II jornades d’educació “Deixem de ser una illa” el 23 i 24 de març a Tarragona
CONSCIENTMENT ENSENYEM ALLÒ QUE SABEM, INCONSCIENTMENT ALLÒ QUE SOM… DESPULLEM L’ESCOLA?
I qui som? Com som? Què pensem dels infants i el jovent? Què n’esperem?
Aquest bullici de sentiments, pensaments, percepcions i, per què no dir-ho, prejudicis són molt més actius i potents del que ens pensem. Des de l’àmbit educatiu podem transmetre inconscientment l’anomenat Efecte Pigmalió, on l’alumnat compleix les expectatives i previsions que els educadors/res esperen d’ells i d’elles.
Des de “Deixem de ser una illa” volem convidar-vos a les II Jornades d’educació: “Conscientment ensenyem allò que sabem. Insconscientment allò que som. Despullem l’escola?”. Intentarem aportar una visió diferent que tingui en compte la nostra quotidianeitat, els nostres dubtes, les nostres reflexions i, sobretot, les nostres ganes d’aprendre, de compartir experiències i de canviar la nostra escola per poder transformar el nostre entorn, la societat i el món.
Les jornades tindran lloc els dies 23 i 24 de març a l’espai Kesse, c/Sant Antoni Maria Claret 12-14 de Tarragona.
- Programa II Jornades d’Educació
Divendres 23 de març
19 h Xerrada inaugural: “El troquel de las conciencias: escuela y control social” a càrrec d’en Félix García Moriyón, filòsof i professor de secundària.
Dissabte 24 de març
[ MATÍ ]
9.30 h BENVINGUDA
10-14 h TALLERS SIMULTANIS
* Què generem? Com construïm i deconstruïm el gènere a l’aula.
Aquest taller proposa una reflexió crítica sobre aquelles actituds i pràctiques que, de manera implícita, contribueixen a crear i perpetuar desigualtats de gènere en la nostra tasca educativa. Mitjançant una combinació de dinàmiques participatives, ens qüestionarem i posicionarem al voltant de problemes relacionats amb la naturalització dels estereotips i les emocions, l'autopercepció, el llenguatge i la comunicació, l’androcentrisme als continguts educatius, la importància de l’organització dels espais, així com la distribució d’activitats dins i fora de l’aula (al pati, al menjador...) o el rol de l'educador o educadora.
A més d’intercanviar opinions, analitzarem casos pràctics i compartirem experiències i recursos aplicats al context educatiu, cercant estratègies per crear complicitats amb la comunitat educativa en el nostre intent de deconstruir les relacions de gènere i les injustícies que comporten. Dinamitzat pel “Grup de Dones”.
* Resiliència: Estratègies educatives per plantar cara a l'adversitat
Continguts: marc conceptual de la resiliència, àmbits d'aplicació de la resiliència, les àrees de construcció de la resiliència, resiliència aplicada i estratègies educatives de promoció i construcció de la resiliència. La metodologia està basada en la participació i experimentació activa dels participants. Dinamitzat per Jordi Navarro.
* Funcionament de grups: L’eterna tasca pendent
Un grup és quelcom més que un conjunt de persones. La capacitat d'organitzar-nos, de decidir racionalment i d'arribar a acords, en principi, distingeixen els éssers humans d'altres tipus d'éssers vius, però la tossuda realitat s'entesta una i una altra vegada en demostrar que, tot i havent passat segles intentant-ho, treballar en grup, i fer-ho amb efectivitat, dista molt de ser una empresa fàcil. Per què les reunions han de ser pesades, llargues i sovint poc productives? Per què quan sumen esforços individuals restem operativitat?
Funcionar en grup suposa assumir un o més models teòrics de relació, i entren en joc diferents metodologies. D'elles tractarem i amb elles treballarem, de manera crítica, sent conscients que en grup, al marge de l'afinitat de les seves i els seus membres, ens passem gran part de la nostra vida. Dinamitzat per Josemi Lorenzo.
* Taller de gestió emocional i conflictes: Quan em sento en Pau amb mi, puc fer la Pau amb l’altre.
Les relacions en què participen els infants són d'una manera o d'una altra segons les emocions amb què les viuen. Com a éssers humans, nosaltres i els infants, som copartíceps d'allò que distingim, som coconstructors de la nostra realitat. Si les emocions canvien, també canvien les posicions, percepcions i accions que porten de la mà. Acompanyar els infants a acceptar allò que senten els pot dur a viure de manera més respectuosa, responsable, sincera i autèntica amb ells mateixos, amb els altres i amb el seu entorn. Dinamitzat per Guillem Massot.
A les 14 h dinar
[ TARDA ]
A les 16 h ESPAIS DE DEBAT
* “Escola Congrés Indians…una mirada respectuosa envers els infants…un entorn respectuós amb les persones”, presentat per l’Astrid Ruiz, directora de l’escola Congrés-Indians de Barcelona - Infantil –
* “Pors, inseguretats i conflictes pedagògics" presentat per l’Elisabet Merino, mestra de l’Escola Riera de Ribes de Sant Pere de Ribes, - Especial i Primària –
* “És possible una educació que no exerceixi el control social?” presentat pel Jordi Solé, professor del Grau d’Educació Social de la UOC - Educació Social i Secundària -
A les 18 hores, POSADA EN COMÚ I CLOENDA
- INSCRIPCIONS
Disposem de 120 places, per apuntar-te, omple el formulari que trobaràs AQUI.
La quota de les jornades és de 15 euros. Si no ho pots pagar, posa't en contacte amb nosaltres per correu electrònic jornades2012@gmail.com.
L'ingrés s'ha d'efectuar al núm. de compte corrent 2107 0129 15 3361820293 d'UNNIM com a data límit el 19 de març. No oblidis posar el teu nom i cognom i com a concepte JORNADA.
El preu inclou refrigeri del matí i dinar vegetarià.
* Aquest any oferim la possibilitat d'un espai per a la canalla amb un plus de 5 euros (dinar inclòs). Si esteu interessats escriviu-nos un correu per acabar de concretar.
* Si vols portar informació o qualsevol altre material educatiu que creguis interessant per a compartir, tindrem un taula on exposar-lo.
Deixa de ser una illa
http://deixadeserunailla.blogspot.com/p/hvgbhvvbkbkbk.html
Attached documents