CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Situació de col·lapse a les Oficines d’Ocupació de Catalunya degut a la precarietat, descoordinació i falta de mitjans

Dissabte, 21 gener, 2012
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

A partir de l'1 de gener de 1998 el Estat va transferir a la Generalitat la gestió de les polítiques actives d'ocupació (inscripció de demandants, ofertes, contractes, etc.) Romanent en l'INEM la competència del pagament de la desocupació.

A partir de llavors, es va produir una situació peculiar: l'usuari que acudia a l'oficina de l'atur era atès per dues administracions diferents, cadascuna amb les seves competències. El conveni de col·laboració que ambdues van subscriure delimitar les actuacions concretes i la gestió del dia a dia. La distribució del personal entre les dues administracions va ser, aproximadament, d'un 75% per la Generalitat i un 25% per l'Estat.

L'escassetat i precarietat en la plantilla de l'INEM ha estat un problema crònic de l'organisme que es va veure especialment accentuat a partir del 2007, quan van començar a incrementar les xifres de desocupats, amb augments espectaculars en 2008 i 2009.

La situació de personal es va resoldre de manera parcial amb la contractació de personal interí, de manera que en aquests moments els funcionaris temporals suposen, aproximadament, el 10% de la plantilla a tot Espanya. A la província de Barcelona, ​​aquest percentatge s'acosta al 25%.

Una setmana abans de les passades eleccions generals de novembre, el Servei Públic d'Ocupació Estatal (abans INEM) i la Generalitat van subscriure un nou conveni de col·laboració, prèvia denúncia per aquesta de l'anterior acord. El nou conveni ha modificat una cosa fonamental: en les oficines d'ocupació la informació en matèria de prestacions que fins ara venia sent facilitada pel personal de la Generalitat, serà realitzada d'ara endavant pels treballadors del SPEE, la qual cosa incrementa considerablement la seva càrrega de treball en un 30 o 40%, aproximadament, mesurat en nombre de ciutadans atesos.

Davant d'aquest nou marc el SPEE no reacciona dotant els recursos necessaris per assumir les noves tasques. La Direcció manifesta la impossibilitat de contractar personal interí i molt menys d'augmentar la dotació de plantilla fixa, tot i que les noves comeses són per sempre. Al contrari, les retallades en la despesa suposen que estiguin a punt de deixar de fer el que en una empresa serien hores extraordinàries. S'han implementat nous mètodes de simplificació de la gestió i millores informàtiques i telemàtiques, que sent beneficioses i agilitant la tramitació, no compensen ni de bon tros l'increment hagut en la demanda dels nostres serveis.

La modificació de les tasques que suposa la nova distribució d'atribucions entre les dues administracions s'ha anat implantant a totes les oficines d'ocupació de Catalunya durant els mesos de desembre i gener. Una vegada culminada, el resultat, principalment per a l'usuari, és desastrós. Els temps d'espera per ser atès el passat novembre en una oficina han passat de, entre 30 i 45 minuts, com a màxim, i en els dies més difícils, a unes habituals dues o tres hores a la sala d'espera. I això en el cas que t'atenguin el mateix dia, perquè en gairebé totes les oficines i a la vista de la gran quantitat de públic que hi ha esperant a mig matí, es deixen de donar torns als ciutadans que acudeixen, perquè en cas contrari seria impossible atendre'ls a tots.

Per ara, aquests fets no han significat que es produeixi retard en el pagament a les prestacions, però pot ser qüestió de temps, perquè cada dia que passa resulta més evident que és impossible que els mateixos treballadors puguin desenvolupar una tasca que ha crescut notablement, tenint en compte que ja es trobaven en una situació de màxim rendiment. A més, en els pròxims mesos sembla que la desocupació s'incrementarà significativament. Per això, la Direcció pressiona cada vegada més perquè disminuïm els temps d'atenció a l'usuari, i perquè li "venguem" la possibilitat de presentar la seva sol·licitud per internet en el lloc www.sepe.es , cap meravella per cert, però que potser ens eviti l'aturat a l'oficina.

Les cues a la porta de les oficines d'ocupació estan sent cada vegada més llargues. En aquesta ocasió no es produeixen per un increment espectacular de l'atur, que sent altíssim no ho és molt més que fa dos mesos, sinó per la ineficàcia i la inoperància dels dos administracions públiques competents en la matèria, els responsables polítics no són capaços de organitzar els mitjans per, almenys, atendre a les persones que pateixen el major i més nombrós dels problemes que té avui el nostre país, l'atur.

Secció sindical CGT INEM Barcelona

Attached documents

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print
  • Etiquetes

  • Dins la mateixa secció