CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Ámbit: Ambits

Segueix la vaga indefinida a Panrico a Santa Perpetua de Mogoda, després de tres setmanes

Segueix la vaga a Panrico

Després de dues setmanes i mitja de vaga, el comitè d’empresa de la planta situada a Santa Perpètua considera insuficients les propostes de la direcció i manté la vaga indefinida.

La vaga va ser convocada el passat 13 d’octubre a nivell estatal pels sindicats CCOO, UGT i CGT. Els motius de la vaga eren l’impagament del mes de setembre i aturar els plans de l’empresa d’acomiadar a gran part de la plantilla i executar rebaixes salarials d’entre el 25 i el 35%. Finalment en la majoria de centres es va supeditar la vaga als resultats de la negociació, però la planta de Santa Perpètua es va negar a acceptar el calendari de negociacions que va proposar l’empresa i ha mantingut la vaga indefinida.

Llegir més »
Cartell cicle anarquisme
Memòria històrica

AureaSocial acull la memòria històrica de l’anarquisme català amb un cicle de xerrades durant el mes de novembre a Barcelona

El pròxim cicle de xerrades/debat de col·lectivització d’AureaSocial – Cooperativa Integral Catalana (Sardenya, 263, baixos, Barcelona), Fem-lo Comú, versarà, durant el mes de novembre sobre la Memòria històrica de l’anarquisme a Catalunya.

Es tracta, en certa mesura, d’entendre una part de la cruïlla en què es troba actualment Catalunya a partir de la recerca del passat llibertari, que s’allargassa fins els nous i darrers moviments socials.

Llegir més »

Manual de llenguatge integrador no sexista de la CGT

CGT presenta el nou Manual del Llenguatge Integrador no Sexista, elaborat per la Secretaria de la Dona del Comitè Confederal.

Coordina: Comitè Confederal de CGT, Secretariat Permanent i Secretaria de la Dona

Textos: Juana Vera

Disseny: Eva González

Edita: Secretaria de Comunicació del Comitè Confederal

Més informació:

FACEBOOK GÈNERE CGT CATALUNYA

Attached documents

Manual de llenguatge integrador no sexista de la CGT

Llegir més »

Les pensions no es toquen

És sorprenent la manca de debat i les poques mobilitzacions sorgides al voltant de la reforma de les pensions que el govern vol aprovar abans de cap d’any. La gravetat de la reforma és palesa en els pressupostos públics del 2014 presentats la darrera setmana. “Les pensions pujaran un 0,25%” titulaven fal·laçment els mitjans de comunicació convencionals. Si la inflació és superior al 0,25%, i rarament no ho és, les pensions no pugen sinó que baixen. El cert és que les pensionistes cobraran cada vegada menys. El govern reduirà les pensions no només futures sinó també actuals, quelcom insòlit fins ara. Les conseqüències poden ser dramàtiques atès que les prestacions són ja molt limitades i milers de famílies amb tots els seus membres aturats sobreviuen gràcies a la pensió dels pares, mares, avis i àvies. Això, però, podria ser una oportunitat per mobilitzar un ampli sector de la població en la defensa d’un dret que fins ara crèiem un pilar intocable de l’Estat de Benestar.

El Seminari d’Economia Crítica Taifa ha publicat recentment un breu informe (http://seminaritaifa.org/files/2013/09/laspensionesnosetocan_CA.pdf) on desemmascara els arguments i denuncia les conseqüències d’aquesta reforma de les pensions. Em limito a recollir els eixos del debat i els arguments que han de servir per conscienciar una població colpejada per la crisi i els programes d’ajustament.

Llegir més »

CGT considera que la por ha fet que els treballadors acceptessin el tancament de Ceràmiques del Foix

SANTA MARGARIDA I ELS MONJOS | REDACCIÓ XarxaPenedès.cat

Aquest dies a la fàbrica de Ceràmiques del Foix a Santa Margarida i els Monjos queden només una quinzena de treballadors recollint i desmuntant totes les àrees de producció d’una empresa que havia donat feina a 260 persones. “L’ambient és depriment, ja no queda res del sentiment grupal”, retrata Javier Avilés, representant de la CGT a la companyia. Una imatge que contrasta radicalment amb la vaga indefinida que van començar el passat 10 d’octubre i que van aturar el dia 20.

Llegir més »

Informe 2012 de SOS Racisme: L’estat del racisme a Catalunya

SOS Racisme Catalunya ha editat el quart informe “L’estat del racisme a Catalunya”.
L’informe és una eina imprescindible per revelar i denunciar públicament l’existència de situacions discriminatòries a Catalunya (racisme institucional, racisme social, extrema dreta, etc.), per això esdevé una eina tant de sensibilització social com de suport a les administracions per planificar polítiques de lluita contra la discriminació i el racisme.

Llegir més »
arribada-vilafranca.jpg
Acció Sindical

Més d’un miler de persones marxen pels drets socials al Penedès el 27 d’octubre

Els organitzadors de la Marxa no s’atrevien a posar una xifra concreta al nombre d’assistents que ahir diumenge 27 d’octubre al matí van recórrer a peu els 14 quilòmetres que separen l’Arboç i Vilafranca del Penedès. Però asseguraven que eren més d’un miler.

La Maria Ferrerons, una de les persones que ha format part de l’assemblea organitzadora de la convocatòria, expressava la seva satisfacció quan els marxaires ja estaven dinant la macarronada que els esperava al final del recorregut: “Ha superat les expectativesque teníem”.

Llegir més »

EPA: Que no us enganyin. L’atur baixa però no perquè es creï ocupació sinó perquè desapareix població

Ja tenim la dada de l’atur de l’EPA ( Enquesta de la població activa ), l’únic indicador fiable per mesurar la situació de la desocupació al nostre país. Les notícies són aparentment bones. El atur ha baixat en 72.800 persones en el tercer trimestre respecte al trimestre anterior, un 1,2% menys, situant-se el nombre total de desocupats en 5.904.700 persones.

Llegir més »

Ferrer i Guàrdia, o Gaietà Ripoll…

El 1826 el valencià Gaietà Ripoll, nascut a Solsona i que exercia com a mestre a Russafa, va ser condemnat a la forca per les Juntes de Fe de la Inquisició per menjar carn el divendres, retirar el crucifix de l’aula on feia classe i no impartir la doctrina cristiana. Acusat d’heretge i maçó, el seu cos va ser cremat pels inquisidors.

Des d’una perspectiva històrica aquest va ser el darrer assassinat que l’Església Catòlica per tal de mantenir la fe entre el poble que tractava com si fos d’una ramat de bens; els que creien rebien herba i els que no, garrotada. L’últim assassinat hem dit? No. Almenys n’hi hagué un altre, o molts més segons com ens ho mirem. Un altre que per la seva transcendència cal recordar i tornar a recordar. Si Gaietà era un mestre, Francesc Ferrer i Guàrdia era un pedagog, un pedagog que creia en els infants i els respectava com a persones en formació que són, pensava que el mestre havia d’acompanyar-los en el seu aprenentatge, ni adoctrinar-los ni castigar-los. Amb aquesta intenció va crear l’Escola Moderna, la seva proposta i la seva realitat per plantar cara a l’obscurantisme de l’escola religiosa majoritària a l’època, religiosa i no per a tothom, ésclar.

Llegir més »
Cartell 1
Premsa

Comunicat arran de la mort de Juan Andrés Benítez en el curs d’una actuació policial dels mossos d’esquadra al Raval de Barcelona

COMUNICAT ARRAN DE LA MORT DE JUAN ANDRÉS BENÍTEZ EN EL CURS D’UNA ACTUACIÓ POLICIAL DELS MOSSOS D’ESQUADRA:

Les circumstàncies que envolten la mort de Juan Andrés Benítez, fundador en el seu dia de l’Associació Catalana d’Empreses per a Gais i Lesbianes (ACEGAL), la nit del dissabte 5 d’octubre del 2013 al carrer Aurora del barri del Raval de Barcelona en el curs d’una actuació dels Mossos d’Esquadra, resulten altament alarmants.

A banda del tràgic resultat de mort, més greu resulta encara que per part dels estaments policials -un cop més- abans d’aclarir els fets amb una rigorosa investigació, s’opti d’entrada per negar les nombroses evidències ja existents, que apunten a un ús desproporcionat i antireglamentari de la força per part dels agents actuants.

Resulta igualment preocupant la seva estratègia comunicativa que tendeix a generar confusió i a desprestigiar la persona de Juan Andrés. Les insinuacions relatives al seu estat serològic són discriminatòries i poden considerar-se delictives. També resulten preocupants les informacions que provenen del veïnat, donat que els agents estarien intimidant a qui disposa d’informació sobre el cas i haurien ordenat a les persones presents la destrucció de les imatges dels fets que van registrar.

Llegir més »
Beneficis de les quinze empreses d'armes més grans del món
Premsa

El conflicte sirià engreixa la indústria de la guerra

Mentre la població civil sempre és la víctima principal de qualsevol guerra, els conflictes bèl·lics serveixen per augmentar els beneficis de la indústria militar, que veu créixer les seves vendes i el preu de les seves accions. La perspectiva d’una intervenció occidental contra el règim d’Al-Assad va disparar l’expectativa de negoci d’alguns dels gegants d’un sector que gasta milions d’euros per pressionar els governs, els seus clients principals arreu del món

Les quinze companyies armamentístiques més grans del món, entre les quals hi ha gegants com les nord-americanes Lockheed Martin, Boeing, General Dynamics o Raytheon, la britànica BAE Systems o l’europea EADS, van amassar uns beneficis d’11.953,74 milions d’euros durant el primers sis mesos de 2013, gairebé mil milions més que durant el mateix període de l’any precedent, fet que suposa un increment dels números verds del 9%. La indústria militar mundial factura més de 300.000 milions d’euros anuals en vendes, fonamentalment gràcies a les adquisicions que fan els governs d’arreu del planeta per proveir els seus exèrcits. Una intervenció armada a gran escala acostuma a beneficiar el sector, ja que, posteriorment, les forces armades que hi han participat augmenten la seva comanda d’armament per reposar el que han emprat durant l’atac.

Llegir més »

FMI: el fidel vigilant del capital

Creat el 1945, el Fons Monetari Internacional afirma que té per objectiu “fomentar la cooperació monetària internacional, afiançar l’estabilitat financera, facilitar el comerç internacional, promoure una ocupació elevada i un creixement econòmic sostenible i reduir la pobresa arreu del món”. La realitat, però, és ben diferent. Tot i tractar-se d’un organisme públic internacional, el model de finançament i de votació dins de l’entitat ha fet que l’FMI s’hagi erigit com uns dels principals actors en el procés d’imposició del neoliberalisme. Oferim a continuació una radiografia de la institució que està al darrere de les receptes d’austeritat i retallades que han patit diversos països europeus des de l’esclat de l’actual crisi econòmica.

Llegir més »
Cartell Dret a Gaudi(r)
Premsa

Documental el “Dret a Gaudi(r)” sobre el nou projecte municipal sobre el Park Güell de Barcelona

“El dret a Gaudír” és un curtmetratge documental que descriu el conflicte entorn el nou projecte municipal sobre el Park Güell. Volem ajudar a trencar el silenci sobre aquesta iniciativa municipal, la qual convertirà un bosc urbà, espai de descans veïnal i trobada artística, emblema de la història de Barcelona, en un museu privat.

El documental el “Dret a Gaudi(r)” el podeu veure online al següent enllaç:
https://www.youtube.com/watch?v=oYqgVJrO6nU

El documental és fruït de la feina de la productora independent Cronovan Studio (www.cronovan.com) en col·laboració amb la Plataforma Defensem el Park Güell (http://defensemparkguell.wordpress.com) per tal que serveixi d’instrument contra l’imminent tancament del Park Güell, previst pel 25 d’octubre de 2013.

Llegir més »

Diccionari militant: Estat

L’Estat, en la societat capitalista, converteix la sobirania en un monopoli: l’Estat és l’únic poder polític d’un determinat territori. L’Estat té el monopoli del poder polític, i en conseqüència pretén el monopoli de la violència, la definició de legalitat i l’administració de la justícia. Qualsevol desafiament a aquest monopoli de la violència es considera com a delinqüència, i atempta contra les lleis i l’ordre capitalistes, i per tant és perseguit, castigat i aniquilat.

Llegir més »

Entrevista a Mohammed Azz, estudiant de ciències a Alexandria i militant en el moviment anarquista: “L’esquerra egípcia ha de prendre-li el carrer als Germans Musulmans”

Després del cop d’estat de l’exèrcit contra els Germans Musulmans, Egipte no ha deixat de ser un formiguer de protestes, sobretot per part de les faccions amb més poder, que es disputen l’hegemonia. No obstant això, en els marges de la batalla entre els generals i els islamistes, segueixen fent treball de base molts grups laics i d’esquerres que tracten de guanyar el seu espai.

Mohammed Azz, estudiant de ciències a Alexandria, milita en el moviment anarquista. Creu que un dels majors errors de l’esquerra és haver cedit l’espai del carrer i el treball en els barris, als islamistes. Azz defensa que l’esperit revolucionari perdut es pot recuperar des de la base social.

– En quina situació es troben els carrers a Egipte després de les últimes turbulències polítiques?

En aquests moments hi ha tant manifestacions en suport als Germans Musulmans com altres en suport a l’exèrcit. Encara que és cert que les manifestacions que donen suport a Mursi es produeixen amb més freqüència, gairebé diàriament. Els Germans Musulmans tenen guanyada la batalla del carrer. Quant a la resta de forces polítiques del país, no veuen la utilitat de marxar en els carrers en aquest moment i prefereixen reunir-se amb l’exèrcit.

– En aquest context, quin paper juga l’esquerra i, en concret, el moviment anarquista?

Aquí cal fer distincions: una esquerra que dóna suport al règim i només busca quotes de poder i, d’altra banda, una altra que està a peu de carrer i que tracta de construir una base popular. Quant al moviment en el qual milito, els anarquistes, seguim el mateix camí, és a dir, intentem construir relacions socials entre els diferents barris perquè actuïn conjuntament. També desenvolupem la nostra activitat amb els treballadors i els animem que formin els seus propis sindicats. El pitjor que ha fet l’esquerra és deixar-li els barris als Germans Musulmans.

– Teniu algun contacte amb altres organitzacions a nivell internacional?

Sí, intercanviem punts de vista amb moviments d’altres països, parlem amb ells del que passa a Egipte perquè en els mitjans de comunicació no parlen des d’una visió anarquista. El nostre discurs no està representat en ells. Quan vaig ser detingut al costat de tres companys rebíem el suport de col·lectius anarquistes de Colòmbia, França i altres països. A més, intentem crear xarxes de solidaritat i coordinació entre els anarquistes del mediterrani en general.

– Atès que dur a la pràctica polítiques anarquistes en aquests moments sembla totalment inviable, quin és la vostra estratègia?

Actualment nosaltres no podem esperar que s’apliqui un model anarquista, però sí s’han donat casos d’autogestió en diverses zones. Això sí, ningú els identifica com anarquisme, ja que no saben el que és aquest concepte. En moltes zones rurals i barris populars, la gent ha construït carreteres i ha engegat mitjans de transport, convençuts que el seu treball és per a la totalitat de la població.

– I veieu viable assolir un Estat laic a curt termini?

És difícil que hi hagi un sistema laic a Egipte encara que entre les classes mitja i burgesa sí que hi ha una cultura laica, inspirada pel model europeu. Aquestes capes de la població sempre han volgut aplicar el que veuen a Europa. No obstant això, els Germans Musulmans han guanyat terreny i han usat la religió per a fer política, pel que cada vegada en major mesura ha passat a ser l’eix en la vida de molta gent. La mateixa constitució no permet un Estat laic, i hi ha molta gent que aprofita això per a mantenir a ratlla a la població laica.

– Com us heu posicionat enfront del cop d’estat?

Mai hem donat suport a cap de les forces polítiques que s’estan enfrontant actualment. Per a nosaltres, no hi ha diferència entre els Germans Musulmans i l’exèrcit. Estem en contra del cop d’estat però al mateix temps no considerem legítimes les polítiques dels Germans Musulmans. No estarem contents si Mohamed Mursi torna, igual que no ho estarem si el general Abdul Fatah al-Sisi es converteix en president. Nosaltres treballem amb els de baix.

– Però l’exèrcit ha portat a terme una dura repressió.

Ha estat l’exèrcit el que va facilitar que els Germans Musulmans arribessin al poder. L’exèrcit els va permetre usar eslògans religiosos durant la seva campanya electoral, va donar el seu programa per a aconseguir victòries polítiques i després els va tirar. No donem suport la violència entre cap dels dos bàndols, la qual fa que la joventut s’oblidi les seves reivindicacions polítiques i socials. La repressió en el Caire no es pot justificar. No obstant això, la violència forma part del conflicte polític. Quan es produeix un canvi en la forma política, sol haver-hi enfrontaments i ferits. Nosaltres volem parar la violència, però no tenim força per a fer-lo.

– Mubarak va dir recentment en un enregistrament d’àudio que el pròxim president egipci ha de ser de l’exèrcit.

Encara que el president pertanyi a l’exèrcit o a un partit civil, l’exèrcit sempre acaba controlant el poder. En els temps de Mubarak havia cert equilibri entre l’exèrcit i l’estat. Cadascun mantenia els seus interessos. No importa que el pròxim president sigui dels militars, ja que tot el país està “militaritzat”. A Al-Sisi no li convé presentar-se a les eleccions perquè perdria la legitimitat i inviolabilitat que li ofereix l’exèrcit. És millor seguir sent de l’exèrcit i controlar al govern que estigui en el poder, igual que han fet amb Mursi.

– I en mig d’aquests canvis, quin és la situació de la dona en els moviments de protesta?

Les dones estan presents en la política i en les mobilitzacions socials però segueix havent una desigualtat quant a participació. És una tendència que trobem sobretot en algunes agrupacions islamistes conservadores. La nostra societat segueix sent masclista, i s’assenta sobre la idea que la dona té dos llocs: la casa o el treball. És a dir, la dona no està feta per a la política. El 40% de les famílies egípcies són mantingudes amb el salari de la dona. Per tant, és cert que la dona ha guanyat drets laborals. El dolent és que fins i tot en alguns espais laics se segueix tractant a la dona com una propietat.

Després de la revolució, van sorgir diversos grups feministes contra l’assetjament, que es produïa públicament, fins i tot en les mobilitzacions. Van arribar a convocar una manifestació de dones en el Caire amb ganivets en les seves mans, amb els quals amenaçaven als assetjadors de manera simbòlica. Ara hi ha grups que s’enfronten a l’assetjament amb participació masculina inclosa.

– I arribats a aquest punt, on veus la solució?

Els problemes polítics que tenim ara sorgeixen d’uns altres de tipus econòmic i social. En la societat egípcia hi ha violència, però és normal en un país pobre. La solució és destruir tot el règim, les eleccions que se celebraran en breu no canviaran res. Egipte és un pastís i cadascú està demanant la seva part. Els països del Golf tenen interessos en el país. Qatar dóna suport als Germans Musulmans, Aràbia Saudita als salafistes i a Mubarak. I Estats Units als militars, ja que l’exèrcit és l’únic organisme que assegura l’estabilitat del règim i la continuïtat de les inversions americanes. Els saudites rebutgen als Germans Musulmans per a evitar qualsevol canvi en el seu propi país. Si a Egipte governen els Germans Musulmans influirà.

– Mirant enrere, ha portat la revolució coses bones?

No. Si poguéssim tornar enrere en el temps proposaria tenir un programa amb objectius clars i concrets, que ara per ara -siguem sincers- seguim sense tenir. Va haver´hi una part que va aprofitar les mobilitzacions en el carrer per als seus propis interessos. A diferència nostra, els Germans Musulmans han guanyat la força popular perquè tenien un programa, i apel·laven a uns canvis concrets. A més, gent bé posicionada econòmicament han donat suport a aquests grups per a seguir mantenint els seus interessos. Al final, aquestes organitzacions grans es van apropiar de la revolució. Nosaltres no teníem la maduresa necessària per a proposar un programa.

* Entrevista extreta de La Marea

Llegir més »

Una sentència judicial obliga a Seat a readmetre a Juanma Samedy, afiliat a CGT, en considerar nul el seu acomiadament

Un jutge veu discriminació sindical en l’acomiadament d’un empleat de CGT a Seat

Barcelona, 9 oct (EFE).- Un jutge de Barcelona ha declarat la nul·litat i la readmissió immediata d’un treballador de Seat que va ser acomiadat per proferir grolleries en el seu lloc de treball, al considerar que els fets no estan provats i que l’afectat, de CGT, va sofrir un “mòbil discriminatori” per la seva afiliació sindical.

Juan Manuel S.J., treballador de Seat des de 2002, va ser acomiadat al juliol de 2012 mitjançant una carta en la qual se li explicava que havia incorregut en faltes laborals “molt greus” d’ofenses verbals i de transgressió de la bona fe contractual.

En la sentència, el titular del jutjat social nº 8 de Barcelona, Francisco Leal, destaca que l’empresa, per conductes similars, va imposar amb anterioritat sancions de caràcter més lleu que en cap cas van derivar en l’acomiadament de l’empleat.

El magistrat, a més, no considera acreditat que el denunciant es baixés els pantalons en el seu lloc de treball i comencés a cridar les expressions indicades en la carta d’acomiadament. “Cap prova practicada subjecta a contradicció pot constatar amb el mínim rigor probatori el referit fet”, assenyala el jutge, ja que l’única persona que pel que sembla va veure a Juan Manuel S.J. realitzar aquesta acció no va comparèixer en el judici per a ratificar la seva versió.

El jutge considera que el treballador va ser víctima d’una situació de discriminació per la seva afiliació a CGT, un sindicat de “manifesta combativitat i incomoditat” per a Seat, afegeix el jutge, que assenyala que aquest extrem no és “expressament discutit ni contrariat per l’empresa demandada”.

La sentència assenyala, en aquest sentit, que dies abans de l’acomiadament de Juan Manuel S.J., CGT va presentar una demanda de conflicte col·lectiu davant la “disconformitat i disgust” dels sindicats majoritaris i de la pròpia empresa.

Per això, el jutge declara la nul·litat de l’acomiadament i condemna a Seat a readmetre “immediatament” a Juan Manuel S.J., abonant-li a més els salaris deixats de percebre des de la data d’acomiadament fins a la seva readmissió. La companyia pot presentar un recurs de suplicació contra aquesta sentència davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC).

Llegir més »

La marca espanyola

Tres fronts neguitegen la casta que té el poder efectiu de l’Estat. L’acció directa dels ciutadans, l’independentisme català creixent i el procés de memòria històrica sorgit des de la societat civil.

Podria haver-hi un nacionalisme espanyol plural, transversal, republicà. Tanmateix, la Guerra Civil i el franquisme s’ho van endur tot i avui els símbols, imposats a punta de pistola durant la transició, han resultat ser els d’uns sectors de la societat espanyola responsables i beneficiaris de la gran tragèdia del franquisme. Ara per ara, només es veuen agitar banderes espanyoles, o bé en manifestacions esportives en expressions d’allò que Michael Billig denomina “nacionalisme banal”, o associades a actes on una minoria social exigeix la restricció de drets individuals o col·lectius (contra l’avortament, els casaments gais o l’autonomia i la identitat de les nacions de matriu no castellana). En contraposició, en les creixents protestes arreu de la geografia peninsular, ja siguin antipolítiques o sectorials, la bandera republicana com altres símbols rupturistes, al costat de banderes que representen les identitats perifèriques, són les que es deixen veure damunt d’una ciutadania transversal, plural, i cada vegada mésemprenyada amb l’ordre vigent.

Llegir més »

Entrevista a Gerard Coll-Planas, sociòleg: “El gènere el dibuixem cada dia amb les nostres accions”

“El control del gènere continua sent un tema central en el nostre sistema social, polític i econòmic”

És doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i professor a la Universitat de Vic. Ha publicat els llibres “Dibuixant el gènere” (Edicions 96, 2013), “La carne y la metáfora. Una reflexión sobre el cuerpo en la teoría queer” (Egales, 2012) i “La voluntad y el deseo. La construcción social del género y la sexualidad” (Egales, 2010). Amb en Miquel Missé ha editat “El género desordenado. Crítica en torno a la patologización de la transexualidad” (Egales, 2010).

Llegir més »

“La violència il·lustrada”, un llibre sobre l’autonomia obrera a la Itàlia dels anys 70

La violència il·lustrada

Nanni Balestrini

Tigre de Paper edicions, 2013, 162 pàg.

Només cal que obris el llibre per qualsevol pàgina. Aferrat a qualsevol fragment. Trobaràs la violència de les seves frases, la mateixa violència que travessa el nostre estil de vida, la societat on vivim, la història del nostre dia a dia, des dels moments insignificants als grans esdeveniments. Les històries d’un moment, d’uns conflictes que van sacsejar Itàlia i tota Europa durant els anys 70, un llibre que empra la violència escrita contra qui s’atreveix a llegir-lo, no ens deixarà indiferents.

Llegir més »

Entrevista a l’economista Bibiana Medialdea: “Totes les crisis de deute acaben en alguna forma d’impagament”

L’economista Bibiana Medialdea ha coordinat el llibre Què fem amb el deute , una obra col·lectiva que analitza l’actual crisi de deute espanyol. En aquesta entrevista repassem alguns assumptes sobre els quals aprofundeix el llibre: com es va originar el sobreendeutament (públic i privat), qui són els creditors, i sobretot, què fer davant d’un problema que escanya l’economia i ens deixa en mans dels creditors i la troica. Medialdea i la resta d’autors (Ignacio Álvarez, Iolanda Fresnillo, Joan Laborda i Oscar Ugarteche) assumeixen que el deute és impagable i conduirà a una quitació, per la qual cosa el debat no és pagar o no pagar, sinó qui suporta el cost de la seva reestructuració, i com aconseguir que aquesta es faci mitjançant una decisió democràtica. Parlem amb ella de la proposta d’una auditoria ciutadana, i de les experiències en altres països que també van patir crisi de deute.

Llegir més »