CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Reunió de CGT-STMM amb representants de treballadors de remolcadors de port del Mediterrani

Dijous, 25 setembre, 2008

El dia 23 de setembre de 2008, CGT-STMM s'ha reunit a València amb representants dels treballadors d'empreses de Remolcadors de diversos ports del Mediterrani, amb l'objectiu d'analitzar la situació del sector i crear les bases per a futures trobades que contin amb la presència de representants de tot l'àmbit estatal.


L'esdeveniment que es va celebrar en el saló d'actes de la Casa del Mar, es va realitzar durant tot el dia i es van estar tractant les diferents problemàtiques i situacions, rebent fins i tot aportacions de companys d'altres ports estatals que estant informats de la trobada, no van poder assistir però van voler participar del mateix.

Després d'un intens debat es va constatar l'existència d'un deteriorament general i constant de les condicions de treball de les tripulacions dels Bucs Remolcadors, marcades per una evident precarització de l'ocupació. Com temes destacats de l'exposat es constata i denúncia:

1. L'augment de la càrrega de treball en tots els ports de l'estat, sense que això hagi comportat un augment proporcional de les tripulacions. Solament s'han realitzat millores en la mecanització insuficients per a mantenir un règim de treball segur i eficient. Máxime quan en molts casos les millores tècniques han anat acompanyades de projectes de reduir les tripulacions mínimes.

2. En moltes empreses s'està utilitzant la contractació temporal de forma abusiva, fomentant les diferències entre treballadors i generant un clima d'inestabilitat laboral entre ells.

3. Els intents de fomentar el Dúmping en alguns ports, forçant la incorporació de noves tripulacions, a les quals se'ls oferix condicions sociolaborals inferiors a les dels Convenis Vigents. Concretament s'ha detectat aquesta situació a Castelló, on ha entrat en funcionament un remolcador la tripulació del qual tindrà períodes de descans inferiors al contemplat en el conveni d'aquest port, vulnerant fins i tot la legalitat vigent, i això amb la complacencia de l'Autoritat Portuària i de la Capitania Marítima.

4. Davant la manifesta desregularització del sector, es fa necessari un Conveni Marc del Tràfic Interior de Port, negociat pels representants dels treballadors i consensuat amb tots els ports.

5. Els treballadors del sector expressen la seva preocupació davant la falta de formació i el desinterès mostrat per les empreses i l'administració, en aquest últim cas acrescut per la descoordinació entre les diferents competències. Les noves tecnologies, l'augment de la mecanització i de l'electrònica, els nous requisits i demandes en l'àmbit organitzatiu, legislatiu i de seguretat, fan imprescindible un compromís i un esforç seriós a establir una formació contínua per a les tripulacions.

6. El menyscapte de la Seguretat Marítima que suposa l'anteriorment exposat i la necessitat de parar l'actual dinàmica, de les conseqüències de la qual, a causa de les implicacions del treball desenvolupat, poden ser víctimes, no solament els treballadors sinó la totalitat de la societat.

Com conclusions finals es constata la importància de realitzar noves trobades que fomentin la unitat entre els treballadors de l'àmbit del remolc portuari i que promoguin la defensa solidària dels drets laborals i de la seguretat. Per a això els assistents acorden constituir-se en “la Plataforma en defensa dels treballadors del Remolc Portuari” i realitzen una crida a tots els ports a adherir-se a la mateixa i a realitzar les aportacions pertinents al present document. Insten també a les diferents organitzacions sindicals que donin suport la dinàmica iniciada i assumeixin les reivindicacions del col·lectiu.

CGT-STMM