TMB retalla el servei però manté els privilegis dels directius
Formada per les empreses Transports de Barcelona SA i Ferrocarril Metropolità de Barcelona SA, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és el principal operador de transport públic de Catalunya i dóna servei als onze municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
Amb l'arribada de Convergència i Unió al consistori de la ciutat de Barcelona ara fa dos anys, el conseller nacional de CDC Joaquim Forn va ser nomenat nou president d'aquesta societat limitada en substitució de la socialista Assumpta Escarp, però el PSC continua mantenint una quota de poder important dins l'estructura directiva amb el manteniment de la vicepresidència executiva en mans de Dídac Pestaña.
Alguns sindicats denuncien la "continuïtat" respecte a l'anterior govern en la política d'augmentar tarifes i la manca de diàleg amb la plantilla de treballadors, tot i que Xavier Trias i Joaquim Forn van criticar durament l'actuació de l'anterior batlle del PSC, Jordi Hereu, mentre es trobaven a l'oposició. És per això que les treballadores i les usuàries de TMB continuen posant en entredit el compliment efectiu de la funció social que la companyia pública fa gala de tenir entre els seus objectius: "Oferir un servei públic accessible per a tothom".
Multiplicitat de càrrecs
Actualment, les 7834 treballadores i treballadors de TMB estan patint congelacions i retallades salarials, mentre es mantenen 603 càrrecs de l'equip directiu fora de conveni i amb sous, nivells i privilegis que continuen sent totalment opacs i inaccessibles per als treballadors i les seccions sindicals, tot i que és pública.
Malgrat les dificultats, els darrers anys han transcendit dades com la xifra de 230.000 euros en dietes que es van repartir l'any 2010 entre les trenta membres del consell d'administració de la companyia. De la mateixa manera, fonts sindicals denuncien que, segons càlculs que es duen a terme de manera orientativa arran del desconeixement exacte de les xifres, el 7% que representen els càrrecs directius de la companyia sobre la totalitat de la plantilla es reparteix el 15% de la massa salarial de TMB.
Joaquim Forn ocupa els càrrecs de president, conseller i apoderat de Transports Metropolitans de Barcelona SA i Ferrocarril Metropolità de Barcelona SA i, alhora, és vicepresident i conseller de l'Agència de Comunicació Local SA i conseller de les societats anònimes Mercats de Proveïments de Barcelona, Barcelona Regional Agència Metropolitana de Desenvolupament Urbanístic i d'Infraestructures i Barcelona de Serveis Municipals, de la qual també és vicepresident. A més, Forn és el primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona per CiU, portaveu del govern municipal i president de la Junta de Portaveus, càrrecs que compagina amb la direcció de l'Àrea de Presidència, Règim Interior Seguretat i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, la vicepresidència de l'Institut Municipal d'Hisenda de Barcelona i la posició de vocal a l'Institut Municipal Fundació Van der Röhe.
Aquesta multiplicitat de càrrecs és habitual a la cúpula directiva de TMB, que es va reestructurar el passat mes de gener. Els canvis van suposar la supressió de la Direcció General de Serveis Corporatius i l'articulació de la nova direcció mitjançant una direcció executiva, dues direccions generals i la creació d'una subdirecció general. Una reorganització que va implicar el creixement de càrrecs a la direcció de TMB i l'ascens de la directora de recursos humans i responsable de negociar les retallades amb els sindicats del comitè d'empresa, Marta Labata, a la direcció de l'Àrea Operativa de Bus.
Augment tarifari
Durant l'any 2012, TMB va suprimir quatre línies d'autobusos i la circulació dels busos de barri els diumenges i els dies festius. Aquestes mesures han anat acompanyades d'una reducció progressiva de totes les línies, fet que ha repercutit en la freqüència de pas dels autobusos, que ja acumulaven un total de 6,1% de reducció d'hores de circulació entre els anys 2007 i 2010.
Aquestes dades contrasten amb l'augment continuat de les tarifes per a les usuàries. Prenent com a referència el títol de transport més utilitzat per la ciutadania, la T-10 d'una zona, que suposa el 70% dels abonaments venuts anualment per TMB, veiem que s'ha encarit quatre euros amb vint cèntims des de l'entrada de l'euro (l'any 2002) i després del darrer augment de preus de l'1 de gener d'aquest any, que va comportar una pujada del bitllet senzill d'1,45 euros a 2 euros en un any.
D'altra banda, el passat mes de maig, TMB ha posat en circulació tres autobusos híbrids i biarticulats que s'han adquirit per 800.000 euros cadascun, tot i que la flota d'autobusos ja comptava amb 1072 vehicles que cobreixen amb escreix el servei ofert a l'Àrea Metropolitana.
* Un article de David Bou publicat al número 322 del setmanari Directa.