CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Vaga de consum: hem estat moltes, però encara no suficients

Dimecres, 22 desembre, 2010

Una vegada realitzada la vaga estatal de consum del 21 de desembre de 2010, podríem valorar la mateixa com molt positiva, encara que encara insuficient.

Aquesta Vaga de Consum ha estat una primera experiència que pretenia d'una banda ser un nou mètode de lluita i pressió contra govern i multinacionals. Però també una eina de conscienciació social que permeti a la societat reflexionar sobre si l'actual model capitalista, basat en el consum insostenible és viable i sobretot, si és possible sortir de l'actual crisi aplicant les mateixes receptes que ens han dut a ella.

Si analitzem aquests dos pilars de la vaga de consum, podem obtenir dues conclusions molt diferents:

* D'una banda aquesta Vaga de Consum no ha aconseguit paralitzar, per mitjà del no consum, centres comercials, grans bancs, empreses o supermercats. És evident que el consum ha baixat aquest dia ja que milers de persones han secundat la vaga, però la seva repercussió en un moment de consum desmesurat no ha produït tot just efecte, encara que si va baixar el consum elèctric en les llars.

* No obstant això l'altre vessant d'aquesta vaga, el costat de la conscienciació social, creiem que ha estat molt positiva i ha servit perquè centenars de milers de persones es replantegin si l'actual model de consumisme és socialment sostenible, just i ecològic. I és en aquest aspecte des del qual Vaga de Consum 21D valora com un ÈXIT la mobilització.

En tot just un mes s'han adherit 140 organitzacions a la convocatòria, altra moltes s'han sumat encara que no ho han comunicat per alguna de les línies obertes. Desenes de col·lectius ens han donat suport des de les xarxes socials, sent milers els seguidors en les mateixes a la vaga de consum. A pesar del silenci intencionat dels mitjans oficials de comunicació, la repercussió en la premsa, ràdio i TV local ha estat més que acceptable i centenars de pàgines web han difós aquesta convocatòria.

S'han repartit milers de díptics, octavetes i cartells en centres comercials, centres de treball i pels carrers de nombroses ciutats, arribant a un sector de la població que és impossible arribar per internet.

Hem estat moltes les persones donant suport aquesta iniciativa, però no suficients. No hem estat suficients per a aconseguir convertir una vaga de consum en una eina de pressió davant govern i grans empresaris. Seguim sense ser suficients per a promoure un canvi en els hàbits de consum.

És evident que amb aquesta jornada de vaga de consum, convocada el 21 de desembre de 2010, s'ha creat un precedent i sentat les bases de futures mobilitzacions. Ara ens toca debatre, reflexionar i analitzar internament en cadascuna de les nostres organitzacions. Veure on hem fallat i com podem millorar.

Solament després d'aquesta anàlisi podrem, aquesta vegada amb més temps, treball i participació, buscar noves dates adequades per a una nova Vaga de Consum en el seu doble vessant: com element de lluita, pressió i mobilització i com eina de conscienciació social, que permeti amb el temps avançar cap a una societat més justa, solidària, sostenible i ecològica.

Gràcies pel vostre suport i ens veurem, amb tota seguretat, en una altra jornada similar.

www.huelgacosumo.org