Que està passant a Spanair?
Spanair presenta un expedient de mobilitat per a dur-se la central administrativa de serveis generals de Palma a Barcelona, això suposa que el personal que treballa a Palma ha de decidir entre traslladar-se a viure a Barcelona o quedar-se acomiadat amb una indemnització de 20 dies per any.
Tal com estableix la llei, es va constituir una taula de negociació entre l'empresa i el Comitè d'Empresa de Spanair a Palma. El Comitè va triar als seus representants i va decidir que la CGT assistís a aquesta taula com observador sense vot, ja que la seva representació no arribava a a l'exigida per a tenir un representant en la taula.
Aquest acord del Comitè d'Empresa va ser incomplit per part de CCOO la cap de la qual, Carmen Díaz, sense ser membre de Spanair ni per descomptat del seu comitè, va obligar als delegats de CCOO a exigir l'exclusió de CGT incomplint així un acord del comitè d'Empresa que la mateixa CCOO habia votat. Això, a més d'il·legal, demostra l'estructura antidemocràtica d'aquest sindicat, que ja va quedar clara en l'anterior ERO en el qual la citada Carmen Díaz, volia negociar a plaer sense comptar amb els afiliats de Spanair, i aquests la van obligar a abstenir-se i deixar la representació de CCOO en mans dels seus legítims propietaris, els treballadors. Posteriorment, amb la sortida de CCOO d'aquests afiliats democràtics, Carmen Díaz ha tornat a agafar el poder i negocia al seu gust sense escoltar als treballadors de Spanair.
En aquest punt i sense la presència de CGT la taula negociadora es dedica a parlar d'assumptes de poca importància, com les guarderies, les nits d'hotel que es faciliten per a buscar casa a Barcelona, la presència d'APIs per a buscar casa, etc. Sense tornar a parlar de la possibilitat de paralitzar el trasllat ni d'indemnitzar amb 45 dies per any, com proposava la CGT i el comitè d'empresa. La cosa és tan inútil que una vegada exclosa la CGT i eliminats els temes importants, la pròpia Carmen Díaz no torna a les reunions i l'empresa envia a una sola persona per a prendre nota dels desacords.
Amb aquest desacord CCOO i UGT convoquen una vaga a Serveis Generals, amb la finalitat d'obligar l'empresa a sol·licitar un ERO, per a així perllongar la negociació i aconseguir un petit augment en la indemnització i sobretot obtenir compensacions econòmiques per als caps sindicals.
Tinguem en compte que convoquen la vaga en unes dependències que s'estan desmantellant. Si s'arribés a realitzar aquesta, és fàcil preveure un èxit ja que els treballadors, ja perdut el seu lloc de treball, estan disposats a qualsevol cosa, però falta saber si aquestes aturades afectarien a l'empresa que per aquestes dates ja està engegant el centre alternatiu a Barcelona. Si realment es vol pressionar a l'empresa, la vaga s'ha de convocar en els centres operatius de handling , que són els que paralitzarien l'empresa. De fet, l'empresa ja ha comunicat que la suposada aturada no afectaria per res a les seves operacions, com a molt els estalviaria els últims jornals a pagar a Palma.
Confederació General del Treball (CGT) de les Illes Balears. Sindicat de Transports i Comunicacions