Ámbit: Acció Social
Conveni col·lectiu d’acció social amb infants, joves, famílies i d’altres en situació de de risc, per als anys 2010, 2011 i 2012
Revisió salarial del Conveni col.lectiu estatal de reforma juvenil i protecció de menors. 19 juliol 2011 Títol
“La Tramuntana”, la construcció de l’anarquia en català
Crònica d’una xerrada de Jordi Martí Font feta a Lleida en el marc de les jornades sobre “Qüestió nacional i anarquisme” que organitzà la CGT de Ponent l’any 2002.
Josep Llunas i Pujals (1852-1905) representa una forma de fer dins l’obrerisme, el catalanisme i l’anarquisme perfectament actual. Reusenc de naixença, emigra a Barcelona on aviat entra en els cercles progressistes de l’època, marcats per la diversitat de tendències i matisos ideològics, entre ells el catalanisme, i funda la revista d’expressió i crítica política “La Tramuntana”.
Més de 300 persones es concentren per exigir el tancament del Centre d’Internament d’Estrangers de la Zona Franca
Més de 300 persones s’han manifestat aquest diumenge 8 de gener davant del Centre d’Internament d’Estrangers de la Zona Franca de Barcelona per exigir-ne la clausura. Es tracta de la primera mobilització social després de la mort, el passat divendres, d’un jove guineà en aquest centre.
Aquest episodi ha tornat a posar sobre la taula les polèmiques condicions de vida dels estrangers en els 8 centres d’immigrants que hi ha a l’Estat espanyol. Les organitzacions que han convocat la manifestació denuncien que es tracta de centres il·legals perquè s’hi retenen contra la seva voluntat persones que no han comès cap delicte sinó una falta administrativa. Les organitzacions “Papeles para todos” i “SOS Racisme” ja han anunciat que estudiaran si presenten una denúncia.
Documental “Indomables. Una historia de mujeres libres”
Indomables és l’última producció de ZerikusiA. Amb aquest treball volem portar a primer pla una altra part de la nostra història, la que explica la experiència de Mujeres Libres.
Mujeres Libres / Dones Lliures va ser una organització autònoma, aliena a les estructures de qualsevol òrgan del moviment llibertari. Sense renunciar a les seves arrels anarquistes van practicar un feminisme obrer. Es van marcar com objectiu preparar a les dones per a poder participar en primera persona en la revolució llibertària. És a dir, volien formar a les dones, que sofrien unes taxes d’analfabetisme elevades i atreure-les al moviment llibertari.
Van haver de lluitar contra una cultura de forta arrel catòlica i, el més dolorós, contra la indiferència quan no menyspreu dels seus companys i companyes llibertàries. A pesar d’arribar a comptar amb més 20.000 afiliades només en la zona republicana, mai van ser admeses com part integrant del Consell General del Moviment Llibertari.
Amb aquest documental hem intentat esbrinar què pensaven, quin era el seu plantejament polític i com van desenvolupar la seva tasca. Per a aconseguir-lo ens hem entrevistat amb dos protagonistes directes d’aquesta història, Conchita Liaño i Sara Berenguer. Ambdues van prendre part activa i en primera línia en els gloriosos dies de Juliol del 36. Ambdues amb un bagatge polític i humà considerable.
Per altra banda ens hem entrevistat amb escriptores i historiadores com Laura Vicente que ens han posat en antecedents. També ens hem entrevistat amb Martha Ackersberg professora del Smith College de Massachusetts i autora del llibre Mujeres Libres de España, que ens acosta a la situació política dels primers anys 30 i al cabal humà de Mujeres Libres. Així mateix, hem estat amb un dels grups que mantenen el llegat d’aquelles dones: Dones Lliures d’Alacant, un grup de dones de CGT que es reivindica anarkofeminista. Comptem també amb la presència poètica i compromesa amb el feminisme actual de l’escriptora Llum Quiñonero.
Per a fer més compresible el missatge de les nostres protagonistes hem recreat escenes amb actrius arribant a reproduir un míting en un teatre. A més ens hem portat des d’allà on estigui a l’esperit de Lucia Sánchez Saornil, que ens ajuda a explicar la història.
ZerikusiA, Producció Audiovisual, Antsoain (Euskal Herria)
Dones, revolucionàries i anarquistes: 75 anys de la creació del col·lectiu “Mujeres Libres/Dones Lliures”
A l’octubre de 1936 naixia l’Agrupació de Mujeres Libres/Dones Lliures. Anarquista, llibertària i emancipadora, va ser el germen d’un moviment que va arribar a tenir 20.000 afiliades.
Queden poques d’aquelles dones amb vida. Concha Liaño és una d’elles. Té 94 anys i conserva una enorme energia. Viu a Veneçuela des que es va exiliar durant la Guerra Civil. Va formar part de les dones que van iniciar Mujeres Libres/Dones Lliures i recorda la situació de la dona en aquells dies: “Ara no es poden imaginar com era la vida de la dona llavors. L’espòs manava i governava. Acceptaven aquesta submissió. Nosaltres vam entendre que si s’alliberaven econòmicament, ja no haurien de suportar això”.
La idea de la revista Mujeres Libres –de la qual DIAGONAL va publicar un extens reportatge en el seu número 161– va sorgir en la tardor de 1935 de la mà de la militant anarquista Lucía Sánchez Saornil, a la qual després es van unir Mercedes Comaposada i Amparo Poch y Gascón. Lucía i Mercedes “havien ensenyat en cursos d’instrucció elemental per a obrers i obreres, promoguts per la CNT de Madrid en els anys 30. Van veure la necessitat de realitzar-los específicament per a les dones, donada la misoginia i els prejudicis existents”, indica Eulàlia Vega, autora del llibre Pioneras y revolucionarias.
Mentre la revista es gestava i sortia al carrer a Madrid, a Barcelona s’havia format l’Agrupació Cultural Femenina, en la seva majoria militants de la CNT i d’altres organismes llibertaris com els ateneus i les Joventuts Llibertàries. Coneixien la revista que es feia a Madrid. Mercedes Comaposada es va presentar a Barcelona buscant-les. Duia amb ella els estatuts d’una Federació Nacional. Els va informar que a Madrid i a Guadalajara ja s’havia constituït una agrupació amb els mateixos objectius. Havien anomenat a aquesta organització Federació Nacional de Dones Lliures i va proposar que Catalunya formés part de la mateixa. Les catalanes van acceptar entusiasmades.
Una organització de masses
Van arribar a comptar amb 20.000 afiliades i 170 seccions locals en tot el país sense cobrar cap quota. La Comissió de Solidaritat s’encarregava de gestionar donatius o subvencions amb sindicats, ateneus i altres entitats. Pura Pérez, militant de l’organització, explicava el 1999 que “es gestava una revolució femenina, de la mateixa forma que entre tots es feia una Revolució Social. Obreres, camperoles, infermeres, llicenciades…Totes eren guiades pel desig d’emancipació, la seva obstinació era assolir una societat equitativa i un futur millor”.
Martha Ackelsberg, autora de Mujeres Libres. El anarquismo y la lucha por la emancipación de las mujeres assenyala que havia dues tendències en les seves activitats: capacitació (classes d’alfabetització, aprenentatge en el treball, informació sobre els seus propis cossos, sensibilització i suport mutu); i captació, amb programes per a animar a les dones a unir-se al moviment llibertari. “Sense la completa participació de les dones, estaven convençudes, la revolució no podria triomfar realment”, explica Ackelsberg.
El que les diferenciava d’altres agrupacions de dones, com les comunistes o antifeixistes, era que “el seu principal objectiu, fins i tot a la meitat de la guerra, era la capacitació de les dones, no només la seva mobilització en les activitats de suport a l’esforç de guerra”, apunta Ackelsberg. “Insistien que la participació de les dones en el mercat laboral, per exemple, no hauria de ser un canvi temporal, a causa de les necessitats de guerra, sinó un canvi més permanent en la forma que les dones eren vistes en els seus rols en la societat”.
A més, segons Eulàlia Vega, “els seus objectius es diferenciaven dels altres grups femenins de l’època, que no tenien en compte les diferències de gènere, com la comunista Agrupació de Dones Antifeixistes (AMA)”.
El 1937 a València s’estableixen els Estatuts de la Federación Nacional de Mujeres Libres amb l’objectiu de capacitar a la dona i emancipar-la de la triple esclavitud a la qual està sotmesa: “Esclavitud d’ignorància, esclavitud de dona i esclavitud productora”. Amb l’inici de la guerra, des de l’Agrupació Dones Lliures, Concha Liaño assenyala que el seu objectiu, a més de la “lluita per l’alliberament femení”, també era “aportar una ajuda ordenada i eficient a la defensa de la nostra República”. “Els homes al capdavant, les dones al treball”, va ser una de les seves consignes. Convidaven a les dones a inscriure’s
Francisco Ascaso Abadía
Retrat de Francisco Ascaso
Francisco Ascaso Abadía (Almudévar, província d’Osca, 1 d’abril de 1901 – Barcelona, 20 de juliol de 1936) fou un dirigent anarquista aragonès militant de la Confederació Nacional del Treball (CNT).[1] Cosí del també anarquista Joaquín Ascaso.
Va treballar de cambrer a Saragossa i el 1922 es traslladà a Barcelona. Allà es va fer amic inseparable de Buenaventura Durruti, i ambdós constituïren, juntament amb García Jover, Ricardo Sanz García, Aurelio Fernández, Joan García Oliver i altres, el grup d’acció directe Los Solidarios per lluitar contra la patronal i la policia.[1] Fou acusat de participar en l’assassinat del cardenal Soldevila a Saragossa per la qual cosa fou empresonat el juny de 1923.
Jornades a Girona en memòria i d’homenatge a Quico Sabaté, Paco Conesa, Martín Ruiz, Antoni Miracle i Rogelio Madrigal
Contra la imposició de l’oblit i de la impunitat dels crims del franquisme i la transició.
DIMECRES 4 DE GENER: a les 12.30h. al cementiri de Girona: Trobada de record i homenatge a Paco Consea, Martín Ruiz, Antoni Miracle i Rogelio Madrigal en l’efemèride dels 52 anys del seu assassinat a mans de la Guàrdia Civil al Mas Clarà i les seves immediacions de Palol de Revardit en aplicació de la denominada llei de fugues. Ofrena floral, poemes i paraules davant la seva tomba a terra.
Text refós de la llei general de la Seguretat Social. Reial Decret Legislatiu 1/1994
Text refós de la llei general de la Seguretat Social. Reial Decret Legislatiu 1/1994 :
FONT: BOE.ES
Text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local
Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d’abril:
FONT: BOE.ES
Economia Social. Enllaços d´interès
– Confederació de Cooperatives de Catalunya
– Evolució històrica del cooperativisme agrari català
– Federació de Centres Especials de Treball de Catalunya
– Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya
– Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya. Anuari Socioeconòmic 2012
– Federació de Cooperatives d´Ensenyament de Catalunya
– Federació de Cooperatives d´Habitatges de Catalunya
– Federació de Cooperatives de Consumidors i Usuaris de Catalunya
– Federació de Cooperatives de Serveis i Transportistes de Catalunya
– Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya
– Muhammad Yunus. IPremi Nobel de la Pau,impulsor dels microcrèdits a persones humilds
– Organització No Gubernamental. Viquipèdia
– Organització sense ànim de lucre. Viquipèdia
– Productes comerç de Cooperatives
Treball. Enllaços Institucionals
L’Ocupació a Catalunya
– Servei d’Ocupació de Catalunya
– Observatori d’Empresa i Ocupació
– Ocupació
– Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya
Treballar a Catalunya
– Oficines del Servei d’Ocupació de Catalunya
– Oferta pública de feina (oposicions)
– Igualtat d’oportunitats: dones, empreses i treball
– Igualtat en la diversitat: inserció, inclusió i discapacitat
– Turispro: fòrum professional
Formació
– Programa Aprendre a Aprendre (inserció sociolaboral)
Seguretat
Llei d´estrangeria. Text refòs a 30-6-2012
Llei d´estrangeria. Text refòs a 30-6-2012:
Llei d´estrangeria. gencat from CGT Catalunya
FONT: GENCAT.CAT
Llei de la dependència. Promoció de l´autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència. Llei 39/2006:
Llei de la dependència. Promoció de l´autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència. Llei 39/2006:
FONT: GENCAT.CAT
Carta dels drets dels ciutadans davant de la Justícia
Carta dels drets dels ciutadans davant de la Justícia:
Generalitat de Catalunya. Enllaços a serveis públics
– Administració Pública. Generalitat de Catalunya
– Agricultura, Ramaderia i Pesca. Generalitat de Catalunya
– Associacionisme i Participació. Generalitat de Catalunya
– Comerç i consum. Generalitat de Catalunya
– Cultura. Generalitat de Catalunya
– Economia i hisenda. Generalitat de Catalunya
– Educació i formació. Generalitat de Catalunya
– Empresa, Indústria i Energia. Generalitat de Catalunya
– Esports i Lleure. Generalitat de Catalunya
– Habitatge. Generalitat de Catalunya
– Informació sobre el canvi climàtic
– Informació sobre cultura catalana
– Informació sobre donació i transplantament
– Informació sobre estudiar a Catalunya
– Informació sobre Joc Patològic
– Informació sobre Llengua catalana
– Informació sobre medicaments
– Informació sobre dades obertes
– Informació sobre Parcs Naturals
– Informació sobre Patrimoni.gencat
– Informació sobre Vigilància de les infeccions nosocomials
– Justícia. Generalitat de Catalunya
– Llengua i mitjans de comunicació. Generalitat de Catalunya
– Medi Ambient. Generalitat de Catalunya
– Oficina Virtual de Tràmits (OVT)
– Salut. Generalitat de Catalunya
– Seguretat i Emergències. Generalitat de Catalunya
– Servei d´Ocupació de Catalunya (SOC)
– Serveis Socials. Generalitat de Catalunya
– Societat, ciutadania i Famílies. Generalitat de Catalunya
– Tecnologia, Recerca i Innovació. Generalitat de Catalunya
– Territori i Paisatge. Urbanisme. Generalitat de Catalunya
– Transport i Mobilitat. Generalitat de Catalunya
– Treball. Generalitat de Catalunya
A través de l’Informe “CIE, Derechos Vulnerados”, Migreurop denuncia la vulneració sistemàtica de drets fonamentals en els Centres d’Internament d’Estrangers
“Persones privades del dret a la intimitat, a l’assistència jurídica, a la integritat moral i a la pròpia dignitat”, aquesta és la principal conclusió de l’Informe “CIE, Derechos Vulnerados” que ha estat elaborat i presentat el passat 18 de desembre a Màlaga per la xarxa euroafricana Migreurop. L’informe és fruit del treball realitzat durant l’any per l’organització dintre de la iniciativa Migreurop Espanya i que ha comptat amb la visita a quatre centres, concretament als de Màlaga, Algesires, Madrid i Barcelona.
Les conclusions del document evidencien que les persones que es troben internades en els CIE haurien d’estar en centres especials sense caràcter penitenciari i tenir millors condicions que els presos, ja que no han comès cap delicte, sinó una falta administrativa com és no tenir la documentació en regla. No obstant això, asseguren, “la realitat és que aquestes persones estan tancades en veritables presons amb condicions molt inferiors a les quals tenen en els centres penitenciaris i es troben privades de drets fonamentals tals com el dret a la intimitat, a l’assistència jurídica, a intèrpret, a la integritat moral, a la confidencialitat, i en alguns casos, com en el del CIE d’Algesires, al dret a la dignitat amb la pràctica del nu integral previ a l’ingrés en el centre”.
Les organitzacions membre de Migreurop recorden que els interns tenen únicament restringit per llei el seu dret ambulatori, pel que consideren “inacceptable” que se’ls privi de la resta. Per això, Migreurop reclama el tancament d’aquests centres, molts dels quals –centres de Màlaga i Algesires- no reuneixen les condicions mínimes d’habitabilitat.
Mentrestant es produeix el tancament, apunten, “és prioritària l’aprovació d’una llei orgànica que reguli el funcionament dels CIE, perquè no es produeixin més atropellaments als drets de les persones”, regulació que ha estat protegida ja per més de 40.000 signatures i 400 entitats en una recent campanya.
Les organitzacions van destacar altres qüestions no menys rellevants com l’escàs o nul control judicial d’aquests centres, les notables deficiències en sistemes d’evacuació i prevenció d’incendis, la designació dels interns per un número en lloc de per el seu nom i cognoms i l’absència de càmeres en part de les instal·lacions, que impedeixen fiscalitzar l’actuació dels funcionaris i prevenir activitats il·legals, denunciades en nombroses ocasions per les persones que han passat per aquestes instal·lacions.
Davant les evidències que planteja l’informe, les organitzacions sol·liciten que es prohibeixi la detenció de persones en llocs que no tinguin la consideració legal de CIE, com en el cas de Tarifa, l’accés regular de les organitzacions socials per a fiscalitzar el seu funcionament, la comunicació amb l’exterior a través de telèfons públics i mòbils de la seva propietat, una assistència mèdica i social independent, visites en condicions de dignitat i intimitat, mecanismes per a preveure maltractaments i transparència i control d’aquests centres per part de l’autoritat judicial.
En documents adjunts teniu l’informe sobre els Centres d’Internament d’Estrangers a l’Estat espanyol elaborat per Migreurop i un resum de l’informe.
Convé recordar
Convé recordar que a la dècada dels trenta la majoria de democràcies liberals van caure com castells de naips. La raó? L’absoluta incapacitat del sistema polític a l’hora de gestionar la crisi derivada del crash financer de 1929. La indiferència davant l’empobriment de milions de persones. L’aferrament a l’ortodòxia econòmica del capitalisme clàssic que condemnava una part de la població a la desocupació i la indigència.
Un exemple inquietant, l’alemany Heinrich Brüning. Canceller entre 1930 i 1932, protagonitzà una política de dures retallades pressupostàries per equilibrar els comptes públics i pagar el deute. Resultat? Una desocupació que passà de tres a sis milions, un aprofundiment de la recessió i un empobriment generalitzat entre les classes mitjanes, les mateixes que esdevingueren, mesos després de la seva caiguda, lesqui portaren Hitler al poder.
“Vida, proceso y muerte de Francisco Ferrer Guardia”, un llibre de William Archer
Vida, proceso y muerte de Francisco Ferrer Guardia
William Archer
Tusquets Editores. 2010
El 13 d’octubre de 1909 era afusellat a Barcelona Francesc Ferrer i Guàrdia, pedagog, lliurepensador i fundador del moviment de renovació pedagògica conegut com Escola Moderna. Aviat, la notícia d’aquesta execució, dictada en gran mesura com represàlia per la recent insurrecció de la Setmana Tràgica de Barcelona, es va difondre entre els cercles esquerrans europeus. L’assassinat de Ferrer Guàrdia, condemnat per un tribunal militar en un procés despreciable en el qual tornaven a aliar-se el fanatisme catòlic-clerical i la repressió militar.
Pocs mesos després arribava a Barcelona el periodista William Archer. La revista per a la qual treballava li havia encarregat esbrinar de primera mà les circumstàncies que van conduir a aquest procés. Archer va visitar els escenaris de la vida de Ferrer i Guàrdia, es va entrevistar amb qui el van conèixer bé i es va embardissar en el pensament, l’obra i tot tipus de documents relatius a l’autor de L’Escola Moderna, per a reflectir-los magistralment en aquestes pàgines. Reconstrueix així mateix la insurrecció barcelonina contra la lleva militar de juliol de 1909, la subsegüent vaga general i l’assalt i la crema de convents; desemmascara les presses processals del judici a Ferrer i Guàrdia i ofereix una emotiva crònica de les seves últimes hores abans de l’execució. Aquest relat de la intolerància i l’estupidesa polítiques, d’una actualitat esglaiadora, és una important obra de periodisme d’investigació.
William Archer Perth (1856-1924) va estudiar en la Universitat d’Edimburg, on es va llicenciar en Lletres en 1876. Va exercir de crític teatral en diverses publicacions angleses, i a Londres no va trigar en convertir-se en un dels més influents crítics literaris. Archer no oculta la seva creixent simpatia cap a un personatge la vida i mort del qual tan bé va saber relatar en un llibre que manté tot el seu interèsi vigència.