La Inspecció de Treball sanciona a Renfe per excedir el límit d’hores extra a Barcelona
La Inspecció de Treball de Barcelona ha aixecat a Renfe-Operadora, actes d’Infracció per excedir-se en la província en el nombre d’hores extraordinàries permeses per Llei durant l’any 2008, suposant aquestes actes la interposició de sanció contra l’operadora ferroviària per part del departament d’Inspecció del Ministeri de Treball.
Des de la secció ferroviària de CGT es va denunciar que en els col·lectius de TALLERS, TRACCIÓ i COMERCIAL, s’estava cobrint la falta de personal existent amb la realització sistemàtica d’hores extraordinàries.
Així, segons les dades aportades per CGT davant la Inspecció de Treball i que aquesta ha comprovat en les seves diligències, durant l’any 2008 s’han realitzat solament a Barcelona un total de 181.244 hores extraordinàries, el que equival a una falta de plantilla de més de 100 treballadors/as.
Destacar que el col·lectiu de conducció (maquinistes) s’han realitzat un total de 158.000 hores extraordinàries durant 2008, suprimint per a això l’empresa més de 15.000 descansos que va compensar econòmicament en aquest col·lectiu. El cost econòmic d’aquests descansos suprimits va arribar una xifra astronòmica durant el passat any.
Tenint en compte l’escenari d’augment vertiginós de l’atur, més de 3.000.000 d’aturats, es fa més necessari que mai, el repartiment de la riquesa i l’ocupació, la traducció de tots els excessos de jornada en llocs de treball efectius i la consolidació de salaris no depenents dels ingressos extraordinaris.
Per això CGT duu reclamant insistentment un augment del personal operatiu de Renfe-Operadora mitjançant la contractació indefinida de personal. L’Expedient de Regulació d’Ocupació actualment en vigor en l’operador públic ferroviari ha comportat la supressió de llocs de treball necessaris per al normal funcionament del servei, situació que s’ha tornat especialment greu en l’àrea de Barcelona, que a causa de això està sofrint l’impacte negatiu de la privatització de serveis i la consegüent precarització de l’ocupació i dels propis serveis (venda de bitllets en bars i taquilles externalitzades, manteniment de trens). Les conseqüències estan a la vista: avaries, retards i pèrdua de la qualitat servei a l’usuari del ferrocarril públic a Barcelona.
No s’entén com una empresa pública com és RENFE-Operadora, manté una política de supressió sistemàtica de llocs de treball, privatització de serveis i realització d’excessos de jornada per sobre dels permesos legalment, sent responsabilitat dels seus actuals gestors i del Ministeri de Foment. CGT, d’acord amb els seus principis de solidaritat, no pot consentir aquesta nefasta política que comporta que en ple augment de l’atur, en lloc de repartir el treball, es permeti la realització desmesurada d’excessosde jornada.