SEAT: Una altra vegada acomiadaments per Nadal. Comunicat CGT SEAT Martorell
UNA ALTRA VEGADA ACOMIADAMENTS PER NADAL
L'empresa ens ha plantejat un ERO d'acomiadaments per 393 persones a SEAT SA.
El període de consultes finalitza quatre dies abans de Nadal. Sembla que els agrada amargar els torrons.
Com ha de ser, tots els sindicats ( inclòs el que no està en el Comitè Intercentres ) hem coincidit en el rebuig a la mesura presentada per l'empresa i reivindicat que no hi pot haver cap mesura traumàtica per a ningú de la plantilla. També hem coincidit que el descontrol en les contractacions externes , les irregularitats en l'ocupació de llocs i la realització d'hores extres mentre es parla d'excedent, s'ha d'acabar.
Des de la CGT hem cridat l' atenció a la resta de sindicats ; ACCEPTAR LES CAUSES ECONÒMIQUES LEGADES EN AQUEST EXPEDIENT ÉS UN PERILL, ja que les seguiran al·legant en el futur . No ens podem creure que estiguin perdent diners, mentre la multinacional VW es convertirà probablement en plusmarquista de beneficis mundial amb uns 12.000 milions d'euros l'any 2013.
EL SUV I EL NOSTRE FUTUR
Després de tants mesos de marejar la perdiu ara ens vénen tots els protagonistes del
culebró del SUV amb què potser, ni es fa el model. I que si es fa, és molt probable que es faci a Txèquia. I el cas és que els documents als quals ha tingut accés la CGT parlen que l'equip de decisió de VW, l'hauria determinat el 8 d'octubre ! Però ens han entretingut , de nou, en un teatre de canvi de dates que potser s'aclareixi en aquests dies.
La majoria sindical ha reconegut en l'últim Ple del Comitè, la incapacitat o impossibilitat del Comitè de Grup Europeu de negociar i assegurar tots els llocs de treball dels que treballem per VW. La realitat és que, mentre Skoda té el suport del Govern Txec per les accions que té en aquesta empresa, els treballadors de SEAT no tenim ni la pressió dels governs que patim, ni la de la societat civil que depèn dels més de 15.000 treballadors de la plantilla. I això ho estem pagant avui amb la incertesa, no només del SUV, sinó per amenaces vetllades sobre el futur de la planta de Martorell. En definitiva una nova mostra del fracàs de la majoria sindical que basa la seva estratègia en anar acceptant el que digui l'empresa en cada moment.
Per enèsima vegada els hem emplaçat a mobilitzar la plantilla de SEAT per aconseguir que es garanteixi no només la producció del SUV a Martorell si no l'ampliació de la gamma i la garantia de mantenir la marca SEAT integral i amb tots els segments que qualsevol marca de l'automòbil necessita per mantenir-se com a tal. Esperem resposta.
Les dades oficials, a nivell mundial, que ofereix la indústria de l'automoció són reveladores de que per als accionistes no hi ha cap crisi. Ho pots veure i descarregar a l'enllaç
http://www.cgtbarcelona.org/cgtseatmartorell/documents/CGT131125_Graficas.pdf
Les vendes mundials de vehicles en 12 anys han augmentat un 57%, el 2000 es van vendre 56 milions d'autos, el 2012 s'han venut 84 milions. VW passa de vendre 5,0 milions el 2000, a 9,2 milions el 2012, un 84 % més. Pel que fa a SEAT, si el 2003 partíem al costat de SKODA amb les mateixes produccions, el 2012 SKODA triplica les produccions de SEAT .
Recordem , el propietari de SEAT , al 100 %, és a VW . Per tant és des d'Alemanya on es decideix si fem o no models i on els fem .
PER AIXÒ ÉS A VW A QUI CAL REIVINDICAR SOLUCIONS JA QUE ELS DIRECTIUS DE SEAT MANQUEN DE VERITABLE AUTONOMIA PER ARRIBAR A ACORDS QUE GARANTEIXIN EL FUTUR DE LA PLANTILLA DE SEAT .
PLE DEL COMITÈ DE MARTORELL
Dilluns passat 18 es va celebrar Ple del Comitè. Ens alegrem que una sentència hagi permès que es donin aquestes reunions regularment ja que permeten un debat i diàleg que, sens dubte, beneficia tota la plantilla. A més de parlar de la situació general de SEAT, que ja vam informar en la pàgina anterior, volem destacar tres temes :
- Comissió de Productivitat : la majoria sindical es va queixar que amb una amenaça d'ERO , es facin allargaments de jornada ( hores extres ! ) i ens va demanar als altres sindicats un acord de protocol per tallar-les. També va demanar que actuéssim units quan l'empresa se salta una i altra vegada el protocol de ruptura de MIX i augmenta la pressió en les cadenes .
La CGT va respondre que SÍ, que estem a favor d'acordar un protocol d'actuació, d'unir-nos per lluitar, perquè que aquest és el nostre paper i el que mai ha d'abandonar cap sindicat ( hi hagi o no eleccions a la vista ). També recordem, de nou, que cal complir amb la clàusula addicional quarta del Conveni Col·lectiu per millorar l'augment dels factors de cansament .
La CGT ho reclamem com a punt fonamental per a la plataforma unitària, però 2 ANYS després seguim patint càrregues inacceptables i generant noves malalties professionals, però per això no vam obtenir cap resposta, haurem de denunciar a l'autoritat laboral perquè s'aclareixi aquest tema .
- Salut laboral: el greu accident sofert per un company de la contracta Cenorma ha posat en evidència que l'entramat de la subcontractacions genera molts problemes en cas d'accident. Ningú de Manteniment de SEAT tenia la informació o la formació per obrir les portes dels tallers en cas de pèrdua total de corrent. El ferit va haver de ser tret del taller en braços ja que l'ambulància no va poder entrar al taller. Tots els sindicats vam acordar elevar aquest problema tant a l'empresa, com a l'autoritat laboral, si no aconseguim una solució satisfactòria .
- Afers Socials: Davant la retallada patit en algunes de les ajudes socials i el fet que els casos especials s'han quedat sense un euro per falta de diners , la CGT hem proposat una mesura en línia del que ens sembla més just per a qui menys guanya a SEAT i més igualitari i solidari per a qui guanya molt més: que els PACs no puguin accedir al Fons Social mentre persisteixi la falta de diners .
Davant els bonus que tenen alguns ( hem vist fins a 225.000 €) no es pot entendre que es retallin ajudes a oficials de 3a amb problemes socials, als quals no els arriba el sou .
Vam oferir una altra alternativa que els altres sindicats van acordar a VW - Pamplona: pagar menys a qui més guanya. Aquí han rebutjat aquestes propostes que entenem socials i solidàries.
En el PDF s'adjunt la proposta de calendari 2014 presentada per la CGT a la passada
reunió del Comitè Intercentres d'octubre. com cada any, la nostra proposta s'adequa
a les necessitats de l'empresa i també a les necessitats de conciliació de la vida familiar de la plantilla .
CGT SEAT MARTORELL
Informe CGT 1a reunió de l´ERO 2013 a 393 treballadors a SEAT:
1a REUNIÓ DE COMITÈ INTERCENTRES .
PRESENTACIÓ DE ERO d'extinció de contractes a MOI-TÈCNICS SEAT: Presenta un ERO per a SEAT S.A. amb un total de 393 acomiadaments en indirectes , de 4.273 que el formen . En la memòria s'especifiquen aquestes dades . Avui s'inicia el període de consultes . Lliuren milers de fulles amb els comptes de 2011 , 2012 i 2013 ( a data d'avui) de totes les empreses que formen el Grup SEAT (per imperatiu legal )
Quant a la negociació manifesten que accepten la possibilitat de reduir i atenuar les conseqüències . I volen arribar a un acord .
Ho sol·liciten per causes econòmiques , demanen que les dades que donen siguin confidencials , ja que hi ha les previsions comptables de 2013 .
Plantegen que aquesta reunió sigui només per presentar l'ERO i donar-nos un calendari de reunions . Proposen novembre 25 . , 2 i 11 de des.
Expliquen els aspectes legals : la llei obliga ara a negociar , no depenem de la decisió de l'autoritat laboral . També s'exigeixen més qüestions formals com l'elecció d'una Comissió Negociadora o la quantitat de dades comptables que aporta l'empresa ....
Es lliura una caixa a cada sindicat amb 12 carpetes , ho resumeix ;
- dades de l'empresa
- memòria presentació de l'ERO
- memòria explicativa centrada en els comptes de seat .
- petició de l'informe contradictori del Comitè
- pla de recolocació .
- comunicació a l'autoritat laboral .
S'ha de fer acta de cada reunió i signades per tots els assistents . Demanen de nou oficialment el sigil professional de la documentació econòmica .
UGT : que l'empresa expliqui de què ha servit l'acord de la reducció d'hores acumulades . Que es donin les dades i saber què prefectura s'ha complert i qui no .
Demanen dades d'enginyeries i externs . La plantilla tampoc accepta que hi hagi companys/es que porten set anys prestats ; s'ha de regularitzar aquesta situació . Els externs que deixin de treballar , també són acomiadaments o eliminació d'ocupació. També es refereix als que són MOD i fan de MOI . TOT AIXÒ S'HA DE SOLUCIONAR . Si no s'aclareix això ... es fa difícil arribar a acord .
L'empresa ha d'aclarir quants d'aquests 393 llocs són amortitzables per la SEAT . Pregunta si l'empresa aplicarà la mesura igualment o el demanarà a l'Administració ( ? ? ? hem fet dues Vagues Generals precisament perquè la reforma laboral del PP ho permet . ) L'empresa, evidentment , respon que l'aplicaran , com permet la llei . Denuncia que les direccions ja estan donant dades i dates del que seria un possible acord .
Si no hi ha acord .... Ja veurem . No ens demaneu sigil si després l'empresa va deixant anar de tot , tant a la plantilla com a la premsa.
Exigeixen que mentre es doni el procés no hi ha ni una contratacion externa . Fan una crítica que això va passar el 2010.
CCOO ; cal temps per estudiar la documentació . També denuncia que és la empresa que ha passat informació a la premsa . Coincideix en temes plantejats per UGT .
No s'acceptaran mesures traumàtiques i plantegen així consti en l'acta d'avui. són conscients de les dificultats per a negociar en positiu , que recull la llei actual . Insisteix en personal prestat en MOI - TAS . I que no pot ser que s'acomiadin indirectes i després es passin MOD sense regularitzar i sense categoria . Demana que s'aclareixi si això afecta els PACs . Valora de presentar l'ERO és millor situació que el que va passar el 2010 .
CGT : sol.licitem aclariments sobre l'àmbit del que realment vol la SEAT . Se'ns aclareix que en aquest expedient està inclòs el personal PEC i que Gearbox ( Seat Components ) i Centre Tècnic tindran també aplicació de les retallades que va plantejar el President fa unes setmanes . Però en aquest Expedient només es parla de SEAT SA
Quant a l'acord d'hores acumulades coincidim amb els altres sindicats i exigim una reunió immediata de la Comissió de Seguiment per aclarir dades i situació ja que pot influir en la negociació d'aquest ERO .
També exigim els aspectes relacionats amb la subcontractació i empreses externes . Ens alegrem que per fi els altres sindicats ho manifestin clarament ja que portem molt de temps fent-ho sols, la CGT .
També exigim que s'aclareixi d'una vegada per totes la realitat de les necessitats de personal indirecte i no jugui amb la plantilla (a la qual se li fa estar molts anys donant una categoria però cobrant dos o tres inferiors ) .
L'empresa ens situa aquest ERO com un problema menor pel volum de personal que planteja com sobrant . Però l'acceptació de les causes són un greu risc que si en un futur vénen plantejant coses pitjors , l'acceptació avui d'aquestes causes ens lligui a tots els sindicats a haver d'acceptar noves mesures . Per a CGT és un risc evident que tots els sindicats hem de valorar.
A més d'aquest ERO , l'empresa està aplicant una sèrie de mesures d'estalvi que no ha volgut negociar amb la representació social i entenem que han de formar part del marc d'aquesta negociació ,
Plantegem clarament que en l'acta d'avui ha de constar un rebuig de tot el Comitè Intercentres a l'acceptació de qualsevol acomiadament i que no acceptarem cap mesura traumàtica sobre la plantilla de SEAT .
SEAT , amb respecte a l'acord d'hores acumulades , els 71.000 cotxes menys que es van a fabricar el 2013 han augmentat les pèrdues pels costos fixos ( estructura ) i per això fa falta aquesta mesura .
Ens passen a signar el rebut de la comunicacion d' ERO i la petició d'informe de la part social .
L'empresa confeccionaraá un esborrany d'acta d'aquesta reunió per acordar i signar en la propera del dia 25 de novembre.
S'acaba la reunió a les 11 hores .
CGT SEAT INTERCENTRES
2on comunicat sindical unitari davant l´ero presentat per seat als tècnics:
Més informació:
Attached documents