CGT MANIFESTA EL SEU CONTUNDENT REBUIG AL PROJECTE DE TANCAMENT DE LES TAQUILLES DE RENFE I ADIF, ADVERTEIX DE LA PROGRESSIVA PÈRDUA DE LA QUALITAT EN EL SERVEI PRESTAT I DENUNCIA L’ABANDÓ DE LA GESTIÓ DEL SERVEI PÚBLIC EN NOM DEL BENEFICI PRIVAT
DIVENDRES 25 SETEMBRE: CONCENTRACIONS DE TREBALLADORS I USUARIS EN LES ESTACIONS DE CAMBRILS (10 h.) I L’ALDEA-AMPOSTA-TORTOSA (12.30 h.)
La Direcció executiva de rodalies de RENFE i les d’Estacions i Circulació d’ADIF, aprofiten l’actual crisi econòmica amb un projecte encaminat que els ciutadans s’acostumin a l’ús de les màquines expenedores de bitllets, el que faria desaparèixer al personal ferroviari de les estacions.
Aquest projecte és contrari als interessos de tots els usuaris i usuàries, doncs està deixant d’una manera progressiva les estacions sense personal que s’ocupi de l’atenció i informació personalitzada que requereixen els ciutadans i asseguri unes instal·lacions en condicions.
El tancament del canal de venda de bitllets en les taquilles està suposant també una destrucció massiva de llocs de treball i la seva aberrant substitució per màquines auto-venda. Unes màquines auto-venda que han requerit una gran inversió i que tenen elevats costos de manteniment, amb l’agreujant que el producte comprat per Renfe no dóna, ni de bon tros, les prestacions requerides. A part de la seva mala gestió a l’hora de comprar un material eficient, els plans de Renfe i ADIF no s’han donat a conèixer a l’opinió pública.
Des d’aquest sindicat entenem que el silenci d’ambdues empreses públiques obeeïx a que aquests plans estan guiats per interessos privats donant prioritat a les empreses privades per a beneficiar-se dels drets reconeguts constitucionalment a les persones, podent privar d’aquests drets als ciutadans en cas que no aportin beneficis, o bé augmentar el seu preu, sigui a través de les tarifes que paguen els usuaris o mitjançant les subvencions públiques que paguem a través dels impostos. En l’empresa pública, fins ara, els diners s’han reinvertit en la millora del sistema, a diferència de l’empresa privada, on els beneficis van a parar a les mans d’accionistes (uns pocs).
Tot això va en menyscapte de les garanties de mobilitat de la ciutadania i el dret a accedir al servei de transport en les adequades condicions de qualitat, seguretat i preu assequible.
La situació actual del servei en nombroses estacions de la demarcació de Tarragona és la següent:
* Estació d’Ascó: Sense personal
* Estació de Flix: Sense personal totes els matins de Dilluns a Divendres i Dissabtes Diumenges i Festius les 24h.
* Estació de Riba-roja: Sense personal totes les tardes de Dilluns a Divendres i Dissabtes, Diumenges i Festius les 24h.
* Estació de Montblanc: Sense personal totes les tardes de Dilluns a Divendres i Dissabtes, Diumenges i Festius les 24h.
* Estació de Valls: Sense personal Dissabtes, Diumenges i Festius. Resta de la setmana amb personal en horari partit, no abastant l’atenció a diversos trens.
* Estació de Cambrils: Sense personal a partir de les 16h de Dilluns a Divendres, a més de Dissabtes, Diumenges i Festius les 24h.
* Estació de Reus: Sense personal entre les 23h i les 6h tots els dies.
* Estació de Torredembarra: Privatitzat el servei de venda i informació.
* Estació de Salou: Privatitzat el servei de venda i informació.
* Estació de Calafell: Privatitzat el servei de venda i informació.
* Estació de Tarragona: Privatitzat el servei de venda de bitllets de Mitja Distància i Regionals. Privatitzat el servei d’atenció al viatger.
* Estacion de L’Aldea-Amposta-Tortosa. Ha reduït el servei d’horari de taquilles en els últims mesos, en l’actualitat de 6,50 a 21,30.
* Estacion de Vila-seca. Sense personal.
Les repercussions més evidents i negatives que comporta el tancament i privatització de les taquilles de les estacions són:
1. Augment de la despesa pública en l’adquisició i manteniment d’una infinitat de màquines que substitueixin als treballadors/es de la venda de bitllets ja que aquest nou engendre de projecte té si més no una dubtosa viabilitat econòmica a causa de la reducció d’ingressos que aquesta aniquilació del servei implica.
2. Encariment de les tarifes, al posar Renfe i ADIF en mans d’empreses privades un servei públic que ha estat creat i pagat per la societat, sota dubtosos criteris economicistes.
3. Deterioració de les instal·lacions en els recintes ferroviaris de rodalia i Regionals, i augment de les dificultats per a obtenir el títol de transport (bitllet) o rebre informació de viva veu.
4. Renfe i Adif carregaran les responsabilitats cap al poc personal que quedi, que haurà de donar la cara per tots els problemes que els vénen damunt sí aquest projecte surt endavant.
5. Destrucció i precarització de l’ocupació. Estem farts de veure com cada empresa contractista que passa pel ferrocarril, intenta empitjorar les condicions de vida dels treballadors.
Els usuaris de les Proximitats i Regionals i la societat en el seu conjunt com a propietaris notarem de manera immediata les repercussions d’aquesta “transformació” que pretenen imposar-nos els gestors de l’empresa pública RENFE Operadora.
CGT defensa que el Servei Ferroviari de les Proximitats i Regionals segueixi sent un servei públic que respongui a les expectatives i demandes de mobilitat del conjunt de la societat, amb uns serveis satisfactoris i unes tarifes assequibles, i per descomptat, garantint la seguretat enfront de qualsevol altre criteri.
Sobretot perquè hi ha alternatives viables i lògiques, tota la societat, en el seu doble paper d’usuària i propietària d’aquest Sector Públic Ferroviari, ha de participar i intervenir en les decisions que afectin al futur del mateix.
CGT, reafirma la seva voluntat de seguir lluitant per un transport ferroviari col·lectiu, públic i eficaç, on els treballadors tinguin unes condicions de treball dignes, mantenint i augmentant el nombre de llocs de treball, on la societat pugui gaudir d’un Servei Ferroviari on prevalgui la qualitat del servei i la seguretat de tots, obligant a les Direccions tècniques i polítiques al manteniment d’un servei públic, segur, social i efectiu.
Per a reivindicar tot això des de CGT anem a realitzar dues concentracions el pròxim divendres 25 de setembre en les estacions de Cambrils 10.00h. i L’Aldea-Amposta-Tortosa a les 12.30h., en les quals participarem els delegats de CGT dels Comitès d’Empresa de Renfe i Adif a Tarragona, així tots els usuaris que desitgin participar en les mateixes, així mateix es realitzara un repartiment d’octavetes informatives als usuaris de la situació en les estacions del Camp de Tarragona i Terres de L’Ebre, així com l’atenció directa als usuaris afectats per la reducció de serveis. En el transcurs de les concentracions es realitzaran rodes de premsa en cadascuna de les estacions.
SECCIÓ SINDICAL DE TARRAGONA DEL SINDICAT FEDERAL FERROVIARI DE LA CONFEDERACIÓ GENERAL DEL TREBALL (SFF-CGT)