CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Ámbit: Ambits

Els Paradisos fiscals, plataformes dels mercats financers

Al febrer de 2013, el setmanari britànic The Economist publicava un article sota el títol ” les finances offshore, supervivents de la tempesta ” (1), on sostenia que els coneguts paradisos fiscals han patit recentment durs atacs però han mostrat una desconcertant resistència davant les mesures dràstiques imposades des de l’exterior. Amb la hipèrbole de “durs atacs” i “mesures dràstiques” al·ludia sobretot als mediàtics acords del G-20 abril 2009 a Londres , que van servir als governants per proclamar la desaparició dels paradisos fiscals, encara que van ser una simple cortina de fum que amagava la incapacitat dels principals governants del món per resoldre els problemes dels mercats financers globals, opacs i incontrolats, on s’insereixen els països i territoris considerats paradisos fiscals, fins a l’extrem d’haver contribuït a la crisi (2).

Llegir més »

A un any de la reforma laboral: Liquidació final?

A l’Estat espanyol, l’atur es constituia en el nostre mercat de treball, a partir del 2008, en el símbol de la crisi econòmica, i a causa de la rapidesa de destrucció d’ocupació que comporta el model econòmic especulatiu-financer, els governs de Zapatero i de Rajoy forcen mesures legislatives intervencionistes per a desregular el model de relacions laborals, amb l’excusa d’una “bona finalitat”, frenar la destrucció d’ocupació i generar les condicions atractives per al capital, com perquè aquest inverteixi i generi ocupació.

Dues reformes laborals, la del 2010 de Zapatero obre el camí per a la flexibilitat externa i la interna: descausalitzant les contractacions i facilitant l’acomiadament descausalitzant així mateix, alhora que abaratint el seu preu. Rajoy en el 2012 (primer en forma de decretazo al febrer i posteriorment en forma de llei al juliol, amb l’afegit de la reforma de la reforma del decretazo d’agost), liberalitza “ad infinitum” el marc de relacions laborals, liquidant el mínim component democràtic encara existent en aquest model i consagrant la llibertat de l’empresari i en conseqüència la seva voluntat unilateral i la seva discrecionalitat, com norma (llei) d’obligat compliment per a l’altre “actor” de la relació salarial, el treballador/a.

La força de treball és elevada a la categoria de “mercaderia” (usar o millor, usar malament i llençar), alhora que el treballador/a és considerat com un cost variable: els seus salaris es veuen disminuïts; els preus pagats pel temps de treball ni tan sols arriben a la categoria de saldos, doncs s’obliga a treballar milions d’hores a cost zero; les condicions de treball poden ser alterades a la lliure discrecionalitat i voluntat empresarial; desprendre’s

Llegir més »
Cartell vaga 24 d'octubre
Acció Sindical

CGT, USTEC i CCOO se sumen a la vaga estatal d’educació del 24 d’octubre contra la implantació de la LOMQE, el desplegament de la LEC i les retallades

Critiquen que la consellera Rigau només es posicioni en contra de la llei Wert pel seu atac al català quan la llei “atempta” contra tot el sistema de l’escola pública.

Els sindicats catalans d’ensenyament USTEC-STEs, CCOO i CGT s’han sumat a la vaga estatal d’ensenyament convocada pel pròxim 24 d’octubre per “lluitar contra la implantació de la LOMQE i per aturar el desplegament d’alguns decrets que imposa la LEC”, segons ha explicat el responsable d’Educació Pública de la Federació d’Educació de CCOO de Catalunya, Marc Sangüesa. Per això ha anunciat aquest dijous que el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) donarà suport a la mobilització del proper dia 24. Els sindicats, a més, han convocat un acte propi a les capitals catalanes i han anunciat una assemblea per valorar la vaga i per pensar com “afrontar d’ara endavant el conflicte” el dia 29 d’octubre.

Llegir més »

Entrevista a Òscar i Mathias, membres de la Coordinadora d’Informàtica de CGT: “Conscienciem el sector de les TIC i intervenim on hi ha lluites”

“En el teixit econòmic de l’Estat espanyol, on la majoria de les empreses son PYMES, el model de sindicalisme basat en seccions sindicals com a única eina de lluita no té gaire sentit”

“Quan el capitalisme canvia i es reorganitza en formes productives i laborals diferents, cal trobar noves formes de donar-li resposta”

“A l’inici, fa 4 o 5 anys, érem 3 informàtics afiliats a CGT a Barcelona. Actualment som més d’un centenar, aproximadament els mateixos a Saragossa i uns 300 a Madrid”

Per a molts de nosaltres va ser arran del Congrés de Màlaga, el juny del 2009, quan vam començar a sentir parlar dels informàtics/ques de la CGT. Dels companys i companyes que treballen al sector de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC). Tres anys més tard som molts els que hem sentit a parlar de lluites sindicals a algunes grans empreses de la informàtica, així com de la Coordinadora d’Informàtica de la CGT.

Ara pot semblar obvi dir que els informàtics també són classe obrera, però fa uns anys no ho era tant. Per una banda, des del sindicalisme no coneixíem gaire la seva realitat i, possiblement, molts de nosaltres no coneixíem cap informàtic i molt menys les seves lluites. Per l’altra, molts informàtics es veien a si mateixos com a individus creatius, més aviat “emprenedors” molt allunyats d’una classe obrera estigmatitzada en determinats sectors professionals.

La Coordinadora d’Informàtica de la CGT té una bona part de responsabilitat en aquest canvi de percepcions. Tenim l’oportunitat d’entrevistar-ne dos dels seus membres, l’Òscar i el Mathias. L’un treballa en una gran empresa, Hewlett Packard. L’altre, quan té feina, ho fa en petites empreses. Ambdós han participat activament de la creació d’un sindicalisme de lluita i assembleari en el sector de la informàtica i no volem desaprofitar l’oportunitat de parlar-hi.

Llegir més »

Després de Sintagma: Experiències d’autogestió i autoorganització davant la crisi a Grècia

L’arquitecte, professor de la Universitat Tècnica Nacional d’Atenes i activista grec Stavros Stavrides parla sobre espais comuns i experiències d’autogestió urbana en la Grècia posterior a l’ocupació de la plaça Sintagma d’Atenes.

“L’ocupació de la plaça de Sintagma no era simplement una forma col·lectiva de manifestar-se ni de fer demandes. Més enllà, era una forma de reclamar les nostres pròpies vides i de proposar una manera diferent de compondre la vida social”. L’arquitecte i professor de la Universitat Tècnica Nacional d’Atenes Stavros Stavrides va visitar Madrid el passat mes de maig per a donar una sèrie de xerrades sobre els moviments contra l’austeritat a Grècia, des de la perspectiva dels processos d’autogestió o presa directa per part de la població de serveis mèdics, places, menjadors, mercats o centres socials. “Per les experiències viscudes a Europa aquestes experiències estan molt lligades a la reivindicació d’un nou tipus de democràcia i de construcció de les nostres vides”, va assegurar Stavrides en la seva xerrada del centre social madrileny Patio Maravillas, de la qual reproduïm una transcripció seguida del torn de preguntes.

Suport mutu sobre les runes de l’Estat-deute

Aquest període ha creat una nova manera de produir subjectes polítics. Que no són simplement subjectes d’acció i reivindicació, sinó de proposició i creació. Aquests subjectes, que ni tan sols eren conscients d’això, han creat noves formes d’autoorganització i d’autoajuda enmig d’una crisi econòmica i política molt greu. La primera característica dels moviments i iniciatives que van sorgir a partir de la plaça de Sintagma era precisament el seu vincle amb l’autogestió.

En aquest període de crisi a Grècia, a Atenes, ens enfrontem a greus problemes que tenen a veure amb la supervivència del dia a dia. Han sorgit nous agents que tracten de socórrer als més necessitats, com ONG i associacions filantròpiques. Aquesta forma d’iniciatives reprodueixen les formes del poder: clientelisme i poder directe. En l’altre costat, tenim el llegat de Sintagma que són iniciatives que tracten també d’ajudar en relació a les necessitats però que tenen a veure amb la participació i la co-implicació en aquesta ajuda.

Com exemple: un centre social va ser creat en el centre d’Atenes, a Yografu. En aquesta zona l’Ajuntament d’Atenes també tenia un centre que oferia menjars diaris per a les persones sense llar. Amb la crisi, l’Ajuntament no tenia diners per al seu manteniment i el centre i la intervenció es van anar abandonant. La gent assistida va recórrer en aquest moment al centre social. Aquest va ser creat sobre propietat municipal en un petita cafeteria que es va ocupar per a fer un centre social i cultural en el mateix barri dintre de l’esperit de Sintagma. La gent del centre social li va dir als sense sostre que no podrien ajudar-los tret que ells mateixos participessin en accions que produïssin ajuda, tant per a ells com per a uns altres: “en el cas de saber cuinar, unir-se a l’equip de cuina per a cuinar per a vosaltres i els altres”. És un petit exemple de l’esperit de Sintagma, on destaca l’autoorganització i l’autoajuda (ajuda mútua) a través de projectes col·laboratius.

Democracia

Aquests subjectes polítics no són susceptibles de ser classificats de la mateixa manera que ho eren abans de Sintagma. Seguint la idea de Jacques Rancière (filòsof francès contemporani), l’acció política és bàsicament una acció que desclasifica als subjectes. Crec que la gent que estava involucrada en iniciatives es reinventa social i políticament a través d’aquestes accions.

Per exemple, hi ha un gran nombre de centres mèdics a la ciutat d’Atenes on els professionals involucrats desenvolupen l’activitat mèdica, on no estan reproduint el paper tradicional del metge perquè estan constantment reinventant la relació amb el pacient. L’ajuda que aquí s’intercanvia és de tipus neutral, no lligada al mercat ni a l’obtenció de benefici, tampoc tenen en la majoria dels casos cap ajuda pública, estan basats purament en la solidaritat. Totes aquestes experiències desenvolupades sota el paraigua de Sintagma tenen a veure amb la democràcia d’una manera molt particular.

Després de Sintagma, i segur en relació també amb les experiències viscudes a ciutats de l’estat espanyol, democràcia no significava només una forma de participació i de prendre decisions. Després de Sintagma la democràcia es va convertir en un problema de creació, coordinació i pràctica. El sentit de la democràcia va canviar a Sintagma, va ser reinventat perquè la gent es va trobar, uns als altres com iguals, i van haver d’actuar en coordinació sense que hi hagués cap centre. Podem dir que aquestes iniciatives tenen com característica en comú l’ocupació de la democràcia com forma de coordinació i creació a través d’iniciatives col·lectives. Democràcia en altres paraules és compartir entre iguals en una situació en que aquesta igualtat és la precondició.

Sense avantguarda

Durant i després de Sintagma la idea d’avantguarda va ser posada a prova. No és causalitat que tant la part més estalinista del Partit Comunista com la part més combativa dels anarquistes s’oposessin al procés-experiència de Sintagma en nom de la lluita contra la burgesia (com forma d’acusació). Al contrari, Sintagma va demostrar que si tots eren considerats igualis tot el món era capaç de participar en un procés col·lectiu.

Crec que l’esperit de Sintagma, el seu llegat, es pot veure en aquelles iniciatives en que cap part del moviment apareix com el líder. Aquestes experiències basades en l’horitzontalitat han assolit connectar molt més amb la gent que aquelles altres més basades en una idea d’avantguarda.

El fer produeix allò comú

Aquestes iniciatives en l’esperit de Sintagma que intenten combatre els efectes de la crisi no es caracteritzen només per un tipus de procediment sinó també per un tipus de producte. Si estem d’acord en que els productes es produeixen a través de relacions socials, i que per aquests podem entendre tant els béns físics tangibles com els serveis i relacions socials, podem arribar a l’acord que van sorgir nous productes resultat d’aquestes noves formes de col·laboració, és a dir, béns comuns que estan produïts mitjançant el fer (en) comú (commoning).

Per exemple: hi ha moltes cuines col·lectives en la ciutat, algunes connectades amb col·lectius anarquistes o d’esquerra, altres amb associacions de veïns, però en cap d’elles es produeix només menjar, sinó noves formes de col·laboració, relació i hàbits que produeixen en la gent un nou enteniment de quines són les situacions en les quals ells viuen. També és el cas de les xarxes d’intercanvi desenvolupades a través de tot el país, on la gent pot intercanviar béns i serveis sense un intercanvi monetari.

Llegir més »

Les llistes d’espera al Pius Hospital de Valls són un 50 per cent superiors a les xifres oficials

La CGT assegura que en en les operacions no urgents les cues són d’entre 9 i 12 mesos, i no 6 tal com diuen les autoritats

Representants sindicals i membres de la CUP al Consell d’Administració del Pius Hospital de Valls van denunciar ahir 1 d’octubre que les llistes d’espera al centre hospitalari són, generalment, un 50% superiors a les xifres oficials fetes públiques pel Departament de Salut. Així, si des de la Generalitat s’indica que a l’hospital vallenc el termini màxim d’espera és de sis mesos per a algunes intervencions quirúrgiques, la CGT-assegura que «la realitat és que és d’entre 9 i 12 mesos per a operacions no urgents».

Llegir més »

Imputen a dos càrrecs per presumptes “irregularitats” a la fundació Institut d’Alta Tecnologia PRBB

Imputen a dos càrrecs per presumptes “irregularitats” en una fundació sanitària catalana

BARCELONA, 2 Oct. (EUROPAPRESS) – El Jutjat d’Instrucció 20 de Barcelona ha imputat als patrons de la fundació Institut d’Alta Tecnologia PRBB-Fundació privada, Norberto Galindo Casas i Francisco Javier Fernández Soriano per presumptes “irregularitats” en la seva gestió entre 2006 i 2009, ha informat CGT.

La providència de la jutge, que admet la denúncia formulada pel sindicat i a la qual ha tingut accés EuropaPress, cita a declarar el dimecres 6 de novembre als imputats, que tenien càrrecs en el citat institut amb vocació pública i l’empresa CRC Corporació Sanitària.

Segons han explicat fonts del sindicat a EuropaPress, la denúncia es dirigeix especialment contra els màxims responsables de la CRC Corporació Sanitària per presumptament “haver traspassat a la seva empresa una maquinària que havien comprat a través de l’Institut d’Alta Tecnologia amb diners públics”.

El sindicat va interposar al juliol una denúncia contra diversos alts càrrecs d’hospitals públics catalans per irregularitats en el citat institut, que funciona com fundació pública d’investigació sota l’auspici de l’Hospital Clínic, el del Mar i el Vall’d Hebron de Barcelona.

CGT ha remarcat que al desembre de l’any passat la Sindicatura de Comptes va publicar un informe que apuntava “greus irregularitats” donada la precària situació econòmica en la qual l’havien situat els patrons, que va provocar la declaració voluntària de concurs de creditors.

Llegir més »
Cartell xerrada Xile
Memòria històrica

Conferència a Granollers el 5 d’octubre amb motiu del 40è aniversari del cop d’estat a Xile

Xerrada-debat sobre “El Xile del govern d’Unitat Popular i el cop militar en el seu 40è aniversari”, a càrrec de Mariano Maturana, xilè resident a Barcelona i militant de la CGT

Es durà a terme el dissabte 5 d’octubre a les 18.30h al restaurant-llibreria Anònims (C. Miquel Ricomà, 57 Granollers) i està organitzada per l’Anònims i l’Assemblea Llibertària del Vallès Oriental.

Cartell en document adjunt.

Llegir més »

Concentració a Barcelona contra el brutal atac de l’Estat a Herrira

Contra el brutal atac de l’Estat a l’associació de suport als presos bascos Herrira

CONCENTRACIÓ:
Dijous dia 3 d’octubre, a les 20h
Font de Canaletes/Plaça Catalunya – Barcelona

La Guàrdia Civil per mandat de l’Audiència Nacional va assaltar el dilluns 30 de setembre les seus de Herrira, va bloquejar els seus comptes bancaris, va cancel•lar els seus llocs web i va detenir a divuit persones. En la nit passada, en el transcurs del registre de la seu d’Hernani, l’Ertzaintza va carregar salvatgement contra les persones allí congregades i va ferir a diverses, entre elles una senadora de Amaiur.

Llegir més »

La crisi segueix: una Tunísia sense sortida

El diumenge 22 de setembre, Nejib Abidi, Yahya Dridi, Abdallah Yahya, Slim Abida, Mahmoud Ayed i Skander Ben Abid, tots joves, tots músics, cineastes, artistes i activistes, tots ells compromesos en la lluita contra la dictadura de Ben Ali i ara en el combat en favor d’una veritable democràcia, van ser detinguts mentre treballaven en l’última pel·lícula de Nejib. L’acusació formal és la de “consum de substàncies il·lícites”, un delicte que el codi penal vigent castiga amb altíssimes penes de presó.

Curiosament, en la vesprada de la detenció a Nejib Abidi li havien robat de casa els discos durs que contenien tot el material brut del seu documental. De què tractava aquest documental? Del “tràfic de la mort” -per utilitzar una expressió de Dali Ghazi-: és a dir, del contraban d’homes en el Mediterrani, una pràctica que implica almenys tres parts -el traficant, el govern local i els països anomenats “d’acollida”- i que ha fet desaparèixer en el mar desenes, centenars, potser milers de tunisians i subsaharians en els últims anys.

Qualssevol que siguin els veritables motius d’aquesta detenció, el que és indubtable és que s’està utilitzant un “delicte comú” per a retirar de la circulació, com en temps del dictador Ben Ali, a joves que molesten per la seva sensibilitat social i compromís polític. Això és molt greu. Però no menys greu -doncs és la seva condició- és que dos anys i mig després de les jornades revolucionàries de gener de 2011 segueixi existint la llei que permet aquest abús. De fet, dos anys i mig després segueixen les mateixes lleis, els mateixos jutges i la mateixa policia. De qui són instrument? Del Ministeri de l’Interior i del partit Ennahda? Tenen la seva pròpia agenda? Suren les fràgils institucions polítiques tunisianes sobre una fosca taca de petroli que creua per sota de gairebé tots els partits i gairebé totes les institucions de l’Estat?

Després de l’assassinat el passat 25 de juliol de Mohamed Brahmi, diputat del Front Popular, Tunísia s’està enfangat en una crisi que segueix paralitzant el país. Aquest criminal atemptat, coincident amb el cop militar a Egipte, va projectar l’ombra del descarrilament democràtic sobre la transició tunisiana: ja temptada pel model egipci, l’oposició va cavalcar una còlera justa per a donar un salt en el buit. El Front Popular, que fins a llavors s’havia mantingut equidistant entre la dreta islamista i la dreta laica, va cedir als cants de sirena dels fulul de l’antic règim i es va unir a Unió per Tunísia, la coalició liderada pel bourguibista Caid Essebsi, per a formar -a l’egípcia- el Front de Salvació Nacional entorn d’un programa de mínims: destitució del govern, dissolució de l’Assemblea Constituent, formació d’un gabinet i un consell “d’experts” que -respectivament- gestionin la transició i redactin una constitució “veritablement democràtica”. Un tibant pols de mobilitzacions en els carrers, al costat de la invocació més o menys explícita d’una intervenció militar i la retirada de 70 diputats del Parlament, van dur a l’agost a Ben Jaafer, el seu president, a suspendre les sessions de l’Assemblea. Des de llavors el país està encallat en una espècie de gelatina densa i tremolosa en la qual qualsevol nou cop pot tirar per terra aquest fràgil i esperançador procés.

En lloc de l’exèrcit, a Tunísia ha intervingut el sindicat UGTT, un Estat dintre de l’Estat, més pragmàtic que ideològic, per a fer una proposta de solució que passa per conservar l’Assemblea Constituent però lliurar el govern, fins a les eleccions, a un grup “d’independents”; és a dir, a l’oposició. S’ha constituït un “quartet” mediador del que, al costat del sindicat, formen part UTICA (l’associació empresarial tunisiana), l’Ordre d’Advocats i la Lliga de DDHH. El Front Nacional de Salvació, amb un peu en la raó i altre en el buit, treballa clarament amb “el quartet” per a derrocar el govern.

La “troica” en el poder, amb els islamistes de Ennahda al capdavant, han acceptat el diàleg, però posen condicions a la proposta: estan disposats a deixar el govern abans de les eleccions, però no abans de l’aprovació de la Constitució, l’últim esborrany de la qual estava ja llest per al debat abans del 25 de juliol. La qüestió és aquesta: govern i oposició es disputen els “càrrecs” que hauran de preparar les eleccions; és a dir, es disputen un aparell d’Estat que ningú sap qui domina en realitat ni a quins interessos serveix.

Mentre, sense Constitució, sense “llei de justícia transicional”, sense depuració de l’aparell judicial i de la policia, es manté de facto la legalitat de la dictadura, mentre els mitjans d’informació, en mans de l’oposició, demonitzen a un govern que ha fet bastant per si sol per a degradar-se. El precedent d’Egipte hauria de servir, en qualsevol cas, almenys a l’esquerra, per a mesurar els riscos d’obsessionar-se amb la omnipotència dels islamistes i la seva presumpta apropiació de totes les brides i totes les tecles de l’Estat.

A l’impasse institucional, que permet detenir a activistes i artistes compromesos per fumar-se uns porros, s’afegix la devastadora situació econòmica del país. Doncs bé, a través del “quartet” negociador i del propi Front de Salvació, l’esquerra ha acceptat no només perllongar la legalitat de la dictadura, útil per a la dreta islamista i per a la dreta laica, sinó també renunciar d’alguna manera al seu programa social i econòmic. UTICA, la patronal tunisiana, membre del “quartet” negociador i un dels nervis centrals de la Unió per Tunísia, la coalició dretana a la qual s’ha unit el Front Popular per a enderrocar el govern, acaba de presentar les seves propostes per a sortir de la crisi econòmica. Entre elles, podem citar la criminalització de tota acció que posi en perill el lliure “comerç” o “pertorbi la vida econòmica”, el restabliment del sistema de subcontrates i d’ocupació precària, la congelació salarial, la condemna de vagues i protestes que posin en perill la viabilitat d’una empresa, el finançament públic de les companyies privades amenaçades per la crisi i la persecució de totes les formes de comerç paral·lel. Cal assenyalar que és un programa que Ennahda, partit islamista neoliberal, compartiria de bon grat amb UTICA, però per això mateix cabria esperar que el Front Popular no sacrifiqués les seves lluites socials als virtuals avantatges d’una baralla política que fragilitza les petites conquestes democràtiques de la revolució i en la qual només pot sortir perdent.

A Tunísia, com a Espanya, es lluita per assentar un veritable Estat de Dret (pensem en els activistes gallecs condemnats a penes delirants) i una veritable democràcia que permeti al mateix temps expressar les pròpies idees i gestionar els propis recursos. Res d’això serà possible mentre segueixi vigent de facto la legalitat de la dictadura i l’economia de la dictadura. Sense constitució, sense lleis, sense Assemblea, aquest buit gelatinós s’omple de baixa política: dreceres, conspiracions, negociacions en l’ombra, cops amagats o potencials de tots els que, dintre i fora de Tunísia, segueixen pensant en Egipte, malgrat tots els seus horrors, com la “veritable democràcia” i la “veritable revolució”.

(*) Santiago Albar Rico és escriptor i filòsof, expert en els païsosdel Magrib.

Llegir més »

Criminalitzar la dissidència

“La manipulació política de la justícia arriba a la màxima expressió a l’Audiència Nacional espanyola”

“L’estat va coix sense el seu dimoni: el terrorisme. Sembla que quan no hi és, se l’inventa”

Cada dia que passa, l’administració de justícia de l’estat espanyol resulta més humiliant. Dos exemples recents. D’una banda, un ciutadà ha estat condemnat a sis mesos de presó perquè havia parlat en català a la guàrdia civil. D’una altra, els feixistes que van assaltar la llibreria Blanquerna, a Madrid, pagaran multes de tres-cents euros. Aquestes resolucions judicials semblen una agressió, una burla. Com a teló de fons, tots els Urdangarins, Millets i companyia es passegen tranquil·lament pel carrer.

Llegir més »

Europa inclou l’Estat espanyol en la “llista negra” de països sense llibertat i l’únic del món que no admet inspeccionar el seu règim

L´Estat espanyol és l’únic país del món que no admet la inspecció internacional de l’Organització per a la Seguretat i Cooperació Europea (OSCE) sobre el seu curiós règim de Monarquia de partits o partitocràcia, el que l’ha portat a incloure-la en la “llista negra” de països amb llibertats restringides, on figuren Sèrbia, Bòsnia-Hercegovina, Rússia, Bulgària, Albània, Azerbaidjan, Uzbekistan, Kazajstan i Kosovo . Mentre condemna Espanya, l’OSCE valora els avenços democràtics produïts a Turkmenistan, Afganistan, Moldàvia, Kazajstan, Bielorússia, Azerbaidjan, Ucraïna i Montenegro en política penitenciària, fronterera, judicial, industrial, llibertat de premsa, propietat intel · lectual, violència de gènere i mig ambient, segons la relació dels comunicats de condemna similars als que han tingut al règim espanyol com a protagonista.

Llegir més »

La tortura continua i està “lluny de ser una pràctica erradicada” a l’Estat espanyol

“La situació de la tortura a Espanya no és una pràctica generalitzada però sí que està lluny de ser una pràctica eradicada”, així es recull en l’informe La jurisprudència del Tribunal Europeu de Drets Humans relativa a Espanya per tortures. Del terrorisme a la criminalització de la dissidència.

L’últim informe de l’Institut de Drets Humans de Catalunya conclou amb aquesta afirmació a partir de l’anàlisi jurisprudencial de sis sentències del Tribunal Europeu. En les sis ocasions el Tribunal condemna a Espanya per la violació de l’article 3 del Conveni Europeu de Drets Humans que prohibeix la tortura. L’article recull que “ningú podrà ser sotmès a tortura ni a penes o tractes inhumans o degradants” però l’abast d’aquesta prohibició va més enllà de la literalitat del seu text. El tribunal i la doctrina internacional entenen que la manca d’investigació de les denúncies de tortura és una violació en si mateixa i constitueix també delicte de tortura. En la majoria de sentències es condemna Espanya per la falta d’una investigació rigorosa dels casosde tortura.

Llegir més »

La Vaga dels mestres de les Illes, la nostra Vaga

Els mestres i professors de les nostres Illes estan donant en aquests dies la millor lliçó de les seves vides. I l’estan impartint fora de les aules: al carrer, en les assemblees, en la seva vida quotidiana, alterada per un conflicte que no han provocat i que ningú desitjaria, però al que s’han vist abocats per l’estultícia d’els qui ens mal-governen. El binomi ultradretà de Bauzà-Delgado (“botiflers i mala bava”, que dirien els d’Al Tall) creient que la seva majoria absoluta en unes institucions desprestigiades els donen patent de cors, intenten aniquilar l’ensenyament públic, com a titelles de Wert-Rajoy i, de pas, despullar la llengua catalana del seu paper vehicular en l’ensenyament, reduint-la a nivells subalterns, col·loquials o folklòrics.

Llegir més »

“Pensar la utopía en la acción. Trazas de un anarquista heterodoxo”, una selecció d’articles i textos d’Octavio Alberola

Pensar la utopia en la acción
Trazas de un anarquista heterodoxo

Octavio Alberola

Bombarda Edicions, 2013

Bombarda Edicions acaba d’editar el llibre Pensar la utopía en la acción – Trazas de un anarquista heterodoxo, d’Octavio Alberola, en el qual l’autor ha reunit una selecció dels seus articles i textos escrits des dels seus primers anys de militància anarquista a Mèxic fins al dia d’avui. El llibre consta de dues parts: la primera, En el Exilio y la clandestinidad (1950-1962), i la segona, En la “Transición” i la “Democracia”.

Llegir més »

El concepte de Poder popular a l’anarquisme

Origen

D’uns anys ençà s’està reivindicant el “poder popular” en diferents moviments anarquistes llatinoamericans. Es tracta de grups generalment vinculats a la corrent comunista llibertària (anomenats plataformistes o especifistes) present en nombrosos països del món i, curiosament, absent de l’anarquisme ibèric tradicional.

Llegir més »

Més de 100.000 dones que van avortar el 2011 no haurien pogut fer-ho amb la reforma prevista de Gallardón

El 2011 van avortar 118.359 dones i d’elles, 105.341 (el 89%) no podrien haver-ho fet si la situació se’ls hagués plantejat a partir que entri en vigor la reforma propulsada pel ministre de Justícia, Alberto Ruiz Gallardón. Aquesta és la denúncia que ha fet avui la plataforma Decidir ens fa lliures , que suma 300 entitats socials i que ha presentat a l’Ateneu de Madrid un calendari de mobilitzacions per intentar frenar una llei que, segons el mateix Gallardón, serà aprovada pel Consell de Ministres abansque acabi octubre.

Llegir més »
576_1380140124anti001.jpg
Premsa

Protestes antinuclears a Reus contra la trobada de la Suciedad Nuclear Española reactiven la petició de tancament de les centrals nuclears

Un centenar de persones es van concentrar a Reus el 25 de setembre a la plaça Prim de per exigir el desmantellament de les centrals nuclears. La protesta coincidia amb la celebració a la ciutat de la 39a trobada anual de la Societat Nuclear Espanyola. El 21 de setembre ja s’havia realitzat un acte al Centre de Lectura sota el lema “Després de Fukushima. Jornada d’alternatives i pel tancament de les nuclears”, al que van assistir unes 50 persones i que va comptar amb les intervencions de diversos activistes antinuclears.

Llegir més »
Cartell mani 5 octubre Manresa
Premsa

Manifestació a Manresa el 5 d’octubre pel dret a un habitatge digne sota el lema “Desobeïm i okupem per un futur digne”

La Plataforma d’Afectades per la Hipoteca i el Capitalisme del Bages (PAHCB) convoca una manifestació pel dret a un habitatge digne el dia 5 d’octubre a la capital bagenca. La manifestació també serà en suport a les famílies que viuen al bloc alliberat a Salt per la PAH de Girona, les quals es veuen amenaçades sota una ordre de desallotjament pel proper 16 d’octubre, en solidaritat amb les quals s’ha convocat a Salt aquell dia concentració davant de l’edifici ocupat.

Llegir més »
28set-2013-cartellimprenta.jpg
Gènere / Dona

Avortament lliure i gratuït. Dret al propi cos. Aturem l’ofensiva Gallardón

La crisi del sistema de producció i reproducció del sistema capitalista i patriarcal, està creant un retrocés a nivell històric dels drets laborals, socials i personals de les dones treballadores del poble catalá.

Amb l’excusa de la crisi, el capitalisme está expulsant del mercat laboral a milers de dones (a la Administració Pública el 85% dels acomiadaments son dones). Les retallades i privatitzacions dels serveis públics essencials (sanitat, educació, serveis socials) colpegen directament a les dones treballadores, obligades a abandonar els llocs de treball i tornar a casa per treballar gratis per mantenir la família i estalviar diners a l’estat que redueix cada cop més els pressupostos socials.

Llegir més »
Cartell 28 setembre
Gènere / Dona

28 de setembre: Dia internacional per la despenalització de l’avortament

28 setembre dia internacional per la despenalització de l’avortament

El Partit Popular està disposat a continuar la seva proposta de canviar la Llei de Salut Sexual i Reproductiva a finals d’octubre. Ho ha anunciat el ministre Gallardón, també vol reformar el Codi Penal.

Ens estan deixant sense dret a viure lliurement en tots els àmbits, laboral, familiar, social … i sexual.

Llegir més »
Mapa del Kurdistan
Gènere / Dona

El confederalisme democràtic, proposta llibertària del poble kurd

Fa temps que es va escoltant parlar sobre el Confederalisme Democràtic en el Kurdistan. Es tracta d’una idea político-social aplicada al context d’Orient Mitjà que no busca imposar estats-nació independents. Ens vam posar en contacte amb el blog de Solidaritat Kurdistan per a comprendre millor aquest gir històric d’un moviment d’alliberament nacional amb més de 30 anys a les seves esquenes. En aquesta entrevista es desenvolupen les claus sobre aquesta idea anti-estatista que es basa en part en les idees de Murray Bookchin sobre l’Ecologia Social i el Municipalisme Llibertari.

L’entrevista és la primera part d’una entrevista molt més llarga que ens posarà al dia de la (complexa) situació del poble kurd en els seus diferents conflictes en els quals està implicat alhora.

– ALB.- Què és i per a què existeix Solidaritat Kurdistan?

SK.- Solidaritat Kurdistan és un espai que neix amb l’objectiu d’impulsar la solidaritat i el coneixement de la lluita del poble kurd pel seu alliberament i autodeterminació. La nostra idea no és només expressar la nostra solidaritat amb el Kurdistan com poble oprimit, sinó també solidaritzar-nos, donar a conèixer i impulsar el moviment d’alliberament kurd que actualment lluita sota el paradigma del Confederalisme Democràtic.

Com projecte encara relativament recent, Solidaritat Kurdistan ha començat la seva labor solidària amb una qüestió que considerem bàsica i de vital importància, la d’informar, tant de la situació actual com del corpus ideològic del moviment d’alliberament kurd. Per a això s’ha creat el blog: http://solidaridadkurdistan.wordpress.com; on es recopilen, tradueixen i elaboren notícies, articles, anàlisis, convocatòries, etc… Aquest és solament el primer pas i volem continuar amb activitats per a donar a conèixer al moviment kurd i la seva proposta política, el Confederalisme Democràtic. Per a això estem treballant en l’organització xerrades i debats sobre la lluita, idees i situació actual del poble kurd. Projecte per al qual estem oberts de forma desinteressada a totes les persones, grups o col·lectius que estiguin interessats en això i vulguin contactar amb nosaltres.

A partir, i al costat d’aquesta primera fase de realització de xerrades i debats, es començarà a donar difusió a les obres claus que inspiren ideològicament al moviment kurd, principalment l’obra de Abdullah Öcalan. I el nostre desig és continuar en aquest línia solidària i poder consolidar una xarxa d’individualitats, grups i col·lectius solidaris amb el moviment d’alliberament kurd per tota la geografia. Perquè coordinats, tant kurds en l’exili, com persones solidàries amb aquest poble, es pugui realitzar la labor solidària i de treball polític que la societat civil i el moviment democràtic i revolucionari del món han de realitzar. En la lluita per la llibertat i la democràcia tots juguem el nostre paper, és primordial el tendir llaços entre els pobles en la lluita contra la modernitat capitalista.

Esperem que aquesta entrevista pugui servir de crida a començar amb aquesta labor de solidaritat internacionalista i animem a tots aquells interessats a treballar i col·laborar amb nosaltres en ella.

– ALB.- Quins altres grups de solidaritat hi ha per l’estat espanyol?

SK.- En l’estat espanyol existeix una llarga trajectòria de solidaritat amb el poble kurd, sobretot originada per la problemàtica nacional que aquí també existeix, el que ha fet que aquelles organitzacions que lluiten per l’alliberament dels pobles oprimits de l’estat espanyol s’hagin sentit propers i solidaris amb el poble kurd. Pel que tenim un llarg historial d’organitzacions nacionalistes i de solidaritat internacionalistes que han dut i porten e terme actes de solidaritat i tendeixen llaços amb poble kurd.

La solidaritat entre el Kurdistan i els pobles de l’estat espanyol ha vingut tradicionalment des d’una gran varietat d’agrupacions polítiques més que des d’agrupacions concretes de solidaritat amb el poble kurd. Encara amb això podem nomenar certes organitzacions que han treballat la solidaritat internacionalista amb el poble i la lluita kurda com Komite Internazionalistak a Euskal Herria, el Col·lectiu de Solidaritat amb el Kurdistan de Madrid, l’agrupació feminista Gatamaula que va realitzar recentment unes xerrades sobre les dones en el moviment d’alliberament kurd, o l’agrupació basca-kurda Associació Bihar Euskal Kurdu Elkartea; per nomenar solament alguns aquests col·lectius que han treballat per a donar conèixer i impulsar la solidaritat amb el Kurdistan.

El Confederalisme Democràtic

– ALB.- Passem a la qüestió ideològica. Com definiríeu el Confederalisme Democràtic (C.D.)?

SK.- El Confederalisme Democràtic (també conegut com comunalisme kurd o apoísme), és la proposta del moviment d’alliberament kurd per a arribar a l’alliberament del Kurdistan, nació que actualment es troba sota el domini de Síria, L’Iraq, Iran i Turquia.

El Confederalisme Democràtic és el sistema per a crear una nació democràtica en el Kurdistan, sistema pel qual s’assolirà l’alliberament i democratització del poble kurd, tant des d’una perspectiva nacional/cultural com social.

Aquest sistema no busca la creació d’un Estat-nació kurd, sinó la creació d’una nació democràtica, la base de la qual és la societat civil organitzada autònomament de forma democràtica, el centre d’autogestió política de la qual és les assemblees de les comunitats i consells oberts locals, regits per la democràcia directa. Aquests, confederats lliurement i reunits en congressos generals, amb funcions de coordinació, formarien la nació democràtica del Kurdistan.

En l’àmbit econòmic el Confederalisme Democràtic busca un sistema que permeti tant la distribució justa dels recursos com la conservació del medi ambient, pel que rebutja el capitalisme, apostant per un socialisme democràtic on els recursos pertanyin al poble i l’economia estigui enfocada al bé social i no a l’acumulació de capital i el consumisme, causants tant d’injustícies socials com de grans agressions al mitjà natural.

L’alliberament de la dona és un altre pilar del Confederalisme Democràtic, que busca crear una societat lliure de sexisme, tant d’aquell que ve de la societat tradicional patriarcal o les interpretacions religioses sexistes, com el que prové de la mercantilització de la dona per la modernitat capitalista.

Per tant enfront de la modernitat capitalista; que els seus tres pilars fonamentals assenyala Öcalan com l’Estat-nació, el capitalisme i l’industrialisme; el Confederalisme Democràtic representa la modernitat democràtica que alliberarà al Kurdistan de l’opressió nacional/cultural, social, política, econòmica, patriarcal i ecològica. Democràcia, socialisme, ecologisme i feminisme, són els conceptes claus per a comprendre el Confederalisme Democràtic del moviment d’alliberament kurd.

– ALB.- Perquè es dóna l’evolució del marxisme leninisme d’alliberament nacional al C.D.?

SK.- L’evolució ideològica i estratègica del Partit dels Treballadors del Kurdistan (PKK), que serà el germen de la Unió de Comunitats del Kurdistan (KCK), és un assumpte molt interessant i que ens dóna mostra de la capacitat autocrítica i veritablement revolucionària d’aquest moviment. El PKK es va fundar el 1978, va tenir sempre com objectiu no solament l’alliberament des d’una perspectiva ètnica o nacional, sinó que la seva finalitat era el projecte d’alliberar i democratitzar la societat.

El PKK va reconèixer la connexió que havia entre la qüestió kurda i la dominació global del sistema capitalista modern, i en un context del món bipolar, on l’alternativa al món capitalista i l’alliberament de la societat semblaven provenir del Socialisme Real, i on la influència dels moviments d’alliberament nacional leninistes era molt intensa, el PKK va apostar per lluitar per la creació d’un Estat socialista kurd per a alliberar al poble del Kurdistan.

Amb el transcurs de la lluita i el dels projectes d’Estat socialistes, el PKK va començar reconsiderar els seus objectius, el partit es va reconèixer en un estancament i va comprendre la necessitat de repensar les seves estratègies i finalitats. A pesar que alguns han volgut veure la renúncia a la creació d’un Estat socialista del Kurdistan com un signe de claudicació o debilitat, Öcalan ha exposat que no es troba aquí la causa, sinó que el motiu va ser l’anàlisi d’aquests Estats i el comprendre que no hi havia canvis en l’estil i la forma de la vida en el Socialisme Real respecte a la vida capitalista de la resta del món, un projecte d’alliberament i democratització del Kurdistan i la societat no podia provenir d’una solució estatal. A més tal com ha assenyalat Öcalan existia una contradicció fonamental: “A pesar que el PKK es pretenia en favor de les llibertats, no assolim deixar de pensar en termes de jerarquia”.

La lluita per l’alliberament havia de repensar-se, l’organització jeràrquica, la recerca del poder institucional i la idealització de la lluita armada; començaven a donar pas a la democratització, l’organització comunal i assembleària i l’autodefensa, es començava a avançar així en el camí cap al Confederalisme Democràtic.

– ALB.- Parlant de Öcallan, quina relació té Öcalan amb el municipalisme llibertari o l’Ecologia Social? Ha tingut contactes personals o mitjançant carta amb algú que defensés aquestes idees?

SK.- Com hem apuntat en la pregunta anterior, el PKK havia començat a reorientar la seva política des del seu original marxisme-leninisme i començava a acostar-se a postulats on l’organització democràtica cobrava una gran rellevància, però sense abandonar el nucli socialista de les seves idees. D’aquesta manera es començava a acostar-se així a postulats i conclusions similars a les del municipalisme llibertari (no oblidem que Murray Bookchin, el pare de l’Ecologia Social, també provenia del marxisme). Però seria el 2002 quan Öcalan començaria clarament a realitzar una intensa lectura de Bookchin i a recomanar, per mitjà dels seus advocats, als militants i polítics kurds la lectura dels seus llibres Urbanització sense ciutats i L’Ecologia de la Llibertat.

En el 2004, tal com ens explica la companya de Bookchin, Janet Biehl en el seu article Bookchin, Öcalan, and the Dialectics of Democracy, Abdullah Öcalan a través dels seus advocats va demanar contactar amb Bookchin, enviant-li un dels seus manuscrits i fent-li saber que es considerava un deixeble seu i que estava disposat a aplicar les idees de de l’Ecologia Social a l’Orient Mitjà. Aquesta possibilitat de diàleg es va veure truncada per l’edat de Bookchin, que amb vuitanta-tres anys i malalt li era impossible realitzar l’esforç i treball que suposaria mantenir aquest contacte. Aquest mateix any Bookchin enviava un missatge al poble kurd: “La meva esperança és que el poble kurd sigui capaç d’establir algun dia una societat lliure i racional que permeti fer florir la seva lluentor de nou. Són afortunats de tenir un líder del talent del senyor Öcalan per a guiar-los.” Aquest missatge va ser llegit en la Segona Assemblea General del Kongra-Gel.

En el 2006, quan Bookchin va morir, l’assemblea del PKK es va referir a ell com “un dels més grans científics socials del segle XX. Ell ens va introduir en el pensament de l’ecologia social i va contribuir al desenvolupament de la teoria socialista a fi d’avançar en una base més ferma. Va mostrar com fer un nou sistema democràtic una realitat. Va proposar el concepte de Confederalisme, un model que creiem que és creatiu i realitzable. Les tesis de Bookchin sobre l’Estat, poder i jerarquia seran implementades i realitzades en la nostra lluita… Posarem aquesta promesa a la pràctica com la primera societat que estableix un confederalisme democràtic tangible”.

– ALB.- Perquè Öcalan té aquesta influència tan gran en el moviment kurd d’alliberament nacional, fins al punt que segueixen els seus canvis ideològics-estratègics?

SK.- Öcalan va ser el principal capdavanter del PKK des de la seva fundació, la seva importància va ser clau per a la creació d’un moviment que aglutinés les aspiracions socials i nacionals del poble kurd. Mentre altres líders havien tractat la qüestió kurda des de perspectives solament ètniques, oblidant la qüestió social, a Turquia els moviments socialistes i marxistes obviaven o menyspreaven la qüestió kurda.

Öcalan va començar llavors a crear entorn a si un moviment que reformulava els paradigmes de l’alliberament social i nacional, aglutinant-los i creant així el Partit dels Treballadors del Kurdistan (PKK). El prestigi que va anar aconseguint a el PKK va anar de la mà del prestigi de Öcalan qui va ser sempre el cap més visible del partit. El PKK va estar a la vora de les divisions i traïcions en diverses ocasions, però la unitat i fortalesa del moviment es va fer possible gràcies a Öcalan, que va treballar de forma incansable per mantenir aquesta unitat que dotava de tanta força al PKK i que havia assolit convertir-lo en el moviment d’alliberament nacional kurd més fort i amb major arrelament a Turquia i en altres zones del Kurdistan. El paper de Öcalan era clau en el PKK doncs exercia una gran activitat com ideòleg i coordinador del moviment.

Amb la detenció de Öcalan l’Estat turc creia poder afeblir al moviment, i així aquest al costat dels serveis secrets d’altres països com EEUU i Israel, van planejar un complot internacional que va acabar amb la detenció il·legal de Öcalan a Kenya el 1999. Però aquesta detenció no va tenir l’efecte esperat i la figura de Öcalan ha anat fins i tot guanyant influència i prestigi, i el PKK després d’un breu període de certa confusió, s’ha enfortit i tancat files entorn al que segueixen considerant el seu líder, i que encara estant entre reixes segueix complint amb les seves responsabilitats. Ha estat durant el seu empresonament, i a pesar de les terribles condicions a les quals ha estat sotmès, quan ha dotat al moviment de la gran solidesa teòrica del CD i on ha fet innombrables esforços per la pau, però sabent també quan ha arribat el moment de l’autodefensa armada davant el fracàs dels processos.

Llegir més »