CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Ámbit: Ambits

Premsa

La bogeria del capitalisme en la seva forma neoliberal

La riquesa adquireix la forma d’un mirall que reflecteix el pitjor que hi ha a la naturalesa humana (Marie Corelli, “Les Penes de Satanàs”, 1896)

Fa poc, la presidenta de l’Argentina, Cristina Fernández comentant sobre l’actual crisi espanyola, es va preguntar: “Entra al cap d’algú que se’ls negui a una activitat com la mineria de 200 milions d’euros i es posi un a dalt de l’altre 23 mil milions de eurosa un banc?

Llegir més »
Premsa

El Servei Públic d’Ocupació Estatal (INEM) no ha abonat encara l’ajut econòmic del programa PREPARA corresponent al mes de juny

Es tracta de la prestació econòmica que cobren els desocupats que han esgotat totes les prestacions de desocupació, els coneguts quatre-cents euros, 399,38 € exactament.

Els corresponents al mes de juny s’haurien d’haver pagat al voltant del 25 de juliol, però a principis d’agost encara no han arribat als seus beneficiaris.

Llegir més »
Premsa

El Sr Draghi, l’euro, el BCE i el Bundesbank

Aquest article explica críticament perquè el senyor Draghi, president del Banc Central Europeu, va dir el que va dir en la seva última conferència de premsa (2012.08.02). L’article assenyala que el Banc Central Europeu no és un Banc Central sinó un lobby del Bundesbank, la qual cosa està així estructurada des del moment en què es va establir l’euro.

Una de les frases que s’han estat reproduint amb major freqüència en els mitjans de major difusió als dos costats de l’Atlàntic és que “l’euro està en perill de desaparèixer”. Una i altra vegada se subratlla que l’euro pot col·lapsar creant un enorme problema, no només als països de l’Eurozona, sinó a tota l’economia mundial, resultat de la importància que ha adquirit tal moneda a nivell internacional.

L’euro, però, no està en perill de desaparèixer. Com bé va dir el Sr. Mario Draghi, el president del Banc Central Europeu, en la seva conferència de premsa última (02/08/12), “l’euro no ha estat ni estarà en perill”. En realitat, el Sr. Draghi podria haver fet referència a que l’euro continua estant per sobre del dòlar, havent descendit alguna cosa des del seu moment d’auge, però roman encara per sobre del valor que molts sectors exportadors de l’Eurozona desitjarien. I el fet que no estigui en perill és perquè les forces dominants que van determinar el seu establiment continuen existint i beneficiant-se de la seva existència.

Llegir més »
Premsa

La flama de la rebel·lia

Una major simbiosi entre els uns i els altres, un enriquiment mutu, una generosa utilització del treball de cadascun a la recerca de l’interès general, de la transformació social.

Llegir més »
Premsa

Les 5 noves sorpreses de la retallada de Rajoy

El pla d’ajustos que Madrid ha enviat a Brussel·les, congela les oposicions a funcionari fins al 2014, carrega més estalvi a les autonomies en sanitat i educació, multiplica la retallada a la dependència, preveu un nou impost sobre els hidrocarburs i menys subvencions i la fi de la desgravació.

Llegir més »
Premsa

El Govern Espanyol promet a Brussel·les augmentar l'”edat efectiva” de jubilació

El programa pressupostari 2013-2014 que el Govern de Mariano Rajoy va remetre divendres passat a Brussel·les per garantir el seu compromís amb l’estalvi de despesa en totes les administracions públiques i l’augment d’ingressos via impostos-s’estima un ajust de 102.000 milions d’euros des d’ara fins a final de 2014 – preveu escometre reformes legals que afectaran a l’edat real de jubilació a Espanya, principalment restringint l’accés a les jubilacions anticipades i les jubilacions parcials. També es pretén avançar l’entrada en vigor dels principals paràmetres del sistema (edat legal de jubilació, període de còmput o sistema de revaloració), ara previst per 2027.

Llegir més »
Premsa

El copagament farmacèutic d’Artur Mas topa amb una campanya d’insubmissió

MANU SIMARRO | 03/08/2012 – Setmanari Directa

Col·lectius en defensa de la salut pública, com la plataforma Dempeus per la Sanitat Pública o la revista Cafè amb Llet, han editat una Guia fàcil per no pagar l’euro per recepta, on expliquen com fer insubmissió a la nova taxa aprovada als pressupostos de la Generalitat –amb el vot favorable de CiU i l’abstenció del PP. Vigent des del 23 de juny d’enguany, el pagament d’un euro per recepta prescrita, conegut com a copagament farmacèutic , és una de les mesures que contempla la nova tongada de retallades d’Artur Mas –la tercera des que és president del Govern–, mitjançant les quals pensa sufragar 1.500 milionsde dèficit públic.

Llegir més »
Gràfic ajustos pressupostaris
Premsa

Rajoy envia a la UE un ajust de 102.000 milions fins al 2014 que inclou una tisorada de 5.000 milions més en sanitat i educació, i ja comença a considerar la paraula “rescat”

Tot i apel·lar a la independència del govern espanyol, Mariano Rajoy va abandonant el to ambigu per esquivar el dilema de si demanarà l’ajut del fons de rescat i per primer cop va admetre indirectament el divendres 3 d’agost que ja estudia seguir la imposició del governador del BCE, Mario Draghi, tot i tirar pilotes fora amb frases del tipus “Faré el més convenient per a l’interès general” o “A mi ningú m’ha exigit res, com a mínim que jo ho sàpiga.”. Simultàniament a la seva compareixença, Rajoy va enviar a Brussel·les un nou lot d’ajust de 102.149 milions fins al 2014 en què la sanitat i l’educació concentraran una tisorada de 5.000 milions addicionals.

Llegir més »
Premsa

Especulació i xantatge amb el deute: Els mercats tenen noms i cognoms

Sovint els socialistes europeus denuncien amb virulència a les finances, que regnen en exclusiva a tot el món i que haurien d’estar millor regulades. Tanmateix, encara cal precisar de què i de qui parlem, doncs la imatge despersonalitzada dels “mercats” contribueix a mantenir a l’ombra als beneficiaris de la crisi i de les mesures de
austeritat actuals.

Llegir més »
Premsa

Sobre la ‘Declaració de la Cimera Social’: sindicats majoritaris i resistències

– I

Llegeixo la “Declaració de la Cimera Social celebrada a Madrid el 25 de juliol de 2012”, un text que serveix de convocatòria per a un conjunt de mobilitzacions que s’han de desenvolupar en els pròxims mesos. Pel que sembla, ho han subscrit moltes de les organitzacions assistents a la reunió corresponent, amb CCOO i UGT al capdavant.

A títol provisional, i mancant més notícies, és un text desalentador en el qual no s’aprecia voluntat alguna, si més no retòrica, d’atreure a qui no estan pròxims. No constitueix, de cap manera, un mínim comú denominador: exclou, i amb claredat, a molts.

Conforme al que s’inclou en aquestes línies és obligat deduir que el que teníem abans de 2007, el moment de l’esclat de la crisi financera, era un model de perfeccions. Ens havíem dotat, pel que ens expliquen, d’un model de convivència que ha servit totalment durant ni més ni menys que 35 anys. I gaudíem d’una Constitució que encara avui posa en les nostres mans instruments importants.

La transició política no és, llavors, objecte de cap qüestionament en un escenari en el qual -se’ns diu- han despuntat els ‘assoliments laborals’ i l’Estat del benestar ha brillat amb llum pròpia. Com vulgui que cap esment es fa referent a això en el text que m’ocupa, està servida la conclusió que havíem resolt els problemes principals pel que fa a la situació de les dones, al medi ambient i als països del Sud. Si unes vegades el que s’imposa és el silenci -per a què parlar de l’OTAN?-, en altres resulta fàcil intuir un exercici d’adoració del creixement i del consum que diu poc d’una comprensió total dels nostres deures envers les generacions futures.

A semblant visió dels fets s’agrega l’afirmació, una miqueta sorprenent, que la consciència de que semblant paradís començava a esvair-se ha estat particularment visible, en els últims anys, en el món sindical, que repetides vegades hauria cridat l’atenció referent a això. Serà en les files del sindicalisme alternatiu. Perquè el registre de les cúpules de CCOO i UGT sembla molt distint: no consta que en el seu moment plantessin cara a la bombolla immobiliària, han acatat successives i impresentables reformes laborals, han fet altre tant amb el pensionazo i, per si poc fos tot l’anterior, no van dubtar a protegir l’any 2005 l’infame Tractat Constitucional de la Unió Europea, corresponsable de molts dels nostres mals d’avui.

En aquestes hores, i d’altra banda, aquestes cúpules no senten major interès a postular una tasca inexcusable: la que convida a separar el deute legítim de l’il·legítim, com si el seu designi de trencar les regles del joc fos, com sempre, limitadíssim. Sembla que els sindicats majoritaris són part del problema, i no els agents principals per a resoldre’l, i això per molt que avui intentin ocultar-lo.

Més enllà de tot l’anterior, el text arrossega dues tares insortejables. La primera assumeix la forma d’un oblit més: el que tot el que tenim avui és una conseqüència directa, i inevitable, del que teníem abans. Tornar a 2007 és, com horitzó mental, una necetat que beu d’una il·lusió òptica. La segona és la dramàtica absència de projecte que impliqui una aposta per canviar de model. És inevitable que, en aquestes condicions, a molts ens deixin fora.

– II

Algú podrà adduir, amb tot, que poc importen els textos de convocatòria i molt, en canvi, el sentit de fons d’aquesta última. Vegem llavors en què sembla consistir la ‘resposta ràpida i contundent’ que va anunciar setmanes enrere Fernández Toxo.

No sembla, d’antuvi, que s’ajusti a cap dels dos adjectius enunciats. Es promouen manifestacions en les quals el protagonisme ha de correspondre, per lògica, als sindicats majoritaris. Es proposa un referèndum sabent que no serà acatat pels nostres governants. Se suggereix que tal referèndum podrà ser substituït per una consulta popular. I, com última, desesperada i no clarament especificada solució, es contempla la possibilitat d’organitzar una nova vaga general que, com les anteriors, i atès que és legítim concloure que obeeix al propòsit principal de cobrir l’expedient, sembla cridada a tenir efectes limitats per molt que la lògica suggereixi que en aquest cas mereixerà majors suports.

Intento retratar l’anterior amb altres paraules: CCOO i UGT de cap manera desitgen, malgrat les aparences, un consens ampli contra les agressions que patim. El que pretenen, sense més, és recuperar protagonisme abrigallats per moltes altres organitzacions, de tal manera que un eventual fracàs resulti menys cridaner. Es tracta, en substància, d’amagar la responsabilitat que els dos sindicats majoritaris tenen en la deterioració de tantes relacions i d’ocultar la impotència pròpia carregant-la, fins a on sigui possible, sobre uns altres. Tot això en la confiança que ara, i a diferència de l’ocorregut en els dos últims anys, se sumaran a les protestes qui estan preocupats per la pèrdua de la seva paga extra tot i que no senten major inquietud per tota la resta de retallades. D’aquí, tal vegada, el to calculada i alarmantment lleuger del text de convocatòria al que m’he referit unes línies més amunt.

En la rebotiga, en fi, despunta una farsa més: la que en aquest camí que s’obre els partits ocuparan un paper secundari. És fàcil endevinar la regla mestra del joc: evitem formalment als partits, per a així sortejar un descrèdit major, però de cap manera trenquem amb el circuit tancat que alimenten aquests partits. Encara que caldrà confirmar-lo, sembla que el PSOE se suma a la iniciativa, que li resulta còmoda a l’efecte d’ocultar que manca d’un projecte alternatiu al del PP (esperem a veure el que passa, això sí, a l’empara dels seus coquetejos amb un eventual govern de coalició de pretesa condició tecnocràtica). Mentre, IU no dubta a emetre senyals que mostren la seva disposició a ocupar l’espai socialdemòcrata que el PSOE ha deixat lliure. No parlo d’altres formacions polítiques perquè la convocatòria que ara m’interessa té, per omissió, un rotund caràcter espanyol i no sembla parar esment a les realitats sindicals i socials pròpies dels llocs en els quals el discurs i les pràctiques corresponents presenten perfils diferenciats.

La conseqüència final, i la més important, és fàcil d’enunciar: la fórmula que s’intenta desplegar, encaminada en essència a salvar la cara a les cúpules dels dos sindicats majoritaris, obeeix al clar propòsit de frenar respostes més robustes. Que en ella -ho repetiré una vegada més- no hagi cap proposta de canvi de model ho diu tot.

– III

La gent ben intencionada assenyala una vegada i una altra que cal sumar enfront de les agressions. Bé està. Però immediatament cal preguntar-se què és el que proposem enfront d’aquestes agressions -no vagi a ser més del mateix- i si aquells amb qui anem de la mà sumen realment. Tenint en compte del seu registre de tant temps, acudir al compàs dels sindicats majoritaris, és realment sumar o és convidar a la desafecció?

Sobre aquesta base no hi ha mínim comú denominador que valgui. El que despunta és un joc molt similar al que abracen els nostres governants: com ells, CCOO i UGT pretenen plantar cara a una situació extrema, sí, amb els mateixos instruments que ens han conduït a ella, i entre ells un sindicalisme de pacte obstinat a acatar respectuosament les lleis i cada vegada més somort i desacreditat. Perquè res falti, el que s’intueix per darrere és un intent de construir ficticis consensos com els que es van fer valer a principis de 2003 a la calor de les protestes contra l’agressió nord-americana a L’Iraq. Cridaner és referent a això, per afegiment, que el document de convocatòria es limiti a recordar el significat d’una data, el 19 de juliol, en la qual els sindicats majoritaris van liderar manifestacions a les quals es van sumar, amb criteris les més de les vegades distints, moltes altres gents. Que curiós és que s’oblidi que el 15-M porta un any en el carrer amb demandes i pràctiques de perfils significativament més radicals. Pel que sembla, només interessen les protestes pròpies o, el que és el mateix, les més moderades.

Extrec una conclusió ràpida: per a donar suport al que de saludable pugui haver-hi -em temo que poc- en la fulla de ruta dissenyada pels sindicats majoritaris no hi ha motiu algun per a sumar-se a una iniciativa com la que ara m’ocupa. La tasca de les persones conscients de la necessitat inexorable d’articular una contestació ferma i transformadora consisteix abans de res a desbordar el marc fixat per aquest full de ruta. Sense perdre en cap moment els senyals d’identitat propis. En aquesta tasca han d’estar el sindicalisme alternatiu, els moviments socials que resisteixen, el gruix del 15-M i totes aquelles persones que estan decidides a trencar els diferents cordons policials que ens envolten.

* Carlos Taibo és activista social, escriptor, editor i professor Titular de Ciència Política i de l’Administració a la Universitat Autònoma de Madrid. Text publicat a Kaos en la Red

Llegir més »
Gràfic evolució cost de la llum
Premsa

La llum, un luxe

5 increments ha experimentat el rebut de la llum en dos anys: dos el 2010, un el 2011 i dos més –que podrien ser tres– el 2012.

Llegir més »
Formació

“El nou model de Relacions Laborals: la voladura (des)controlada de Drets Fonamentals”: I. Plantejament general

Pretenc en aquesta sèrie d’articles, sobre el nou model de relacions laborals imposat pel PP, reflexionar sobre abast i conseqüències dramàtiques que el mateix tindrà en varies generacions d’assalariats i assalariades.

No és un model conjuntural per a una situació que no és conjuntural (entenent per aquesta, aquella que desapareix en un curt-mig temps), sinó que és estructural, és a dir, s’ha instal·lat en el cor d’un sistema democràtic representatiu, que ni tan sols ve obligat a guardar les formes clàssiques de representació.

La Llei, com norma general, base del fonament democràtic, desapareix i l’excepció (no altra cosa és legislar a força de Reial Decret), és a dir, el legislar sense la participació de les majories i minories parlamentàries, es converteix en font normativa.

Al desregular el component públic del Dret del Treball, l’estat renuncia al seu paper essencial, que no és altre que vetllar per l’interès general i se substitueix pel poder privat de l’empresari:

* La Reforma Laboral en tot el referent a la flexilibitat interna i externa, per el tant el relatiu a l’ocupació i al treball, desplaça el poder limitador de l’Estat i amplia els poders empresarials de manera desorbitant (discrecionalitat empresarial).

* El “ius variandi” de l’empresari, és a dir, la capacitat jurídica que aquest té per obrar, substitueix al interès general, és dir, l’interès general es transmuta per l’interès privat empresarial.

La primera conclusió “democràtica” és la creació d’un ordre social i polític, absolutament desigual.

La segona és conseqüència de la primera, la realitat antidemocràtica de la Reforma Laboral, situant-nos que el principi despòtic de l’empresari, es converteix en font de creació del Dret.

El sistema de drets, intervenció de l’Administració en els ERO, és a dir, el control per part de l’Estat en l’extinció del contracte, desapareix i queda a la simple voluntat empresarial. L’Estat, ja havia renunciat en la Reforma Laboral de 1944, al seu paper de vetllar per l’interès general, al desaparèixer l’Autorització Administrativa de les Modificacions Substancial és de les Condicions de Treball (article 41 ET). Hem d’entendre que, des d’aquest moment, la voluntat empresarial disposa de l’erari públic per a traslladar treballadors a l’atur.

La Llei, fins a aquest moment, exigia, davant l’extinció del Contracte de Treball de manera unilateral per part de l’empresari que existís: en primer lloc, una causa-motiu de la voluntat empresarial; en segon lloc que existís una forma determinada de conducta a l’acomiadament i, en tercer lloc un control judicial, per a la revisió del mateix i d’aquesta manera, en justícia, determinar si la causa és real o no, és justa o no i, si la forma s’adequa al procediment o, simplement ens trobem davant un acte il·lícit.

En el nou (des)ordre polític jurídic, el control i la suficiència de la causa queden inhabilitats. El lliure desistiment empresarial, és la llicència per a matar el contracte a l’estil agent 007, contravenint el Conveni 158 de la OIT. (Baylos-2012).

Els ACOMIADAMENTS EN LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES se sustenten en “el cop d’estat anticonstitucional” infringit en la reforma de l’article 135 CE (1), el qual exigeix l’equilibri pressupostari i financer (2), trobant-se aquí la base i la causa de l’acomiadament en les AAPP, quedant sotmès a aquest article el principi bàsic de l’estat social, dels serveis públics i inhabilitant l’estat social i de dret.

La pròpia “democràcia” atempta contra els seus pilars i principis constitucionals i, atempta contra el principi de legalitat, de l’estat social, dels drets públics.

Qui triem per a defensar l’interès general, el bé comú, perquè compleixin i facin complir les NORMES que regeixen la convivència social (CE, estat social i de dret), són qui fan lleis singulars i adopten polítiques que només regulen la defensa de l’interès privat i la garantia jurídica d’una minoria (el capital).

Es tanca el cicle de les Democràcies Representatives. La figura del ciutadà/a, tal com la coneixem a la forma clàssica, ser ciutadà/na és ser portador/a de drets, ja no és necessària i es constitueix un món autoritari i violent, no viscut per milions de persones.

El món, on les relacions socials es configuren des del poder autoritari de l’antic règim absolutista i despòtic, on el mercat “i els seus mercaders” representen l’autoritat “sagrada” (rei, senyor-sobirà en l’antiguitat) i, les Agències “de Qualificació” i els Organismes Internacionals (FMI, BM, OCDE, Comissió Europea, BCE, Reserva Federal, etc.) com representants del (des)ordre econòmic, social i polític, serien els “nous senyors feudals” que gestionen l’autoritat “ inqüestionable del mercat”.

S’han trencat, per innecessàries, les mediacions socials: sindicats, ONGs, partits polítics, Administracions Públiques, etc. i finalment, la inutilització d’allò públic (educació, sanitat, dependència, ocupació, mobilitat, medi ambient, educació, llibertats públiques), igual que la incivilitzatòria reforma Laboral representen la reglamentació autoritària d’aquest nou (des)ordre.

* Desiderio Martín Corral és membre del Gabinet d’Estudis Confederal de la CGT. Article publicat al núm. 259 del periòdic confederal Rojo y Negro

Notes:

(1) Reforma antidemocràtica on les hagi, doncs el PSOE va pactar amb el PP fonamentalment, sumant-se al pacte totes les forces polítiques parlamentàries amb excepció d’IU, aquesta reforma constitucional a l’agost del 2011, seguint els criteris de la Comissió Europea, el BCE i el FMI.

(2) Equilibri pressupostari d’obligat compliment per totes les AAPP, general, autonòmiques i locals, marcant límits en el dèficit de cadascuna d’elles per a 2012: el 1,5% per a les AAPP Autonòmiques i el 0,5% de les AAPP Locals.

Llegir més »
Premsa

El PP imposa l’apartheid sanitari i acaba amb el dret universal a la salut a l’Estat Espanyol

El que possiblement sigui un dels majors èxits de la democràcia espanyola, el dret universal a la salut, ha passat a millor vida després de la sentència de mort signada ahir pel Consell de Ministres del Partit Popular.

Els ciutadans estrangers que no tinguin regularitzada la seva situació al nostre país ja no rebran assistència sanitària pública. La ministra de sanitat, Ana Mato, famosa pe les seves indesxifrables compareixences públiques, ha qualificat la mesura com “un pasde gegant”

Llegir més »
Premsa

102.000 milions més de retallades fins al 2014

El Govern espanyol ha presentat avui a Brussel·les el pla de retallades fins al 2014, exigit per la Comissió Europea a canvi d’un any més de termini per complir amb els objectius de dèficit. Ha sortit car, el favor. Espanya retallarà més de 102.000 milions d’euros: 13.118 més aquest any, 38.956 al 2013 i 50.075 al 2014.

Entre els ajustos previstos, l’Executiu de Rajoy preveu les retallades de sous -paga extra- als funcionaris, així com l’eliminació d’alguns drets i la congelació de l’oferta de treball públic. Això proporcionarà 3.700 milions l’any que ve i 5.300 al 2014, que cal sumar als 5.200 estalviats aquest any.

Llegir més »
Premsa

Rajoy buida de prestacions la Llei de Dependència i desempara als més necessitats

En el primer Consell de Ministres que presidi Rajoy va decidir paralitzar l’aplicació de la Llei als dependents moderats, d’aquesta manera 400.000 persones que tenien reconegut el dret a algun tipus d’ajut estatal ho van perdre tot de cop i van quedar exclosos. Després van anunciar una retallada brutal per a la Dependència en els Pressupostos Generals de l’Estat i, finalment, a mitjans de juliol el Govern del PP va procedir al desmantellament total del sistema de Dependència.

Llegir més »
Premsa

Pagar per portar el ‘tupper’ a l’escola

A partir del curs vinent, els nens podran dinar a l’escola amb menjar que hagin portat des de casa. Deixant portar la carmanyola de casa es pretén que les famílies puguin estalviar-se els diners del menjador escolar, però no sortirà gratis.

L’estalvi no serà complet perquè el departament d’Ensenyament vol cobrar fins al 50% del preu del menjador (que val 6,20 euros) als nens que portin el tupper. És a dir que a les famílies en dificultats econòmiques, a més d’haver de fer el menjar a casa, els costarà fins a tres euros al dia que els seus fills mengin a l’escola.

Llegir més »
Premsa

Sigues conscient, estàs vivint un moment històric crític

Des d’una perspectiva històrica, estem en una cruïlla que només té un precedent, la Gran Depressió de 1929.

D’aquella depressió es va sortir aplicant polítiques intervencionistes de l’Estat a base d’incrementar el Despesa Pública, conegudes com Keynesianisme, però en general, es va sortir gràcies a la Segona Guerra Mundial, ja que el millor per estimular la demanda de béns és la total destrucció de els béns existents, i la posada en marxa de la grandiosa indústria militar fabricant armes a Tronche i a dret i posteriorment l’aniquilació de fàbriques i infraestructures europees van donar peu a la reconstrucció de dècades posteriors, que a Espanya no arribaria fins a 1959 amb l’obertura i el Pla d’Estabilització de 1959

El problema actual és que les polítiques que s’apliquen no funcionen . Bé perquè s’apliquen acollonantment malament (Pla E) o perquè simplement, no aconsegueixen solucionar els problemes creant-se amb les retallades una situació de cercle viciós amb més atur i fallides originant més retallades que al seu torn originen més fallides i mésatur.

Llegir més »
Premsa

Autogestió i sindicalisme

La paraula ‘autogestió’ ens serveix per a explicar coses importants. Encara que relativament recent -pel que sembla va veure la llum en l’estela del maig francès de 1968-, remitent en realitat a idees molt anteriors.

Avui ens és útil per a adonar-nos de la deriva del sindicalisme entre nosaltres. Els dos principals sindicats que existien abans de la guerra civil, la CNT i la UGT, lluitaven per construir espais econòmics i socials dels quals els treballadors fossin els únics responsables, lluny de la lògica i dels interessos del capital. És veritat, clar, que l’obstinació de la CNT en aquesta tasca va ser més forta que la d’UGT.

El sindicalisme avui majoritari s’ha allunyat lamentablement, en canvi, de qualsevol projecte autogestionari. Si se’m permet la ironia, el seu únic resultat en aquest terreny, després de disposar de recursos ingents, ha estat la creació d’una agència de viatges. La perspectiva de deixar enrere el capitalisme no forma part de l’horitzó mental corresponent.

És urgent recuperar l’esperit autogestionari dels nostres avis i lluitar per a construir espais d’autonomia en els quals apliquem regles del joc diferents. En els últims temps comencen a arribar notícies d’empreses que, tancades pels seus propietaris, acaben en mans, autogestionariament, dels seus treballadors. Caldrà dedicar-li temps a això.

* Carlos Taibo és actvista social, escriptor, editor i professor Titular de Ciència Política i de l’Administració a la Universitat Autònoma de Madrid.

Llegir més »
Premsa

Les retallades del PP al Pla del Carbó afecten el Berguedà, la Franja i el Segrià

ÒSCAR ROMERO | 31/07/2012 – Setmanari Directa

El Berguedà perdrà 4’5 milions d’euros de les inversions aprovades per l’Estat per a la comarca

Les retallades del govern de Rajoy al Pla del Carbó 2006-2012, que va ser aprovat pel govern de Zapatero arran de la pressió exercida per les lluites mineres, redueixen les ajudes un 64% i han posat en peu de guerra el sector de la mineria a l’Estat espanyol, sobretot a les conques mineres d’Astúries, Lleó i l’Aragó. Del que no s’ha parlat tant, però, és de l’efecte d’aquestes retalladesa la mineria catalana.

Llegir més »
BITLLETT10.jpg
Acció Sindical

El preu de la T-10 augmenta un 68,75% des de l’entrada de l’euro

El preu de la T-10 tornarà a pujar el proper 1 de setembre per l’augment de l’IVA.

És la segona pujada de preus del títol multiviatges d’aquest any després del canvi de tarifes de l’1 de gener. Repassem l’evolució de preus d’aquest abonament de referència des de l’entrada de l’euro.

El gener de 2002 comprar una targeta T-10 costava 5,60 euros o 930 pessetes, ja que les dues tarifes van conviure un parell de mesos en el període d’introducció de l’euro. Des d’aleshores cada 1 de gener s’actualitzen les tarifes amb un augment anual d’entre un 2% i un 12%. Durant aquest període, a més, hi ha hagut dos canvis de tarifes a mitjan any a causa de l’augment de la taxa de l’IVA, el juliol de 2010 i el proper setembre. Amb aquest darrer increment, el preu de la T-10 des de l’entrada de l’euro haurà augmentat un 68,75%, és a dir, 3,85 euros o 641 pessetes.

Llegir més »
Premsa

El #15M difon els plans detallats de les retallades de Rajoy

Els documents, que l’executiu no va fer públics, apunten una reforma del sistema de pensions, que Rajoy sempre ha negat

El col·lectiu del 15-M ha començat a difondre avui a la xarxa els documents que el ministeri d’Economia espanyol suposadament va presentar al Consell Europeu del passat 13 de juliol i que detallen tot el pla de retallades del govern de Mariano Rajoy.

Els documents, en anglès, no han estat fets públics per l’executiu, i entre les reformes que s’hi apunten en destaca una que no ha estat pas anunciada, ans Mariano Rajoy sempre l’ha negada: una reforma del sistema de pensions.

Entre els documents també queda clara la intervenció de l’estat a les autonomies que implica l’accés al fons de liquiditat que han demanat Catalunya i el PaísValencià.

Llegir més »