CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Ámbit: Acció Sindical

Acció Sindical

Petició de solidaritat amb el company Manu Vidal, delegat sindical de CGT acomiadat per EMTE Service Tarragona

Prou de persecució sindical a EMTE

Per la readmissió immediata de Manu Vidal

Volem expressar la nostra més enèrgica protesta per l’acomiadament del delegat sindical de la CGT, Manu Vidal. Aquesta mesura de la Direcció d’EMTE (Tarragona) és un cas evident de persecució sindical, dintre de la llarga trajectòria repressiva que acumula aquesta empresa. Manu Vidal, ha destacat en els últims anys per la defensa d’un sindicalisme combatiu, per la defensa dels llocs de treball en la seva empresa i per l’organització dels treballadors del sector del metall dels polígons industrials de Tarragona. Aquest és el motiu pel qual l’acomiaden i no les causes “objectives” que al·lega l’empresa, basant-se en la nova reforma laboral.

Exigim, per tant, la immediata readmissió del company Manu Vidal i ens comprometem a participar activament en aquesta campanya, denunciant aquesta pressa amb els mitjans que estiguin al nostre abast, fins a aconseguir aquest objectiu.

Així mateix sol·licitem a les institucions públiques: Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Tarragona que tenen contractes amb aquesta empresa, bé directament (o a través de firmes integrades per EMTE com “Tarragona Serveis”que porten el manteniment d’instal·lacions municipals), que exigeixin a EMTE la readmissió de Manu Vidal i el cessament de tota repressió antisindical, ja que una empresa amb una concessió pública ha de donar exemple a l’hora de respectar els drets sindicals i laborals dels treballadors, i una Generalitat i Ajuntament que es diuen d’esquerres, han de vetllar perquè no siguin un exemple de tot el contrari.

Llegir més »
Acció Sindical

Consultores per a ’netejar’ la imatge de les empreses amb ERO

En l’actualitat s’estan produint diversos Expedients de Regulació d’Ocupació en el sector denunciats per la Coordinadora d’Informàtica de la CGT: va començar el procés amb ERO encoberts a Coritel i Atos Origin, i ara ja ens trobem amb un ERTO en tres empreses del Grup Atos Origin i amb un ERO en el Grup Thales.

Les empreses són conscients de la importància de la dimensió comunicativa en els conflictes laborals, i hi ha gent amb pocs escrúpols que ha vist aquí una oportunitat de negoci. Hi ha “Consultores de Comunicació” que es dediquen a netejar la imatge dels seus clients a través d’internet i les xarxes socials, és a dir, que es reflecteixi amb conceptes com “flexibilització de la plantilla”, “reestructuració” etc, el que són simple i planament acomiadaments massius en determinades empreses.

El sindicalisme que operi en el sector de la informàtica i la consultoria ha de prendre bona nota d’aquests moviments que estan realitzant les empreses, i a més de mobilitzar en el carrer, tenir en compte que la xarxa és també un camp de batalla, i molt favorable a l’hora de denunciar conflictes laborals, i que la imatge de les empreses és un punt per on atacar quan es vulneren els drets de les i els treballadors.

Coordinadora d’Informàtica de CGT

www.nodo50.org/coord-informatica/

Llegir més »
Acció Sindical

Acta de la III Assemblea de Barcelona. Continuïtat de la vaga del 29-S

Acta III Assemblea de Barcelona realitzada el 14 d’octubre 19h a la Plaça Osca (Sants)

Assistència: 350

Ordre del dia:

1.- Valoració

2.- Propostes de continuïtat

– 1.- Valoració. Comitès locals:

* Barceloneta: un barri sociològicament difícil de mobilitzar actualment, però hi ha molts ànimsde continuar la lluita engegada.

Llegir més »
Acció Sindical

La CNT francesa en acció. Per la vaga general

Contra la reforma de les pensions, ja n’hi ha prou de donar tombs inútilment: el moment de guanyar és ara !

Després de 6 jornades de vagues i de manifestacions, diversos sectors han votat la prolongació de la vaga, sobretot a les refineries, al ferrocarril, en l’educació, a Correus, etc. Igualment, al nivell interprofessional a certs departaments els sindicats criden a generalitzar la vaga. Finalment! És una incontestable alenada d’aire per a la lluita i volem saludar-los.

Llegir més »
jpg_franca2.jpg
Acció Sindical

França: fotos i videos de les accions i manifestacions d’estudiants d’avui dilluns

Incidents en diverses ciutats. Avui dilluns 18 d’octubre les protestes han continuat amb més força si cap; els bloqueigs s’han succeït com per exemple a Tolosa on 500 activistes han bloquejat les dues principals cotxeres de la xarxa d’autobusos de 4:30 a 9:30 del matí inutilitzant parcialment la xarxa de transports de la ciutat. També a Saint-Etienne s’han bloquejat les cotxeres de bus i tramvia durant gairebé tot el matí. A Lió uns 150 treballadors han pres les vies de l’estació de la Part-Dieu. Això ha provocat que no circuli cap tren de nord a sud de la ciutat. Les refineries han continuat amb la vaga indefinida i actualment hi ha més de 1200 gasolineres fora de servei.

Llegir més »
Acció Sindical

CGT convoca aturades parcials en el sector de Telemàrqueting el 21 d’octubre

El pròxim dia 21 els treballadors i treballadores del sector del Telemàrqueting anem a dir PROU!. La CGT ha convocat aturades de 1 hora en tot el sector de telemàrqueting, i si no els queda gens clar el missatge, continuarem amb una jornada de vaga de 24 hores el dia 11 de novembre.

El motiu d’aquestes vagues és la falta de conveni en el sector, (l’actual va finalitzar el passat any), a causa de les contínues traves per part de la patronal per a la negociació d’un nou conveni després de 10 mesos d’intents de diàleg en els quals aquesta patronal no han fet altra cosa que dispersar i dilatar el procés en una clara demostració de voler bloquejar la negociació.

Són ja molts mesos des que comencem la negociació d’aquest Conveni, i no només no hem avançat, sinó que ens ofereixen una marxa enrere que no anem a permetre. La crisi només els ha servit per a engreixar els seus comptes de resultats (milers de milions d’euros de beneficis), per a acomiadar-nos impunement, per a dilatar el procés de negociació fins a tenir acabada la Reforma Laboral, i d’aquesta manera incloure els seus pitjors aspectes en el nostre Conveni, per a no pagar la pujada salarial que ens correspon i que haver de defensar-la judicialment, i perquè ara la seva plataforma de Conveni intenti més i més retallades per als de sempre, és a dir, els i les treballadores.

Les aturades que CGT portarà a terme seran de 12 a 13 del matí i de 18 a 19 de la tarda, en les portes de les empreses del sector, per a exigir un conveni digne per a les empreses del Telemàrqueting.

Coordinadora del Telemàrqueting de la CGT

Llegir més »
Acció Sindical

Nou atac contra el nostre ferrocarril

Durant dècades, les polítiques de transports dels diferents governs han discriminat al ferrocarril i als seus usuaris. S’ha fomentat la carretera i el transport individual enfront del col·lectiu, i ara impulsen un tipus de ferrocarril elitista i depredador.

El propi Ministre de Foment ha reconegut que ha estat un malversament de fons públics, però això no impedeix que segueixi endavant amb aquesta demencial política. Utilitzen el que és de tots i totes per a promoure transports individuals o inaccessibles per a la majoria, mentre eliminen el tren que tothoms podem utilitzar, que ens acosta a la nostra casa, als serveis mèdics i educatius: un ferrocarril que és nostre i que ha de servir als interessos de la comunitat.

El 1984, el Consell de Ministres va decidir el tancament de nombroses línies de tren que considerava econòmicament “no rendibles” (rendibilitat que mai s’ha exigit a la carretera, infraestructura que paguem tots, la utilitzem o no). Van tancar 1.916 km de via. El 2005 la Llei del Sector Ferroviari (aprovada pel PP, engegada pel PSOE) segregava RENFE i iniciava el camí de la privatització, pretenent escudar-se en imposicions de la UE en les quals el nostre governs havien participat.

Els plans anunciats pel ministeri de Foment pretenen donar l’impuls definitiu a la privatització i convertir el ferrocarril públic en un negoci per a uns pocs.

– Es limitarà la consideració de servei públic a determinats trens de viatgers, amb criteris que decidirà el Consell de Ministres sense contar amb els usuaris.

– En tres anys, els trens considerats servei públic podran sortir a subhasta, i RENFE només podrà licitar en condicions “d’igualtat” amb les empreses privades que es presentin al concurs, per al que haurà “d’abaratir” costos, en detriment del servei i la seguretat.

– Els trens que no considerin servei públic, encara que els utilitzem les mateixes persones per a accedir als mateixos drets, seran eliminats si no presenten beneficis econòmics, excepte els que discorrin per una Comunitat Autònoma i aquesta estigui disposada a pagar-los.

– Malgrat tot, els serveis transferits a la Generalitat de Catalunya segueixen sense comptar amb el Contracte Programa compromès que garanteixi la seva viabilitat.

– Mercaderies RENFE serà fragmentada i privatitzada. Les empreses privades rebran el suport econòmic que s’ha negat al ferrocarril públic.

– El Ministeri de Foment ha anunciat un Pla Extraordinari de Col·laboració Públic Privada l’objectiu real de la qual és lliurar a les empreses privades també la gestió de les infraestructures i la seguretat.

– L’eliminació de serveis suposarà un nou tancament massiu de línies.

Els responsables polítics pretenen fer-nos creure que cal privatitzar per la seva pròpia incapacitat per a gestionar els serveis públics. Parlen de fomentar el ferrocarril quan l’estan enfonsant, de sostenibilitat quan l’única que defensen és la dels seus càrrecs, de seguretat quan estan canviant plantilla estable per treball precari.

EL MODEL DE CGT: UN FERROCARRIL PÚBLIC I SOCIAL

Des de CGT venim defensant el ferrocarril públic des de fa molts anys, i ho hem fet amb rigor i constància, i sobretot amb coherència. El ferrocarril que defensem té avantatges mediambientals i energètiques, de cohesió territorial, econòmiques, socials i laborals; és un ferrocarril de tots i per a tots, amb ocupació estable, segur i amb drets.

– El ferrocarril ha de seguir sent un servei públic, orientat a generar un benefici social per al conjunt de la comunitat.

– Ha de seguir sent propietat pública, ens oposem a tota forma de privatització.

– Les inversions en transport i en infraestructures han d’afavorir de forma prioritària al ferrocarril convencional.

– S’ha de recuperar l’abandó sofert pel ferrocarril durant llargs anys.

– El ferrocarril ha de garantir la seguretat per davant de qualsevol altre criteri.

– Infraestructura i transport han d’estar integrats en una mateixa empresa. No ens resignem a la segregació que va imposar la Llei del Sector Ferroviari i lluitarem contra els seus efectes, que ja hem començat a sofrir tant treballadors com usuaris .

– S’ha de tenir en compte l’estalvi en costos externs que suposa el ferrocarril, afavorint el seu desenvolupament com manera prioritària de transport.

– Els usuaris han de beneficiar-se d’aquest estalvi, mitjançant serveis adequats i tarifes assequibles i subvencionades.

– Ha de fomentar-se l’ús prioritari del ferrocarril, tant per a viatgers com per a mercaderies. És la manera de transport més segura i el més accessible per a la major part de les persones, i el menys contaminant i nociu per a la nostra salut i el nostre entorn.

– L’ocupació en el ferrocarril ha de contar amb un marc laboral comú, que garanteixi tant les condicions laborals com la seguretat. Les contínues destruccions de plantilla han provocat la externalització de càrregues i la subcontractació, precaritzant l’ocupació i el propi servei ferroviari.

Plantegem la necessitat de recuperar la inversió en el ferrocarril convencional que garanteixi el manteniment de les infraestructures en condicions òptimes, potenciant les comunicacions de curta i mitja distància, incrementant els serveis de proximitat i la vertebració del territori en el seu conjunt.

També es fa imprescindible obrir els trams de línies tancades i traspassar un percentatge suficient del transport de mercaderies per carretera al ferrocarril per a desbloquejar l’actual col·lapse de consum energètic i de degradació mediambiental.

Però sobretot plantegem la necessitat que existeixi un debat públic, perquè els usuaris i la societat tenim dret que se’ns informi i a participar en la definició d’un model de transport que ens afecta a tots i que financem entre tots.

PERQUÈ EL FERROCARRIL PÚBLIC ÉS EL NOSTRE FERROCARRIL

SFF-CGT

www.s

Llegir més »
Acció Sindical

Miren Etxezarreta: “El problema de les pensions no és un problema de falta de diners, sinó de distribució d’aquests diners”

Aquest dijous 14 d’Octubre, s’ha celebrat al centre cívic Fort Pienc de Barcelona la conferència de delegats i delegades de la CGT de Catalunya sobre les pensions.

L’acte ha estat presentat pel Secretari d’Organització de CGT Catalunya, Quim Garreta, i ha comptat amb la presència de d’una seixantena de delegats i delegades.

Llegir més »
Acció Sindical

Barcelona: Rodalies cobra multes de forma indeguda a l’estació de Plaça Catalunya

Des del passat 15 de setembre, en l’àmbit de Rodalies de Catalunya s’aplica el mateix procediment sancionador per a viatgers sense títol de transport vàlid que en la resta dels operadors del sistema tarifari integrat: FGC, Metro,… El mateix consisteix en l’abonament de la percepció mínima (50€) d’acord amb l’article 52 de la Llei 7/2004 de 16 de juliol de mesures fiscals i administratives, modificat per la Llei 26/2009 de 23 de desembre. Si el viatger accedeix al pagament immediat d’aquesta percepció hi haurà un descompte del 50%, i l’infractor abonarà finalment 25€.

Amb l’acord de classificació professional que va entrar en vigor el passat 1 de juliol a Renfe Operadora, solament estan habilitades per a realitzar aquesta labor les categories d’Operadors Comercials N1 (antigament interventors), que tenen la condició d’agent de l’autoritat en virtut de la disposició transitòria tercera de la Llei 39/2003, de 17 de novembre del Sector Ferroviari.

La falta de personal d’aquesta categoria ha generat que l’empresa estigui cometent una gravíssima irregularitat en l’estació de Plaça de Catalunya. En el punt de control d’aquesta estació, Operadors Comercials N2 (als quals la normativa únicament els dóna funcions de control d’accessos) insten als viatgers sense títol de transport vàlid a que abonin els 25€. En el cas de negativa d’aquests, els ordenen que s’identifiquin (a pesar que no són agents de l’autoritat). Al no tenir aquesta condició, tampoc els donen als viatgers infractors que es neguen a abonar de forma immediata la percepció (25€), la fulla corresponent del Butlletí de percepció mínima amb la qual en el termini de 30 dies haurien de satisfer els 50€ abans de començar el procés de sanció administrativa.

I a sobre han “bunkeritzat” la sortida de l’estació no havent en l’actualitat cap torn que marqui de sortida per a aquells usuaris que no han pogut fer-lo en l’estació d’origen per problemes de l’empresa: estacions sense canceladora, o amb elles fora de servei,… Aquesta actuació irregular es pot estendre a més estacions del nucli: Clot-Aragó, Sant Andreu Arenal,… S’adjunta el procediment establert per a la percepció mínima en Rodalies.

CGT – Secció Sindical de Renfe Operadora Barcelona

Llegir més »
Acció Sindical

Precarietat en el servei Atendo de Renfe i Adif a Barcelona i resta de Catalunya

Renfe i Adif van crear el 2007 el servei Atendo per a assistir i ajudar a tots els viatgers amb qualsevol tipus de discapacitat física, sensorial o psicològica que tinguessin problemes de mobilitat a l’hora de viatjar amb tren. (Persones de Mobilitat Reducidad, PMR). Aquesta ajuda es pot sol·licitar en el moment de la compra del bitllet, a través d’un número d’atenció telefònica o presentant-se 30 minuts abans de la sortida del tren en aquelles estacions amb servei permanent.

A Catalunya hi ha 8 estacions amb assistència permanent: Barcelona Sants, Barcelona França, Barcelona Plaça de Catalunya (Rodalies), Girona, Lleida, Tarrragona, Camp de Tarragona i L’Aldea-Amposta i 6 estacions amb servei puntual: Figueres, Port Bou, Flaçà, Torredembarra, Reus i Tortosa en les quals es presta el servei sol·licitant-lo almenys amb 12 hores d’antelació a la sortida del tren.

El servei Atendo ho explota l’empresa V-2 Complements Auxiliars, Grup Alentis, pertanyent al Grup Ceosa (Corporació empresarial de l’ONCE) i està subvencionat amb diners públics. No obstant això a pesar de l’extraordinària valoració que té el servei entre els seus usuaris (8,8 punts sobre 10), del nombre creixent d’ajudes que es presten i de la professionalitat dels seus treballadors, aquests estan instal·lats en la precarietat laboral.

L’empresa V2 serveis auxiliars té en ells un autèntic filó a l’hora d’augmentar el seu compte de resultats. A pesar que factura a Renfe i a Adif unes quantitats gens menyspreables, les retribucions dels treballadors no superen els 750 euros nets al mes (812 euros bruts), realitzen jornades laborals de més de 8 hores i no apliquen el conveni col·lectiu del Sector: II Conveni Col·lectiu Sectorial Estatal de Serveis Externs Auxiliars i Atenció al Client en Empreses de Serveis Ferroviaris.

Anteriorment a l’entrada d’aquesta empresa eren vàries les que s’encarregaven de realitzar aquest tipus de labors: Clece i Eulen, que si aplicaven dit conveni, però l’arribada de V2 va suposar un gravíssim pas cap a enrere pel que fa a drets laborals, tot això amb la passivitat de Renfe i Adif que es renten les mans davant l’explotació laboral que hi ha en les seves instal·lacions.

Seccions Sindicals de CGT a Renfe Operadora i ADIF Barcelona

Llegir més »
Acció Sindical

Decret d’autonomia dels centres educatius: burocratització, jerarquització i privatització

El Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius planteja una hipotètica autonomia de centres en els àmbits pedagògic, organitzatiu i de gestió de recursos. En coherència amb la LEC, on el cavall de batalla ha estat suposadament «eliminar la doble xarxa», es parteix del model de gestió de les escoles privades i s’aplica a les escoles públiques. Per això, des de la presentació s’aclareix que el decret té aquesta funció ja que l’autonomia organitzativa, de gestió de personal i de gestió econòmica es regula només pels centres públics donant per bona la gestió i organització dels centres privats i concertats.

Llegir més »
Acció Sindical

29-S: Escarp i el triomf de la comunicació social

Un article de Jordi Martí Font

Les valoracions posteriors a la vaga del 29 de setembre passat han estat i seran molt diverses. I ho són i ho seran perquè ja no ens cal saber que només si som capaços d’entendre on som, d’on venim i a on anem podrem plantejar-nos com anar-hi, a quina velocitat i amb quins motors. I podem dir que de moment fem camí i tenim la capacitat d’analitzar com el fem, sabem d’on venim i mínimament cap a on anem. Fem vaga general i som capaços d’emmagatzemar en la retina sensacions que, contrastades amb les dades, ens aporten decisions de futur que no esdevenen només sensacions sinó ja plenament respostes.

Llegir més »
Octaveta 14-O
Acció Sindical

Nova convocatòria de l’Assemblea de Barcelona el 14 d’octubre

El proper dijous 14 d’octubre a les 19 h. es realitzarà una nova trobada de l’Assemblea de Barcelona a la Pça. Osca (Sants).

L’Assemblea de Barcelona pretén ser un espai horitzontal de trobada de moviments socials, treballadors/es, veïns/es i militants sindicals per a mantenir, coordinar i promoure la lluita contra les retallades socials i laborals.

En les trobades anteriors hi han participat a títol individual nombrosos afiliats/des de CGT així com algunes seccions sindicals.

Llegir més »
Acció Sindical

El PSOE incompleix el seu anunci: les empleades de la llar no s’acosten al Règim General

Teresa García Espejo / Revista Diagonal

El 2006, el Govern de Rodríguez Zapatero va anunciar que s’anava a portar a terme la reforma del Règim Especial d’Empleades de la Llar en el projecte per a modificar la Llei General de la Seguretat Social, no obstant això l’última reforma del mercat de treball no modifica la situació de precarietat en la qual estan instal·lades les treballadores del sector domèstic. La reforma laboral ha modificat lleument alguns punts sense tocar l’essencial, és a dir, sense alterar la invisibilitat d’un treball que es relaciona directament amb la migració femenina, les cures i, en definitiva, la pròpia organització de la societat.

Llegir més »
Acció Sindical

Altres aspectes a valorar de la vaga del 29-S

Opino que per fer una anàlisi acurada i plantejar-nos la comparació amb altres vagues generals anteriors i per anar pensant en futures mobilitzacions cal que tinguem en compte l’empedrat. La situació de la classe treballadora a Catalunya i a l’Estat espanyol és substancialment diferent que en 1978, 1985, 1988, 1992, 1994 i, fins i tot, al 2002; anys en els quals també es van convocar vagues generals per motius fonamentalment sociolaborals.

Llegir més »
Acció Sindical

Vaga general 29-S: Primeres conclusions

En primer lloc una primera conclusió és més que evident. Més enllà de les valoracions que faci el govern estatal, les diverses administracions, els mass media, i els mateixos “agents socials”, el fet és que l’èxit de la vaga ha estat com bastant evident. Malgrat l’ofensiva mediàtica, la criminalització, les amenaces llençades pels mass media, des d’aquells com Intereconomia amb els seus insults i exabruptes a aquells com El Periódico i la seva sibilina actuació publicant “anàlisis d’experts” que “asseguren” la necessitat de “reformar el sistema de pensions” en vísperes de la vaga. En aquest sentit la vaga ha estat un èxit a l’aconseguir sobraposar-se a tota aquesta ofensiva mediàtica del capital i dels seus mèdia, a una correlació de forces desfavorable amb una classe treballadora acollonida, amenaçada (treballadors immigrants, precaris, etc) i alienada per l’ofensiva mediàtica i televisiva, i amb un sindicalisme majoritari que es mostrava com a mínim dubitatiu. Potser l’èxit no ha estat total, però tal com pintava, amb la correlació de forces existent, com a mínim ha superat i de lluny les nostres expectatives.

Llegir més »
Acció Sindical

La CGT de Catalunya davant l’ampli seguiment de la vaga general del 29-S

La jornada de Vaga general del 29 de setembre a Catalunya ha estat un èxit de participació i seguiment, amb aturades pràcticament totals a la indústria i el transport.

La CGT de Catalunya ha estat una de les organitzacions amb més presència als piquets informatius realitzats a múltiples llocs, amb una àmplia concurrència a les manifestacions i convocatòriesde la CGT arreu de Catalunya.

Llegir més »
Acció Sindical

29-S i ara… i demà… què i com

Tant el procés del 29-S, com el dia material mateix de la Vaga General, expressió del conflicte de confrontació de forces entre el món del treball -sobretot de l’ocupació-, i el capital (empresariat, mercats i la classe política que els representa), és que no han estat capaces de trencar “l’encanteri” i el “miratge” en el qual es troben -ens trobem-, subsumits les classes populars, les classes assalariades.

La realitat segueix mostrant o millor, demostrant, aquesta paradoxa de difícil resolució. D’una banda els nostres desitjos (els de la majoria social, les víctimes de l’acció bàrbara del capitalisme i en particular en resolucions de les seves crisis), se segueixen movent entre “la bona voluntat” d’esperar un canvi de cicle econòmic: tornar a tenir ocupacions (explotats i precaris), tornar a tenir capacitat d’endeutament (crèdits consum, hipoteques, etc.), tornar a un estat de benestar encara que sigui cada vegada “més concertat”, “més privat” (educació, sanitat, transport), i d’altra banda, l’avanç i desenvolupament del cicle de la desposesió de les classes assalariades i populars i la cada vegada major desigualtat, que en el capitalisme es troba.

El procés fins al 29-S, fins a la VG és significatiu i en ell trobem claus explicatives, que ens ajudin a discutir del demà. Per a CGT almenys aquest procés va començar fa més de dos anys, mentre que per a CC.OO i UGT, solament té de vida menys de 6 mesos i només comença davant el canvi de ruptura de les regles de joc per part de l’empresariat i tota la classe política, representada pel PSOE en la Taula de Diàleg Social. Diàleg Social o Concertació Social que durava més de 6 anys (des del 2004).

En aquest procés no han caigut certs mites en els quals s’han constituït les relacions socials i laborals en la dècada de “la xocolata del lloro” de l’economia espanyola (1998-2007), és a dir, sobre les bases materials i ideològiques sobre les quals es construïa dia a dia aquesta realitat de barbàrie. El mite del productivisme-desarrollisme-consumisme, sense límits ecològics, mediambientals i socials, si cap, encara més, ha sortit reforçat.

Des del costat dels Sindicats CCOO i UGT i un ampli espectre de l’arc parlamentari, pel cap alt que s’arriba és a teoritzar, sobre un “nou model productiu”, basat, com no, en la competitivitat. Ara no sobre el “totxo”, però si sobre la reactivació de la demanda (consumir i consumir per les classes populars) i des del costat polític social-liberal, sobre supòsits falsos, tramposos i “enganya-babaus”, condensats tots ells en una Llei d’Economia Sostenible (LES).

El cabrejant és que els uns i els altres, capital – treball, aplaudeixen mesures absolutament contràries al que s’enuncia (desenvolupament sostenible): finançar compra d’automòbils, finançar grans infraestructures viàries (alta velocitat i autopistes), finançar la gestió privada de tot allò públic que faci olor a negoci (pensions, hospitals, comunicacions, etc.), finançar els beneficis empresarials per totes les vies possibles (subvencionant la contractació, els costos laborals, la impositiva).

L’altre mite significatiu (hi ha alguns més), és el del conflicte, la lluita col·lectiva, com garantia dels drets (laborals i socials) i la llibertat. El procés ha estat per a la CGT una lluita molt desigual en el convenciment del món salarial i del social que la recerca del “benefici privat” no havia de ser la lògica que regís les relacions socials.

La nostra ètica sindical de cooperació, repartiment del treball, repartiment de la riquesa i prou per a tots i totes, era “matxacada” ERO darrere d’ERO, acomiadament després d’acomiadament, dobles escales salarials i flexibilització després de flexibilització del temps de treball, de la jornada, de les condicions de treball, per empresaris, sindicats CCOO i UGT i classes polítiques.

En aquest procés tan curt, qui van ser garants d’un capitalisme de casino, especulador i “global” van sostenir i, el més greu és que encara ho sostenen, doncs no se’ls coneix crítica o autocrítica referent a això, que l’economia espanyola estava molt ben inserida en la UE, matisos a part. En aquest procés, els ha faltat legitimitat per a convèncer a les classes assalariades que ara toca canviar la música, que ara toca el conflicte, la lluita col·lectiva. El personal camina “mosquejat” i seguirà caminant bastant temps, doncs no entenen gens bé ser educats des de l’individualisme, com garantia de les seves ocupacions, els seus consums, les seves rendes, etc. I, en menys de 6 mesos pretendre canviar el pas.

El conflicte com necessitat de realitzar-lo, materialitzar-lo, si ha calat en la classe obrera que va anar a la Vaga General el 29-S, la classe obrera industrial i de serveis de neteges, transports, que representa numèricament el que representa, entre un 18% a un 22% i classe obrera on es troba la major sindicalització.

La desestructuració de la Classe Obrera és de tal intensitat, que ni funcionariat (aquests tampoc van anar a la seva), com treballadors en general dels sectors públics, bé generals, bé autonòmics, bé locals, ni la majoria dels treballadors/es assalariats enquadrats en el sector Serveis (hosteleria, turisme, comerç gran, mitjà i petit), que ocupen al 73% de tota la població activa d’aquest país, i els desocupats/des, han comparegut i el conflicte l’han “patit”, amb por a perdre les condicions precàries per cabreig “del patró” (ocupacions i salaris) i amb cabreig absolut molts, doncs davant la pèrdua massiva de les seves ocupacions, els sindicats sostenien que “no s’havia agredit als drets laborals”.

La VG del 29-S, no va poder ser “seguida”, no només no secundada, per més del 70% de la població activa i es fa necessari pensar i reflexionar del perquè i mirar en clau del dia després i una conclusió (de segur hi ha algunes més) és que aquesta Classe Obrera d’hosteleria, del petit, mitjà i gran comerç, de les contrates i subcontrates, del telemarqueting, dels desocupats/des, dels que treballen en l’economia submergida, que representen numèricament la majoria d’assalariats/des, se sentien aliens a les reivindicacions més immediates, les que mobilitzen consciències i cossos, doncs entenen que els seus contractes, els de tota la vida laboral que porten, han estat sempre febles, precaris i d’absoluta “llibertat patronal” per a disposar d’ells i acabar-los quan li dóna “la gana” i amb minsa indemnització.

Aquesta classe obrera considera que els drets laborals (els que han estat ignorats, trepitjats i robats amb la Llei 35/2010 de Reforma Laboral), entesos com pertinença, és a dir més enllà de la retòrica jurídica, mai els han conegut, després difícilment anaven a anar a una lluita per alguna cosa que els és “aliè” i pertany als “altres” (als de 45 dies, als industrials, als de les grans empreses, als treballadors de banca, etc.).

La pràctica sindical de CGT, no només la teorització, es troba inserida només en part en aquesta classe obrera “no compareixent” i el matí, el dia després, requereix que els assalariats i assalariades i les classes populars ens canviem el “xip” i duguem a les nostres pràctiques quotidianes el conflicte, la lluita com l’única garantia de les nostres ocupacions, els nostres salaris, les nostres condicions de treball i de vida i la nostra llibertat.

Desiderio Martín Corral

Llegir més »
Acció Sindical

Reflexions per a després d’una vaga

La Vaga General del 29 de setembre ha passat i, a més de la necessitat d’analitzar els resultats concrets sobre índexs de participació i incidència, cal debatre sobre el context en què s’ha produït, el paper dels diferents actors que han intervingut en el conflicte, i la projecció i influència dels seus resultats sobre el futur, en un escenari nou, caracteritzat per les més greus agressions als drets de les classes treballadores des del final de la dictadura, a causa de l’ofensiva neoliberal liderada per Zapatero.

– 1. La lluita social, i el paper de CCOO i UGT.

Des de l’any 2008, la CGT, juntament amb l’esquerra sindical i política, venia reclamant la necessitat de l’abandó de les polítiques de concertació, per part de les direccions de CCOO y UGT, a més de l’articulació de la unitat sindical al voltant d’un pla de resistència, i la convocatòria d’una Vaga General. Tot això davant l’evidència, llargament anunciada, que la crisi generada per l’especulació capitalista, s’estava encebant únicament i exclusivament en les classes més desfavorides.

Llegir més »
Acció Sindical

La agència 29-S tot un èxit gràcies a vosaltres

A tota la CGT de Catalunya:

En primer lloc voldria destacar la capacitat d’acció que la nostra Confederació ha mostrat en la jornada de Vaga General del 29-S, convertint-se una vegada més en una referència
de lluita i combativitat a les empreses i també als barris.

Part d’aquesta lluita tenia lloc en la agència d’informació 29-S, amb ajuda de moltes companyes de diferents mitjans de comunicació alternatiusque vam oferir l’altra cara de la moneda pel que fa a la cobertura informativa.

Llegir més »