Qui són els responsables de l’accident ferroviari de Santiago de Compostel·la?
Davant la quantitat d'informacions sobre tràgic accident de tren ocorregut el passat 24 de juliol en els voltants de Santiago de Compostel·la, des de CGT volem manifestar el següent:
Ens sembla del tot indignant el tracte que s'està donant a tots els nivells al treballador que conduïa el tren de l'accident de Santiago de Compostel·la.
Les declaracions dels Presidents de Renfe-Operadora i ADIF sobre els motius de l'accident i culpabilitzant des del principi al treballador evidencien l'escàs coneixement que tenen del ferrocarril i que únicament han estat posats en aquestes presidències pel seu coneixement d'economia, amb la finalitat d'estalviar costos i preparar la divisió de les empreses i la seva futura privatització, una cosa que sempre va en detriment de la seguretat.
Cal recordar que la línia entre La Corunya, Santiago i Ourense, i la de Madrid a Alacant, es van inaugurar com línies d'Alta Velocitat, i només cal anar a les hemeroteques, on estan els polítics que van participar en l'esdeveniment i que tant pressionen perquè es produeixin les inauguracions costi el que costi per a poder sortir en la foto.
Aquestes línies no disposen dels sistemes de seguretat adequats per a circular com la resta de línies AVE.
No estan senyalitzades com les línies convencionals doncs se suposa que els sistemes de seguretat supleixen el sistema de senyalització, sempre que existeixin aquests sistemes de seguretat.
No està prohibit l'ús de telèfon mòbil, és més, és una eina de seguretat de la qual doten als maquinistes, per a avisar-los en cas de perill; per això en els llocs de comandament sempre se sap quin maquinista condueix el tren i quin número de telèfon té.
El treballador és l'última baula en la cadena de seguretat i no l'únic, com ha ocorregut en el tràgic accident del dia 24 de juliol.
Per a la CGT hi ha moltes preguntes a realitzar, a les quals encara ningú ha donat resposta:
• Perquè s'inauguren com vies d'Alta Velocitat quan no estan condicionades perquè així sigui?
• Perquè s'utilitzen vehicles Talgo serie 730 en aquesta línia quan aquest tren no és compatible amb el sistema de seguretat ERTMS?
• Perquè es demana circular sense el sistema de seguretat ERTMS al Talgo serie 730 en aquesta línia i perquè se li permet?
• Perquè sabent que va sense ERTMS no es senyalitza la via com la convencional perquè el maquinista tingui tota la informació?
• Perquè sabent que va sense ERTMS no es va posar una balisa perquè actués el ASFA Digital?
També caldrà demanar responsabilitats als Presidents de les Empreses Renfe-Operadora i ADIF de com han arribat als mitjans de comunicació de forma immediata els enregistraments del vídeo de l'accident pertanyents a ADIF i les converses gravades amb un micròfon d'ambient instal·lat en la cabina del tren, de l'existència del qual els treballadors no tenen coneixement i els representants sindicals es van oposar en el seu moment a aquesta instal·lació.
A la CGT entenem que hi ha moltes responsabilitats que dirimir en el tràgic accident de Santiago de Compostel·la i des de CGT estem disposats a actuar jurídicament fins que així sigui.
Des de CGT creiem que el dividir el transport ferroviari en Renfe-Operadora i ADIF genera males gestions, disfuncions i buits que afecten greument a la seguretat, mai s'hauria d'haver fraccionat l'extinta empresa RENFE per a garantir la coordinació màxima i sobretot el més important, la seguretat.
CONFEDERACIÓ GENERAL DEL TREBALL
Departament de Comunicació Sector Federal Ferroviari (SFF-CGT)
http://www.rojoynegro.info/articulo/acci%C3%B3n-sindical/sobre-el-accidente-ferroviario-santiago-compostela
Attached documents