Deixem-nos de ximpleries. En altres latituds serà diferent, però ací i ara, i segurament i lamentablement per molt de temps, a Espanya ser demòcrata implica ser anticlerical. Que és la forma visceral com la gent s’ha rebel·lat històricament contra la dictadura temporal de l’Església catòlica, apostòlica i romana. La caverna teològica. Els troglodites del colp de pit que amb les seves milongues, vestidura talar, hàbit o sotana, han omplit la ment de la gent humil de pors, ignorància i resignació. Des que el pobre Recaredo es va convertir al cristianisme fins ara, la creu d’aquest país s’anomena Església. Una església que mai va ser ecclesia (assemblea) ni Crist que ho va fundar . I quan algú, feligrès o paisà, se sortia del guió, li enviaven a la foguera o els padrins en forma d’autoritat i cadafal. Cas del pobre Prisciliano, esquarterat com un porc perquè estengués li exemple. O el Sant Ofici, que no content d’inaugurar l’holocaust en la història, diàspora inclosa, empobrint-nos fins a les galtes al fotre fora a la comunitat més dinàmica de la pell de bou, va laminar qualsevol indici de pensament autònom o erasmista per exigu que fos. Per això, en l’imaginari popular la tradició revolucionària més primària relaciona llibertat amb “menjacapellans”, defenestració d’ordes religioses amb vot secret i clausura del seu fur en l’àmbit educatiu. En aquest context cal entendre les paraules d’Azaña quan després del triomf electoral de la Segona República va declarar: “España ha dejado de ser católica”. La democràcia es porta a matar amb l’església (millor al revés, és l’església qui no tolera la democràcia) perquè veu perillar els seus privilegis. Ella, la Santa Mare, la Santa Casa, la Divina Providència i tal, no admet competències. Vol ser Déu i Amo al mateix temps, i viure com un arxipreste.