els seus membres. Que aquest és un objectiu realitzable, ens ho recordarà precisament la xerrada amb què s'inauguren les Jornades, “Actuacions Educatives d’Èxit com a base per a la transformació de l’educació”, que ens permetrà conèixer algunes experiències educatives que han aconseguit obrir els centres educatius a les demandes d'una realitat social més àmplia, tot convertint-los en espais de diàleg on totes les veus prenen la paraula, especialment les més vulnerables. Per acabar, l'acció “Després de dinar [i altres situacions quotidianes]“ ens ensenyarà a aprofitar també les experiències més quotidianes per mantenir i aprofundir aquesta conversa.
PROGRAMA
DIVENDRES 15 D’ABRIL
18.00 Xerrada inaugural
Actuacions Educatives d’Èxit com a base per a la transformació de l’educació a càrrec de Carmen Garcia Yeste, doctora en pedagogia i llicenciada en sociologia per la UB i professora del departament de pedagogia de la URV.
DISSABTE 16 D’ABRIL
9.30 Rebuda
10.00-14.00 Tallers (amb esmorzar inclòs)
1. Comunicació conscient i cooperativa (basat en la comunicació no violenta de Marshall Rosenberg
Noelia Jiménez Díaz (amb la col·laboració d’Esther Martí Benaiges):
Traductora, intèrpret, editora i formadora en comunicació conscient i cooperativa. Impulsore del grup de pràctiques de Comunicació noViolenta de Bonastre. El 2014 va ser coordinadora de la Festa del Comerç Just i la Banca Ètica de Tarragona.
Compartirem aquesta eina, molt útil per a millorar les relacions amb un mateix i amb la resta de persones amb qui interactuem. Quan hi ha conflictes, dificultats en la comunicació o no ens sentim agust amb certes situacions, aquest enfoc ens pot ajudar a tenir molta més claredat sobre què ens passa, i algunes pistes sobre com abordar la qüestió, tot cuidant la relació i, alhora, de nosaltres mateixos.
Es tracta d’aprendre a conrear la connexió necessària entre les persones que ens permeti arribar a un terreny comú des d’on puguem generar estratègies (solucions, acords...) que tinguin en compte les necessitats de tots.
Algunes de les claus d’aquest enfocament són:
• diferenciar els fets de les interpretacions i judicis
• escoltar amb empatia i presència
• aprofundir en els nostres sentiments i necessitats
• comunicar els nostres sentiments i necessitats sense acusar ni jutgar
• rebre la crítica i el judici de forma positiva
• asumir la nostra responsabilitat davant una situació
• deixar de sentir-nos responsables dels sentiments dels altres
• deixar de considerar els altres la causa dels nostres sentiments
• fer peticions clares i lliures d’exigència
• aprendre a dir “no” i definir els nostres propis límits
• prendre la llibertat d’actuar segons el que és important per a nosaltres sense desatendre per això la relació amb l’altre.
Mitjançant exercicis pràctics, en grup i en parella, practicarem alguns d’aquests elements per tal d’arribar a entendre què és allò que ens passa, i què és el que li passa a l’altre, quan hi ha conflictes i dificultats de comunicació.
2. Educació en i per al conflicte
Juli Giménez Rodríguez:
Actualment treballa pel Departament d’Ensenyament com a tècnic d’integració social en diferents instituts públics.
Es presentarà una introducció als processos de grup i les formes de millorar les relacions i les estructures en el si de l’organització col·lectiva. Entre altres, s’abordaran qüestions relacionades amb les actituds dels membres dels equips i els diferents tipus de comunicació (del parlar suau al diàleg generatiu), amb les estructures emergents i les jerarquies informals, amb els procediments d’indagació col·lectiva, de presa de decisions i de gestió emocional dels conflictes, i amb les xarxes de relació. També es treballaran alguns recursos pràctics relacionats amb les tecnologies socials, des de la definició consensuada d’acords per millorar les dinàmiques relacionals i les formes conversacionals a les maneres de debatre per prendre acords de manera col·lectiva, amb una explicació de la metodologia del “consentiment”.
3. Taller d'Acció Tutorial #hackeaelaula
José Luís González:
Professor del CFGS Animació Sociocultural i Turística a l’Institut Ribot i Serra de Sabadell. Autor del blog #ineditviable.
Acció tutorial #hackeaelaula és una proposta d’acció tutorial que vol potenciar la participació real de l’alumnat en l’organització del centre, tot repensant l’espai (mobiliari, parets, taules, disposicions), el temps, l’humor, els sons i la resta dels sentits per imaginar com hauríem de ser. L’objectiu és projectar desitjos i utopies que permetin orientar accions i plans de futur, passar d’estudiar a aprendre, del descriptiu al narratiu, del contemplatiu a l’experiencial i de la classe a la reunió. La sessió consistirà en la presentació del taller: “Dissenya la teva aula ideal”. Es tracta d’un exercici on es planteja d’imaginar un espai ideal, en diferents plans, des de l’utòpic fins a més viable i potser possible. Es tracta de destacar la importància d’allò petit, de valorar les nostres petites aportacions a la comunitat, com a persones i com a grup.
Passos a seguir:
1. Primer mural: Treballem en petits grups com seria la nostra aula ideal en el terreny de la utopia (sense posar cap límit a allò que es desitgi). Com seria? Quines coses tindria? Com serien les relacions entre les persones? A què ens dedicaríem? On ens asseuríem? ... I els colors i les olors?
2. Segon mural: Treballem també en grups petits el pla del possible: Què es podria fer? Què es podria millorar? Què hem vist en altres espais o aules que podria aplicar-se a la nostra? Fem un altre mural, el més creatiu possible amb les diferents aportacions.
3. Tercer mural: Finalment treballem també en grups el pla de l’Acció: Què podríem fer, des de les nostres possibilitats, com a persones i com a grup, per millorar una mica la nostra aula?
4. Contemplem i llegim tots els murals, aclarim dubtes, i debatem, si és el cas. Aportem individualment nous suggeriments d’acció si se’ns ocorren.
5. L’últim
4. Filosofia 3/18 (FpN)
Eva Gilabert Rofes:
Mestra d’educació infantil i màster en Filosofia 3/18 (FpN) (UdG-GrupIREF).
El projecte Filosofia 3/18 es basa en un currículum ampli i sistemàtic per l’educació infantil, primària i secundària, que té com a finalitat reforçar i afavorir les habilitats del pensament dels infants, enfortint la capacitat reflexiva. Es tracta d’un projecte que concreta el desig general d’ensenyar a pensar i pretén desenvolupar les habilitats cognitives dels alumnes, tot ajudant-los a comprendre les matèries d’estudi, a fer-los més conscients de la riquesa del bagatge intel·lectual i a preparar-los en la raonabilitat per a la participació en un món democràtic.
14.00-16.00 Dinar
16.00 Xerrada i activitat performàtica
Després de dinar [i altres situacions quotidianes]
Eva Marichalar Freixa:
Exploradora en arts performàtiques i pràctiques formatives i culturals. Professora del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Cofundadora de Deriva Mussol, una proposta que invita a caminar a la deriva com a oportunitat de generar i compartir processos d’aprenentatge i creació. Codirectora artística de l’Aula de Teatre de la UVic-UCC. Professora de l’assignatura Arts i Comunitat del Màster en Arts de Carrer de la Universitat de Lleida i FiraTàrrega. Màster en Educació Inclusiva UVic-UCC, Diplomada en Mestre de Llengua Estrangera, Llicenciada en Traducció i Interpretació, Estudis en Teatre. Doctoranda en arts performàtiques i pràctiques formatives i culturals. Escriu, dirigeix i interpreta peces per a projectes propis i també per a altres artistes o companyies (www.evamarichalarfreixa.com).
Les situacions quotidianes que ens permeten passar una estona plegats són un cultiu de complicitats i oportunitats per (re)conèixer l’altre. En una societat on l’exigència per “estar fent” alguna cosa és pràcticament omnipresent, procurar espais on l’estar prengui valor per davant del produir se’ns fa urgent si allò que volem és procurar un clima que afavoreixi les ganes d’estar amb l’altre, escoltar-lo i entendre’l.
Matrícula i inscripcions
Aquestes jornades estan pendents del reconeixement com a activitat formativa del Departament d'Ensenyament (10 hores). Per poder formalitzar la inscripció caldrà accedir al formulari que trobareu en el següent linc https://sites.google.com/site/deixemdeserunaillacgtjornadesp/ i també fer un ingrés de 15€ al número de compte: ES93 3025 0023 3314 0000 4776 de la Caixa d'Enginyers indicant nom i cognom i JORNADA com a concepte. Aquest import inclou l'esmorzar i el dinar.
Per tal de poder facilitar la planificació de tot plegat us demanaríem que, si teniu intenció d'assistir-hi, feu la inscripció al més aviat possible.
També volem agrair molt especialment la col·laboració altruista de les persones que ens oferiran els debats i tallers. Sense la seva predisposició seria impossible generar aquest espai que, com tots i totes sabeu, enriqueix la tasca diària de la comunitat educativa, alhora que crea vincles i sinèrgies que permeten reflexionar sobre com incideix el nostre fer diari en la dinàmica de l'aula.
Us hi esperem!
>>> En document adjunt, programa detallat.
Deixem de ser una illa - CGT Ensenyament Tarragona i Terres de l'Ebre
http://deixadeserunailla.blogspot.com
https://twitter.com/deixadeserilla
Attached documents