Hem pogut saber, a través de diversos contactes, a més de per l’informe del Consell Consultiu de Privatitzacions, que el govern del PP avala la col·locació en borsa de fins a un 60% del capital i mai inferior al 51% d’AENA Aeroports S.A, a través de la creació d’un nucli estable d’accionistes de referència (integrat entre tres i cinc inversors) que controlarien conjuntament entre un 20 i un 30% del capital, i que posseirien cadascun paquets d’entre un 5 i un 10%.
Al mateix temps, l’empresa encarregada de l’assessorament del procés de privatització, LAZARD, ha valorat la venda d’AENA Aeroports el 2014 en una forqueta d’entre 12 i 16.000 milions d’euros. Quantitat ridícula, que ve a ser la meitat de la valoració, que ja consideràvem petita, de 30.000 milions d’euros realitzada per l’anterior executiu. Hi ha una altra diferència bàsica. No es tracta ja de cedir la gestió en concessió, sinó d’una operació merament financera que vendria, amb totes les conseqüències, la majoria del capital d’AENA Aeroports, convertint-la en un monopoli privat. Això donaria motiu, per exemple, que els amos de la nova societat decidissin vendre, per a fer caixa, alguns aeroports de manera independent a qualsevol postor.
Tot això ens recorda a les privatitzacions dels noranta, impulsades pel PP i que van servir per a fer rics a molt poques persones, els gestors que van dirigir la privatització i els seus amics, mentre es destruïa ocupació directa i es robava literalment a la ciutadania d’aquest país.
Trobem tots els ingredients per a l’expoli d’una empresa pública rendible i amb unes xifres de negoci envejables, a pesar del deute que interessadament han provocat amb una gestió nefasta: AENA és el gestor aeroportuari que més passatgers gestiona en tot el món, amb un tràfic de 205 milions el 2012; AENA tancarà l’any amb un resultat brut d’explotació (ebitda) superior als 1.500 milions d’euros i amb un saldo de caixa positiu de 600 milions segons ha informat la pròpia ministra en el Congrés.
Un preu de saldo, comparat amb la compra de Luton.
El President d’AENA va realitzar una operació llampec comprant el 51% de l’aeroport de Luton, per més de 500 milions d’euros. Recentment, un article de eldiario.es avisava que si per Luton es van pagar exactament 504 milions d’euros, amb 9,6 milions de passatgers any, no sortien els comptes per a vendre tots els aeroports d’Espanya amb un tràfic de 205 milions de passatgers.
“Mentre van acceptar aquest estiu pagar 33,6 euros per cada viatger/any a Luton, ara que es tracta de privatitzar AENA, estan disposats a lliurar-la a preu de saldo amb un preu per cada passatger/any que oscil·la entre un mínim de zero euros (si el preu final del 100% és inferior a 13.000 milions) i un màxim de 14,6 euros (amb una valoració de 16.000 milions)”.
I tot això, a més de com a ciutadans, ens afecta com treballadors d’AENA
Des de CGT entenem que aquest expoli d’Aena s’emmarca en l’estratègia del PP de regalar a mans privades la gestió dels serveis públics, desregular les relacions laborals i atacar a la ciutadania i la classe treballadora en tots els fronts possibles. Va de la mà de la Reforma laboral, de l’augment de l’atur, la pèrdua de llocs de treball fixos i la sagnia d’Expedients de Regulació d’Ocupacions. A més, es vol lliurar a mans privades una empresa clau en la generació de riquesa nacional.
Concretament, a AENA el procés de sofriment col·lectiu que ens volen imposar ve de la mà de l’Expedient de Regulació d’Ocupació acordat el 31 d’octubre de 2012 en la nostra empresa, l’onada d’acomiadaments injustificats i unilaterals del personal amb contracte temporal, congelacions salarials, eliminació de pagues, trasllats forçosos, etc. Processos tots ells als quals s’ha oposat sindical i jurídicament la CGT, denunciant a travésde l’