S’inicia una recollida de signatures entre la plantilla d’autobusos per exigir el cessament de Mercedes Vidal com a presidenta de TMB
Transports de Barcelona (TB) és l'empresa pública d'autobusos que, juntament amb Metro i Telefèric, formen TMB. La propietat de totes aquestes empreses és de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i per tant és una propietat pública que pertany al conjunt de la ciutadania de l'àrea metropolitana de Barcelona.
L'Ajuntament de Barcelona, en ser el que té més representació entre els municipis que integren l’AMB té la responsabilitat de nomenar o cessar la presidenta i el conseller delegat de TMB
El triomf electoral de Barcelona en Comú (BeC) en les últimes eleccions municipals va portar com a conseqüència el nomenament de la nova presidenta de TMB, Mercedes Vidal i del nou conseller delegat, Enric Cañas.
Mercedes Vidal va ser nomenada pel “cupo” de representació que té EUiA dins de BeC. És una persona de trajectòria ecologista sense experiència en el transport públic ni en el món laboral, al seu torn Vidal, va proposar com a Conseller Delegat a TMB a Enric Cañas, un tècnic de l'òrbita d'ICV que venia d'ocupar el càrrec de Director tècnic de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura (FMSS) i anteriorment d'haver estat cessat de la direcció del projecte tramviari de Saragossa. Al seu torn, Cañas va nomenar Adjunt al Conseller delegat al seu amic Pau Noy, també de l'òrbita d'ICV, i un dels fundadors del lobby tramviari: l'associació Promoció del Transports Públic (PTP) i de la FMSS
Els Estatuts de Transports de Barcelona, en el seu article 2, defineixen l'objectiu d'aquesta empresa pública.
Constitueix l'objecte de la Societat:
a) Exercir l'activitat de gestió, d'explotació, d'organització, d'administració i en definitiva de prestació dels serveis urbans i metropolitans relacionats amb el transport col·lectiu de superfície, especialment mitjançant autobusos, microbusos, tramvies o qualsevol altre mode i de llurs concessions; i proveir la seva prestació sota les directrius i reglaments emanats de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
b) El disseny, la construcció, la gestió, l'explotació i l'administració de qualsevol dels serveis que es creïn, rescatin, incorporin o reverteixin, dins de la competència que l'Àrea Metropolitana de Barcelona té atribuïda, en matèria de transport públic de superfície, de persones o objectes i sigui quin sigui el tipus de vehicle, el seu mitjà de tracció o el seu emplaçament.
Ni Mercedes Vidal ni el seu equip directiu, han complert amb els Estatuts de TB, al contrari, la seva actuació només ha generant incertesa respecte al futur del transport públic de Barcelona, el de les empreses de TMB i el de les plantilles de les mateixes.
Mercedes Vidal ha apostat, de manera incomprensible per a les plantilles de TMB, per la unió del tramvia privat per la Diagonal, la qual cosa ha significat que des de la presidència de TMB s'hagin frenat els projectes mes importants de Transports de Barcelona que l'anterior equip havien iniciat.
S'ha frenat i reduït el desenvolupament total de la Xarxa ortogonal (supressió de la D30) s'han eliminat línies completes i s'ha reduint el nombre d'autobusos que surten cada dia al carrer a donar servei. S'ha suprimit indefinidament el Tramvia Blau i no s'ha fet res per recuperar les línies 80, 81, 82 i 83 que TB té subcontractades a l'empresa privada Sagalés.
D'altra banda, malgrat que Mercedes Vidal assegura en el seu currículum que el sentiment obrer forma part del seu ADN, la veritat és que la seva falta d'empatia amb les plantilles ha provocat, des de la seva arribada, conflictes laborals en les tres empreses de TMB i ha permès que en autobusos es consolidi la contractació precària i temporal, que a dia d'avui arriba a més del 10% de la plantilla.
Respecte als càrrecs de direcció de TMB i encara que sigui un tema exclusiu d'organigrama d'empresa, la veritat és que la falta de seguretat de Mercedes Vidal i la seva desconfiança vers les persones que han manifestat el seu desacord amb el projecte tramviari de BeC, ha significat el cessament i/o acomiadament de tres directius d'alt nivell: Jaume Tintoré, Asunción Santaeulalia i Ana Monferrer
La plantilla de TB no entenem com es permet que la persona que teòricament hauria de defensar més que ningú, des del seu lloc de presidència, el futur de la nostra empresa pública, es dediqui a menystenir-la i a fomentar el tramvia privat que les multinacionals intenten imposar per la Diagonal. Dins de les actuacions nefastes que Mercedes Vidal a protagonitzat a favor del tramvia n’hi ha una que ha fet que la plantilla d'autobusos digui prou. Ens referim a la seva presència en l'acte muntat per la PTP el 4 d’abril en el qual Mercedes Vidal va pujar a un autobús de la línia 33 per “denunciar” el mal servei que dóna aquesta línia en la Diagonal. Autobusos lents i incòmodes van ser les seves conclusions i també que la solució era el tramvia.
Davant aquesta situació que aquí denunciem, des de la Secció Sindical de CGT - autobusos de TMB hem decidit, escoltant el sentir de la plantilla, iniciar una campanya de recollida de signatures entre el personal d'autobusos, per exigir el cessament de Mercedes Vidal, d'Enric Cañas i de Pau Noy.
Ni Barcelona, ni les plantilles de TMB, no podem permetre que el transport públic de la nostra ciutat acabi en mans privades.
Secció Sindical de CGT - autobusos de TMB
9 d'abril de 2018