Presentació el 7 de febrer a Tarragona del document del SFF-CGT “La nostra alternativa de ferrocarril públic i social”
ACTE DE PRESENTACIÓ DEL DOCUMENT “LA NOSTRA ALTERNATIVA DE FERROCARRIL PÚBLIC I SOCIAL”
que es celebrarà el proper dijous 7 de febrer de 2013 a les 18:30 h, a la seu social de la Federació Local de la CGT
(Pl. Imperial Tàrraco nº 1 Edifici 2, 3ª Planta, Tarragona ).
Volem transmetre la nostra preocupació per la situació que travessa el ferrocarril, i en concret per l'efecte que sobre el nostre territori i sobre la seva població tindran les polítiques de retallades que s'estan preparant pel que fa a aquesta forma de transport essencial.
CGT defensa que el Servei Ferroviari segueixi sent un servei públic que respongui a les expectatives i demandes de mobilitat del conjunt de la societat, amb uns serveis satisfactoris i unes tarifes assequibles, i per descomptat, garantint la seguretat enfront de qualsevol altre criteri.
Sobretot perquè hi ha alternatives viables i lògiques, i tota la societat, en el seu doble paper d'usuària i propietària d'aquest Sector Públic Ferroviari, ha de participar i intervenir en les decisions que afectin al futur del mateix.
PER TANT US CONVOQUEM A L’ACTE DE PRESENTACIÓ DEL DOCUMENT “LA NOSTRA ALTERNATIVA DE FERROCARRIL PÚBLIC I SOCIAL” A TARRAGONA.
Tanmateix, ens agradaria poder mantenir una reunió en la qual debatre els nostres plantejaments i la possibilitat d'unir forces, en la defensa d'un transport públic ferroviari que ha de seguir sent de tots i que ha d'estar orientat a satisfer les necessitats de la població.
Des de la CGT entenem que per al replantejament del futur model d'atenció i adequat servei a l'usuari del ferrocarril, s'han d'obrir les lleres de diàleg necessàries amb tots els interlocutors socials implicats, ja que amb tota seguretat, teniu propostes rellevants que aportar per a la millora del servei en el transport públic ferroviari.
ALGUNES CONSIDERACIONS RESPECTE DE LA SITUACIÓ ACTUAL
El Reial decret-llei 22/2012, de 20 de juliol, pel qual s'adopten mesures en matèria d'infraestructures i serveis ferroviaris, publicat en el BOE de 21 de juliol, planteja entre altres mesures:
- La supressió de Feve, i la seva integració en les entitats Renfe-Operadora i Adif; prèviament a aquesta operació s'han suprimit nombrosos serveis de viatgers.
- La divisió de Renfe-Operadora en quatre societats mercantils, una de les quals té com objecte l'arrendament i, si escau, venda de material ferroviari i instal·lacions.
- La liberalització del servei ferroviari de passatgers al 31 de juliol de 2013, una mesura precipitada que s'avança al que estableix la Unió Europea.
- La clausura de línies que es considerin econòmicament no rendibles.
- La desaparició dels serveis que el Consell de Ministres decideixi excloure de la consideració d'obligacions de servei públic.
Per altra banda, s'està plantejant la divisió de Adif en dues entitats, una per a la gestió de les línies d'alta velocitat “rendibles”, i altra per a la resta de línies. L'única finalitat és lliurar a les constructores la gestió de les línies rendibles mitjançant el sistema concesional i aportacions públiques per a garantir beneficis, i deixar en el Adif “dolent” la resta de línies per a facilitar tancaments i liquidacions.
Respecte als serveis que es considerin Obligació de Servei Públic, segons declaracions de la Ministra de Foment, “un 68% de la totalitat de la xarxa ferroviària té un grau d'ocupació baix o molt baix”, i l'estudi que maneja el Ministeri conclou que solament cinc trens regionals tenen una ocupació superior al 50%, mentre que 43 estan per sota del 10%, i almenys 328 estacions estarien condemnades al tancament.
Independentment que la metodologia en si mateixa és qüestionable, i que les dades són en tot cas indicadors de la necessitat de fomentar l'ús del ferrocarril, ens donen una idea del volum que pot arribar a el pla de desmantellament que s'està elaborant, i que en el nostre territori en concret podria traduir-se en:
REPERCUSSIÓ DE LA POLÍTICA FERROVIÀRIA AL TERRITORI
Des de 2005 s'han produït:
Tancament d'estacions i reducció de personal (relacionat amb la regulació de la circulació i amb la venda i informació) i també supressió de serveis en les que queden amb personal:
- Ascó, La Plana-Picamoixons, l'Arboç (tancament total).
- Montblanc, l'Hospitalet de l'Infant, Cambrils i Riba-roja (només venda de bitllets en torn de matí de dilluns a divendres).
- Flix (venda de bitllets en torn de matí i tarda de dilluns a divendres).
Externalització de serveis a les estacions de:
- Tarragona (venda de bitllets de Mitja Distància i Atenció al Client).
- Móra la Nova, Salou, el Vendrell, Calafell, Segur de Calafell, Cunit i Torredembarra (venda de bitllets i informació).
Aquestes actuacions han suposat un minvament en la qualitat del servei ferroviari i una precarització de les condicions laborals.
El Govern, aprofita l'actual crisi econòmica amb un projecte encaminat que els ciutadans es vegin privats d'un dels mitjans de transport que, com el tren, són necessaris per a acudir diàriament als seus centres de treball o per a accedir a serveis essencials i que, en alguns casos, és l'únic mitjà econòmica i socialment viable que tenen al seu abast.
En l'empresa pública, fins ara els diners s'han reinvertit en la millora del sistema, a diferència de l'empresa privada, on els beneficis van a parar a les mans d'accionistes (uns pocs).
Tot això va en menyscapte de les garanties de mobilitat de la ciutadania i el dret a accedir al servei de transport en les adequades condicions de qualitat, seguretat i preu assequible.
No fa falta ésser endevinador per a assenyalar les repercussions més evidents i negatives que comportaria la supressió de trens de Mitja Distància (Regionals):
- Expulsar a la carretera als usuaris, obligant-los a reflectir-se en les estadístiques d'accidentalitat de la Direcció General de Tràfic.
- Augment de l'incompliment reiterat de les emissions de CO2 compromeses en el protocol de Kioto, amb la consegüent deterioració del Medi ambient i de la salut dels ciutadans.
- Privar del dret a la mobilitat a aquelles persones que no puguin accedir a aquestes formes de transport.
CGT reafirma la seva voluntat de seguir lluitant per un transport ferroviari col·lectiu, públic i eficaç, on els treballadors tinguin unes condicions de treball dignes, mantenint i augmentant el nombre de llocs de treball, on la societat pugui gaudir d'un Servei Ferroviari que garanteixi la qualitat del servei i la seguretat de tots, obligant a les Direccions tècniques i polítiques al manteniment d'un servei públic, segur, social i efectiu.
Secció Sindical de Tarragona del SFF-CGT
>>> El document "La nostra alternativa de ferrocarril públic i social" us el podeu descarregar a http://www.cgtcatalunya.cat/spip.php?article8264
Attached documents