CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Ámbit: Jurídica

Dèficit de tarifa: 13 anys porten les elèctriques estafant al país

El parany de la Reforma Elèctrica

Des que es va publicar el RDL 9/2013 més conegut com la Reforma Elèctrica, van sortint a la llum cada vegada més aspectes que indicarien que s’ha produït un frau massiu en el sistema elèctric espanyol, un sistema regulat. L’objectiu d’aquest decret és aturar el que s’anomena Dèficit Tarifari, iniciat per Josep Piqué a l’any 2000 i donar estabilitat al sistema elèctric espanyol i evitar una escalada de preusen la tarifa elèctrica.

Llegir més »

Reial decret 11/2013 de 2 d’agost: Reforma laboral encoberta que devalua l’Estatut dels Treballadors, Sancions en l’Ordre Social, i tractament d’ERO’s entre d’altres

Reial decret 11/2013 de 2 d’agost: Reforma laboral encoberta que modificat l’Estatut dels Treballadors, Sancions en l’Ordre Social, i tractament d’ERO entre altres:

Un dissabte 3 d’agost 2013 el govern ha dinamitat l’Estatut dels Treballadors, amb la publicació en el BOE d’un nou Decret Llei.

Els retocs a la reforma laboral ja han començat. El decret llei sobre pensions per a treballadors a temps parcial modifica també diversos articles de l’Estatut dels Treballadors la redacció actual dels quals era fruit de la reforma laboral.

El Reial decret-llei 11/2013, de 2 d’agost, que sota el títol “per a la protecció dels treballadors a temps parcial i altres mesures urgents en l’ordre econòmic i social”, amaga una nova Reforma Laboral, que dinamita el que queda de l’Estatut dels Treballadors (Articles 40, 41,47, 51 i 82). La norma modifica, la Llei concursal (art. 64), Llei reguladora de la jurisdicció social (articles 124 i 247) i Reial decret 1483/2012 pel qual s’aprova el Reglament dels procediments d’acomiadament col·lectiu i de suspensió de contractes i reducció de jornada (articles 3,4, 6, 17, 19, 26, 27 i 28).

El citat RDL també modifica, en matèria d’ocupació, atur i protecció social, la Llei General de la Seguretat Social (disposició addicional setena, articles 207, 209, 212, 213, 215, 231 i 233), Llei d’Ocupació (article 27), Llei sobre infraccions i sancions de l’ordre social (articles 22, 24, 25, 47i 48), Reial decret 1796/2010, de 30 de desembre, pel qual es regulen les agències de col·locació (article 5), i Reial decret 625/1985, de 2 d’abril, pel qual es desenvolupa la Llei 31/1984, de 2 d’agost, de protecció per atur (art. 28).

El Govern espanyol, la CEOE i CEPYME, i els sindicats CCOO i UGT pacten una reforma de la reforma laboral en ple agost, aprovada per Reial decret Llei. Aquesta reforma reforça les Comissions negociadores en detriment dels Comitè d’Empresa. Es permet crear comissions que pontegen als Comitè de Centre en els períodes de consulta de les modificacions substancials de condicions de treball. També limita les demandes individuals d’acomiadament col·lectiu si hi ha pacte entre els negociadors dels ERO.

Els canvis introduïts són limitats, però en la seva majoria tenen un denominador comú: faciliten els expedients de regulació d’ocupació (ERO) de les empreses. En la nova norma, entre altres coses, es fita la grandària de les comissions negociadores dels ERO, es limita a una sola taula la negociació encara que hi hagi diversos centres de treball, s’eximeix a les multinacionals estrangeres de presentar els seus comptes consolidats, es taxen les causes de nul·litat i s’entorpeixen les reclamacions a través de demandes individuals.

El Govern considera tot un èxit la reforma laboral de 2012 malgrat que s’hagin perdut un milió de llocs de treball en any i mig, comptant el trimestre en que va entrar en vigor. Ara, arriba una nova volta de rosca. El Govern assenyala que es tracta de millores “tècniques” en els ERO “per a evitar la litigiositat i la saturació dels òrgans jurisdiccionals de l’ordre social, complir amb el principi de celeritat consagrat legalment i propiciar una major seguretat jurídica”, diuen.

El primer, es clarifica com es negociaran els ERO, suspensions de contracte, mesures de mobilitat geogràfica o modificacions substancials de les condicions de treball. Hi haurà una única taula negociadora, amb el que desapareix la possibilitat que la consulta es realitzi de forma separada per centres de treball. A més, es preveu que la comissió negociadora estigui integrada per un màxim de 13 membres en representació de cada part.

En la nova norma s’estableix que encara que la comissió dels treballadors ha de quedar constituïda abans de l’inici del període de consultes, la seva falta de constitució no impedeix ni l’obertura ni el transcurs de les consultes. L’empresa haurà de comunicar “de manera fefaent” als treballadors que realitzarà un ERO. Des de llavors, es dóna un termini de set dies per a constituir aquesta comissió (ampliable a 15 en alguns supòsits), moment a partir del qual comença a comptar el termini del període de consultes. Les multinacionals estrangeres també ho tindran més fàcil, doncs la necessitat de presentar comptes consolidats quan l’acomiadament col·lectiu sigui en una empresa pertanyent a un grup es restringeix als casos que la “societat dominant tingui el seu domicili a Espanya”.

Així mateix, el decret llei canvia la regulació processal dels acomiadaments col·lectius i restringeix les possibles causes de nul·litat dels ERO (que comporta la reincorporació dels treballadors als seus llocs) “únicament” als casos que no s’hagi realitzat el període de consultes, lliurat la documentació requerida i complerts els altres tràmits del procediment o s’hagin vulnerat els drets fonamentals i llibertats públiques. Així, podran declarar-se improcedents ERO que no compleixin amb el fons (les circumstàncies econòmiques), però no podran ser declarats nuls si l’empresa compleix els tràmits. Aquesta norma no tindrà efectes retroactius sobre ERO ja realitzats.

Es limita, també sense caràcter retroactiu, la possibilitat de les demandes individuals contra els acomiadaments col·lectius. Es precisa que tindran efecte de cosa jutjada tant la sentència en la demanda col·lectiva com l’acord de conciliació judicial. Per això, les demandes individuals quedaran limitades a aquelles “qüestions de caràcter individual que no hagin estat objecte de la demanda” col·lectiva.

La sentència ferma o l’acord en conciliació judicial amb l’empresa, posaria el punt final a les reclamacions jurídiques sobre les condicions de l’acomiadament col·lectiu. Es reconeix expressament a la sentència ferma o a l’acord de conciliació judicial del procés col·lectiu l’eficàcia de cosa jutjada sobre els processos individuals, i s’estableix que el termini de caducitat per a la impugnació individual començarà a computar des de la fermesa de la sentència dictada en el procés col·lectiu o, si escau, des de la conciliació judicial. El canvi normatiu evita que les impugnacions indivuals paralitzin les indemnitzacions després d’acords col·lectius.

http://www.boe.es/boe/dias/2013/08/03/pdfs/BOE-A-2013-8556.pdf

Reial decret 11/2013 de 3 agost de reforma laboral encoberta d´Estatut dels Treballadors, ERO i LIOS from CGT Catalunya

Anàlisi Comparatiu RD 11/2013 realitzat per Carlos Hugo Preciado, magistrat de l’Ordre Social del TSJC:

Carlos Hugo Preciado Domènech, Magistrat Especialista Ordre Social del TSJ Catalunya i col·laborador amb el nostre Sindicat, ha elaborat un interessant treball amb les taules del RD-Llei 11/13, que modifica per enèsima vegada el tema dels acomiadaments col·lectius. Així mateix, es modifica la protecció social dels treballadors a temps parcial en compliment (o no) de les sentències del TEDH i del TC sobre la matèria i les prestacions per desocupació.

Llegir més »

El sistema públic de seguretat social, sistemes privats de pensions i fons de pensions. Informe de CGT: Defensem el sistema públic i social

Material de treball que serà utilitzat en la Jornada de Treball i Formació sobre la Reforma de les Pensions que se celebrarà el dilluns 29 juliol a Madrid. Igualment recordar-vos que hi ha un power point penjat a la web:

http://www.slideshare.net/CGTCatalunya/el-sistema-public-de-seguridad-socialsistema-privats-de-pensions-i-fons-de-pensions

Més informació:

ROJOYNEGRO.INFO

Attached documents

El sistema públic de seguretat social, sistemes privats de pensions i fons de pensions

Llegir més »

El 39,2% de les llars sobreviuen de les prestacions socials

Una societat cada vegada més envellida i una crisi que manté a l’atur a més de la meitat dels joves espanyols. Són els dos factors que expliquen el creixent nombre de famílies que depenen de pensions, prestacions per atur, subsidis o ajudes socials per sobreviure: el 2011-últim any que recull l’Institut Nacional d’Estadística (INE) -, el percentatge va arribar al 39, 15%, sis punts i mig més que el 2007. La dada la va destacar ahir la catedràtica María Teresa López a presentar el seu estudi Anàlisi dels comportaments socioeconòmics de les famílies, encarregat per l’

Llegir més »

De la negociació a la imposició

En les últimes setmanes, una qüestió de caràcter tecnicojurídic com és la ultraactivitat dels convenis col·lectius s’ha convertit en element de discussió quotidiana entre membres de les diferents associacions empresarials i representants sindicals.

Llegir més »

Pensions: així quedarà la teva jubilació després dels canvis que planteja el Govern de l’Estat

Pensions: així quedarà la teva jubilació després dels canvis que planeja el Govern

Un cotitzant de 50 anys de base màxima cobrarà 2.498 i li retallaran 277 euros al mes

Si cotitza per base mitjana, li retallen 169 de 1.783, i 61,2 de 645 si cotitza per la mínima

En defensa de les pensions públiques, suficients i dignes per a tothom

La proposta lliurada pels dotze experts als gestors de la Seguretat Social proposa dues modificacions substancials, que se sumen a la darrera reforma del model de pensions, que va entrar en vigor al gener, i que prossegueix la seva aplicació escalonada fins a l’any 2027, en què culmina el retard de l’edat de retir fins als 67 anys.

Llegir més »

En defensa de les pensions públiques, suficients i dignes per a tothom

El Capítol de Despesa Social dels pressupostos generals de l’Estat (PGE), va ascendir l’any 2012-175382000 d’euros. Despesa Social que es va emprar per a pensions (115.825 milions), Atur (28.503.000), Sanitat (3.974.000), Educació(2.220 milions).

D’altra banda, l’Estat ha pagat, d’interessos als banquers i forquilles de deute, durant el 2012, un total de 28.848.000 d’euros, és a dir, ha pagat de les butxaques de la majoria social, 345 Milions d ‘€ més que a les persones aturades i això que la desocupació va augmentar el 2012 en 805.000 persones.

Llegir més »

El Tribunal Suprem ha establert que els treballadors, els sindicats, els beneficiaris de la Seguretat Social, els funcionaris i el personal estatutari de l’Administració no hauran de pagar taxes quan s’interposen recursos de suplicació o cassació en l’ordre social

El Tribunal Suprem ha establert que els treballadors, els sindicats, els beneficiaris de la Seguretat Social, els funcionaris i el personal estatutari de l’Administració no hauran de pagar taxes quan s’interposen recursos de suplicació o cassació en l’ordre social.

Llegir més »

Pensions: demografia o lluita de classes?

Els bancs i les grans companyies d’assegurances (els representants tenen àmplia majoria al grup de savis que va crear el govern perquè proporcionés les claus de la nova reforma) porten molts anys tractant de gestionar en profit propi el gran volum de fons que mouen les pensions públiques. Amb tanta liquiditat com la que fa servir la seguretat social es poden obtenir grans guanys en uns mercats financers com els d’avui dia, on les noves tecnologies permeten invertir amb rendibilitat a una velocitat de 250 milions de dòlars per segon.

Llegir més »

El Govern del PP deixa sense prestació d’atur per a majors de 55 anys als més grans de 61 anys

L’executiu del PP ha enviat unes instruccions, a través del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SPEE), en les que ordena que a partir de dilluns la prestació d’atur per parats majors de 55 anys es deixi de cobrar quan el perceptor arribi als 61 anys. Es tracta de l’aplicació d’un decret del Govern que obliga als perceptors d’aquest subsidi jubilar-se així que puguin, pel que en les instruccions, l’SPEE informa que s’haurà de retirar la prestació “així que el treballador pugui accedir a la pensió contributiva de jubilació, en qualsevol de les seves modalitats”. I per aclarir dubtes afegeix que si no es pot determinar la seva primera edat de jubilació “es posarà com a data final del dret aquella en el que el treballador compleixi l’edat de 61 anys”, segons informacions publicadespel diari El Mundo.

Llegir més »
Jurídica

CiU i PP rebutgen derogar la reforma laboral al Parlament

CiU i PP han rebutjat aquest dijous al Parlament un dels punts de la moció presentada pel PSC per derogar la reforma laboral, que ha rebut el suport d’ERC, ICV-EUiA i la CUP i l’abstenció de C’s.

La diputada socialista Montserrat Capdevila ha manifestat que la reforma del mercat de treball, aprovada pel Govern espanyol amb el suport de CiU, “no ha donat els resultats esperats”.

Llegir més »
Jurídica

El Consell de Garanties Estatutàries veu inconstitucional la reforma laboral

El Consell de Garanties Estatutàries, organisme consultiu independent de la Generalitat que assessora en matèria legal, considera que la reforma laboral aprovada fa poc més d’un any per l’executiu central és inconstitucional. Així mateix, també considera contrari a la Constitució el nou impost estatal sobre dipòsits bancaris a tipus zero, impulsat pel Govern Rajoy després que la Generalitat anunciés la intenció de legislar en aquest àmbit com a mesura per a millorar les depauperades arques públiques catalanes.

Llegir més »
Jurídica

Reclamació revaloració de les pensions del 2012

Explicació de la reclamació de revaloritzacions de pensions:

A tots els ens de la CGT de Catalunya

Probablement ens trobarem en breu en una campanya de reclamació de la revalorització de les pensions contributives percebudes per els pensionistes que ja ho fossin el any 2011.

Llegir més »
Jurídica

El Govern espanyol endureix el subsidi d’atur dels majors de 55 anys. Rajoy penalitzarà només als ERO que penalitzin els majors de 50 anys

El Govern espanyol endureix el subsidi d’atur dels majors de 55 anys.

El Govern preveu introduir un nou requisit per endurir l’accés a l’ajuda per als aturats de més edat.

Rajoy penalitzarà només als ERO que es passin en els majors de 50 anys

El Govern està decidit a augmentar l’activitat laboral entre els majors de 50 anys. I per això està disposat fins i tot a endurir les condicions que donen fins ara dret a cobrar el subsidi per desocupació als majors de 55 anys. En el decret llei que prepara Ocupació perquè el Govern de Mariano Rajoy l’aprovi avui, divendres, s’inclou una disposició que impedirà accedir al subsidi a part dels desocupats que superin aquesta edat, segons el text que ha tingut accés EL PAÍS. El subsidi es cobra un cop s’esgota el dret a la prestació per desocupació, que té durada màxima d’un any. Encara que el problema dels aturats més grans habitualment és que no aconsegueixen trobar feina, el fet que el Govern hagi inclòs la mesura en un decret per allargar la vida laboral sembla donar a entendre que l’existència del subsidi desincentiva la recerca d’ocupació .

Llegir més »
Acció Sindical

Reial decret llei 4/2013: concretant la privatització del Ferrocarril

Reial decret llei 4/2013: concretant LA PRIVATITZACIÓ DEL FERROCARRIL

El dissabte 23 de febrer es va publicar al BOE el Reial decret llei 4/2013, de 22 de febrer, de mesures de suport a l’emprenedor i d’estímul del creixement i de la creació d’ocupació. Un altre Reial decret llei que,
saltant-se el debat i el control parlamentari amb l’excusa de la urgència, avança ferm en la privatització del ferrocarril.

I ho fa enmig d’un batibull de mesures antisocials que beneficien les empreses i a les ETT a costa dels drets dels i les treballadores. Tot perquè els de sempre segueixin pescant a costa nostra en
un riu cada cop mésregirat.

Llegir més »
Acció Sindical

Comunicat CGT Sector Ferroviari: La seguretat al ferrocarril, una prioritat

LA SEGURETAT AL FERROCARRIL: UNA PRIORITAT

Portem molts anys lluitant per la defensa d’un “FERROCARRIL PÚBLIC I
SOCIAL “, el que comporta l’exigència del compromís per part de l’estat d’inversions públiques que garanteixin aquesta possibilitat i redundin, precisament, en aquest model de ferrocarril. Aquestes necessitats arriben també a l’àrea de la Seguretat ja que no seria possible arribar a les quantificacions necessàries en aquest camp sense una dotació pressupostària d’acord amb les necessitats per a la seva garantia.

Llegir més »
Jurídica

Manuel Castells: ” Revolució? “

Sense dimissió, revolució!”, corejaven els manifestants contra la corrupció política als carrers del país. Paraula forta, evocadora de destrucció i violència. I tanmateix, tècnicament parlant, una revolució política és el procés de canvi estructural de les formes de govern per camins no previstos institucionalment. Freqüentment amb accions pacífiques, fins i tot amb episodis de violència aïllada. Les revolucions sorgeixen de la combinació entre una situació insuportable i el bloqueig institucional a l’expressió majoritària de la voluntat popular de canvi polític. Aquesta sembla ser la situació a Espanya en aquest moment. D’aquí ve el “que se’n vagin tots” o “el poble unit funciona sense partit”. En un recent article, el prestigiós periodista Manuel Campo Vidal assenyalava la coincidència d’una greu crisi econòmica i social; la convicció generalitzada que la corrupció política és sistèmica i afecta tots els partits; una crisi de legitimitat de la monarquia embolicada en escàndols d’índole diversa; i un avanç notable del sobiranisme català i, en menor mesura, basc.

Segons una enquesta de Metroscopia realitzada abans de la insubstancial compareixença de Rajoy, l’expectativa de vot del Partit Popular ha caigut al 23,9%, 22 punts menys que en les legislatives. I el PSOE, en lloc de ser alternativa, se situa per sota, amb un 23,5%. Però aquest percentatge és sobre vots vàlids amb una participació, segons l’enquesta, del 53%. No només el primer partit és l’abstenció, sinó que ens governa una arrogant entelèquia que té el suport de tot just un 13% dels ciutadans.

I així les coses, s’enroca el president, es blinda el PP i s’invoca la Constitució que de tant esmentar-la per justificar greuges acabarà a les escombraries de la història. El 76% no es creu les explicacions del PP. I davant tot això, l’únic que demana Rubalcaba, després de titubejar, és que dimiteixi Rajoy i en posin un altre de la mateixa trama, ja que el que semblen revelar els papers de Bárcenas és una trama estesa al conjunt del lideratge del Partit Popular i organitzada en el seu origen per Aznar. Si Rajoy està empastifat, ho estan tots. I si Rubalcaba no demana eleccions és perquè sap que la rebolcada li hi arribaria i es podria trobar en una situació d’enfonsament dels grans partits. Si el rebuig contra el Partit Popular i els partits és generalitzat, de mitjana un 80% segons els temes, i els partits es neguen a convocar eleccions, al mig d’una crisi total, no és esbojarrat parlar de la necessitat d’una revolució política pacífica. Però quina?

Llegir més »
Acció Sindical

Butlletí Informatiu nº 139: Conseqüències de la reforma laboral

CONSEQÜÈNCIES DE LA REFORMA LABORAL

“LIQUIDACIÓ FINAL”: LES NOVES (DES)REGULACIONS DEL TREBALL i LES CONSEQÜÈNCIES sobre Salaris, Contractació, Acomiadaments (tant individuals com col·lectius), Negociació Col·lectiva i Ocupació.

Índex:
1.SALARIS.
2.CONTRACTACIÓ.
3.NEGOCIACIÓ COL·LECTIVA.
4.ACOMIADAMENTS.
5. OCUPACIÓ.

Editat pel Secretariat Permanent del Comitè Confederal de la CGT

Attached documents

Butlletí nº 139

Llegir més »
Jurídica

Normativa -baixes, permisos, licències, reduccions de jornada, excedències, jubilacions…- actualitzada a desembre 2012

Normativa actualitzada a desembre de 2012

Des de CGT Ensenyament us facilitem informació de com ha quedat la normativa –cas per cas, amb enllaços a la base legal i als impresos que cal omplir en cada cas- després de tots els decrets de retallades tant a nivell estatal com català a data 31 de desembre 2012. L’enllaç directe és http://cgtense.pangea.org/spip.php?rubrique5&var_mode=calcul

Us invitem a que en feu ús ja que permet veure què cal fer en cada situació –permisos, llicències, baixes….-, buscant només aquella que ens interessa i no pas havent de buscar una agulla en un paller. Per a que us feu una idea del que trobareu al web i també per si voleu buscar alguna cosa utilitzant l’enllaç directe, adjuntem també un pdf amb els enllaçosa cada concepte.

Llegir més »
Jurídica

A l’Estat espanyol: 645,30 euros mensuals de Salari Mínim al 2013, tan sols un 45% del salari mínim existent a França

Aquesta era la notícia publicada el passat 29 de juny de 2012:

França eleva el salari mínim dels seus treballadors a 1.425 euros

El Govern socialista del francès François Hollande ha decidit elevar el salari mínim dels treballadors francesos un 2%, fins als 1.425 euros, a partir del pròxim 1 de juliol de 2012, segons ha informat el Ministeri d’Ocupació gal.

Llegir més »
Jurídica

Reial Decret 1716/2012 sobre “actualització, adequació i modernització” del sistema de la Seguretat Social

Reial Decret 1716/2012, de 28 de desembre de 2012, de desarrollo de las disposiciones establecidas, en materia de prestaciones, por la Ley 27/2011, de 1 de agosto, sobre actualización, adecuación y modernización del sistema de la Seguridad Social.

Aquestes mesures són molt importants, és l’adequació a l’última modificació sobre pensions de la Seguretat Social aprovada pel PSOE el 2011 amb el beneplàcit de la CEOE, CCOO/UGT, recordeu que en aquells moments el PP es va posicionar en contra d’ampliar l’edat de jubilació, però no només no les retira, sinó que ha anunciat una nova retallada si en tres mesos no s’arriba a un acord.

Llegir més »