Renfe ultima amb Alstom la constitució d’una empresa mixta
L'operador públic RENFE està ultimant la negociació amb ALSTOM per a crear una empresa mixta, que es dedicarà al manteniment del material ferroviari, concretament a la reparació de components electrònics, manteniment dels trens AVE S/100, S/104 i trens de rodalia del tipus CIVIA, en els tallers que l'Operador públic té a Cerro Negro, Madrid. Aquesta nova empresa es dirà IRVIA S. a., i tindrà la seva seu a Madrid.
RENFE-Operadora participarà en el 49% del seu capital enfront del 51% de Alstom, sent paritari el seu Consell d'Administració, encara que la Presidència estarà en mans de Alstom, a imatge i semblança de les altres tres empreses mixtes creades amb SIEMENS (NERTUS), CAF (ACTREN) i VOSSLOH (ERION), estant en procés de negociació altres tres societats mixtes amb empreses del sector del manteniment i fabricació de material ferroviari, com són Bombardier, TALGO i Albatros, si bé TALGO mostra les seves reticències a aquest tipus d'aliances.
EL "negoci" del manteniment sota sospita
La política de RENFE-Operadora per a la seva àrea de fabricació i manteniment INTEGRIA es basa en la privatització del manteniment de tots els nous trens que es van adquirint. Per a això l'Operadora cedeix el manteniment mitjançant licitació en el BOE al constructor per 14 anys i després crea aquestes Societats Anònimes amb les empreses constructores, amb l'objecte que comparteixin el 50% d'aquest manteniment que prèviament ha cedit. El manteniment es realitza en tallers construïts o reformats per l'empresa pública, que és la que corre amb la inversió en les instal·lacions (364 milions d'euros pressupostats per a adequació i construcció de tallers) enfront d'unes empreses privades que només han de posar la mà d'obra i recollir beneficis.
Un exemple d'aquesta premeditada i estudiada “política errònia”, és la licitació de la compra de 60 nous trens de rodalia, que acaba d'anunciar RENFE, on conjuntament amb la compra d'aquest material es licita el manteniment per un període de 14 anys amb el fabricant, a pesar que RENFE té treballadors en els tallers dels diferents nuclis de rodalia on van a ser reparats aquests trens, sent el Ministeri de Foment i la pròpia RENFE els principals promotors de la substitució de l'ocupació pública i de qualitat per ocupació precària.
Des de CGT rebutgem aquestes polítiques empresarials basades en la creació de tallers de baix cost, pel que estan comportant en precarietat del manteniment (escassesa de subministraments) i en la precarietat de les ocupacions, atès que els contractes que s'estan realitzant per aquestes empreses mixtes són sota el Conveni Col·lectiu del Metall de cada Comunitat Autònoma, molt per sota en condicions salarials i laborals als Convenis vigents en les empreses que conformen aquestes Societats Anònimes.
Des del Sindicat Federal Ferroviari de CGT apostem perquè el manteniment dels nous vehicles sigui adjudicat a l'àrea de fabricació i manteniment de l'Operadora (RENFEINTEGRIA), perquè sigui realitzat, en la seva major part, pels seus propis treballadors en la important xarxa de tallers que té distribuïda per tot l'estat, garantint així els 3.900 llocs de treball actuals, en constant reducció pels successius Expedients de Regulació d'Ocupació. Per a això seria necessària una política d'ingressos adequada, que mitjançant oferta d'ocupació pública permetés rejovenir l'edat mitja de la seva plantilla, situada en 48 anys. En els últims 20 anys tan sols han ingressat en els tallers de RENFE 45 treballadors, estant en marxa un procés per a l'ingrés d'altres 25 per a Madrid i Barcelona.
SFF-CGT