CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Ámbit: Ambits

Criminalitzar la dissidència

“La manipulació política de la justícia arriba a la màxima expressió a l’Audiència Nacional espanyola”

“L’estat va coix sense el seu dimoni: el terrorisme. Sembla que quan no hi és, se l’inventa”

Cada dia que passa, l’administració de justícia de l’estat espanyol resulta més humiliant. Dos exemples recents. D’una banda, un ciutadà ha estat condemnat a sis mesos de presó perquè havia parlat en català a la guàrdia civil. D’una altra, els feixistes que van assaltar la llibreria Blanquerna, a Madrid, pagaran multes de tres-cents euros. Aquestes resolucions judicials semblen una agressió, una burla. Com a teló de fons, tots els Urdangarins, Millets i companyia es passegen tranquil·lament pel carrer.

Llegir més »

Europa inclou l’Estat espanyol en la “llista negra” de països sense llibertat i l’únic del món que no admet inspeccionar el seu règim

L´Estat espanyol és l’únic país del món que no admet la inspecció internacional de l’Organització per a la Seguretat i Cooperació Europea (OSCE) sobre el seu curiós règim de Monarquia de partits o partitocràcia, el que l’ha portat a incloure-la en la “llista negra” de països amb llibertats restringides, on figuren Sèrbia, Bòsnia-Hercegovina, Rússia, Bulgària, Albània, Azerbaidjan, Uzbekistan, Kazajstan i Kosovo . Mentre condemna Espanya, l’OSCE valora els avenços democràtics produïts a Turkmenistan, Afganistan, Moldàvia, Kazajstan, Bielorússia, Azerbaidjan, Ucraïna i Montenegro en política penitenciària, fronterera, judicial, industrial, llibertat de premsa, propietat intel · lectual, violència de gènere i mig ambient, segons la relació dels comunicats de condemna similars als que han tingut al règim espanyol com a protagonista.

Llegir més »

La tortura continua i està “lluny de ser una pràctica erradicada” a l’Estat espanyol

“La situació de la tortura a Espanya no és una pràctica generalitzada però sí que està lluny de ser una pràctica eradicada”, així es recull en l’informe La jurisprudència del Tribunal Europeu de Drets Humans relativa a Espanya per tortures. Del terrorisme a la criminalització de la dissidència.

L’últim informe de l’Institut de Drets Humans de Catalunya conclou amb aquesta afirmació a partir de l’anàlisi jurisprudencial de sis sentències del Tribunal Europeu. En les sis ocasions el Tribunal condemna a Espanya per la violació de l’article 3 del Conveni Europeu de Drets Humans que prohibeix la tortura. L’article recull que “ningú podrà ser sotmès a tortura ni a penes o tractes inhumans o degradants” però l’abast d’aquesta prohibició va més enllà de la literalitat del seu text. El tribunal i la doctrina internacional entenen que la manca d’investigació de les denúncies de tortura és una violació en si mateixa i constitueix també delicte de tortura. En la majoria de sentències es condemna Espanya per la falta d’una investigació rigorosa dels casosde tortura.

Llegir més »

La Vaga dels mestres de les Illes, la nostra Vaga

Els mestres i professors de les nostres Illes estan donant en aquests dies la millor lliçó de les seves vides. I l’estan impartint fora de les aules: al carrer, en les assemblees, en la seva vida quotidiana, alterada per un conflicte que no han provocat i que ningú desitjaria, però al que s’han vist abocats per l’estultícia d’els qui ens mal-governen. El binomi ultradretà de Bauzà-Delgado (“botiflers i mala bava”, que dirien els d’Al Tall) creient que la seva majoria absoluta en unes institucions desprestigiades els donen patent de cors, intenten aniquilar l’ensenyament públic, com a titelles de Wert-Rajoy i, de pas, despullar la llengua catalana del seu paper vehicular en l’ensenyament, reduint-la a nivells subalterns, col·loquials o folklòrics.

Llegir més »

“Pensar la utopía en la acción. Trazas de un anarquista heterodoxo”, una selecció d’articles i textos d’Octavio Alberola

Pensar la utopia en la acción
Trazas de un anarquista heterodoxo

Octavio Alberola

Bombarda Edicions, 2013

Bombarda Edicions acaba d’editar el llibre Pensar la utopía en la acción – Trazas de un anarquista heterodoxo, d’Octavio Alberola, en el qual l’autor ha reunit una selecció dels seus articles i textos escrits des dels seus primers anys de militància anarquista a Mèxic fins al dia d’avui. El llibre consta de dues parts: la primera, En el Exilio y la clandestinidad (1950-1962), i la segona, En la “Transición” i la “Democracia”.

Llegir més »

El concepte de Poder popular a l’anarquisme

Origen

D’uns anys ençà s’està reivindicant el “poder popular” en diferents moviments anarquistes llatinoamericans. Es tracta de grups generalment vinculats a la corrent comunista llibertària (anomenats plataformistes o especifistes) present en nombrosos països del món i, curiosament, absent de l’anarquisme ibèric tradicional.

Llegir més »

Més de 100.000 dones que van avortar el 2011 no haurien pogut fer-ho amb la reforma prevista de Gallardón

El 2011 van avortar 118.359 dones i d’elles, 105.341 (el 89%) no podrien haver-ho fet si la situació se’ls hagués plantejat a partir que entri en vigor la reforma propulsada pel ministre de Justícia, Alberto Ruiz Gallardón. Aquesta és la denúncia que ha fet avui la plataforma Decidir ens fa lliures , que suma 300 entitats socials i que ha presentat a l’Ateneu de Madrid un calendari de mobilitzacions per intentar frenar una llei que, segons el mateix Gallardón, serà aprovada pel Consell de Ministres abansque acabi octubre.

Llegir més »
576_1380140124anti001.jpg
Premsa

Protestes antinuclears a Reus contra la trobada de la Suciedad Nuclear Española reactiven la petició de tancament de les centrals nuclears

Un centenar de persones es van concentrar a Reus el 25 de setembre a la plaça Prim de per exigir el desmantellament de les centrals nuclears. La protesta coincidia amb la celebració a la ciutat de la 39a trobada anual de la Societat Nuclear Espanyola. El 21 de setembre ja s’havia realitzat un acte al Centre de Lectura sota el lema “Després de Fukushima. Jornada d’alternatives i pel tancament de les nuclears”, al que van assistir unes 50 persones i que va comptar amb les intervencions de diversos activistes antinuclears.

Llegir més »
Cartell mani 5 octubre Manresa
Premsa

Manifestació a Manresa el 5 d’octubre pel dret a un habitatge digne sota el lema “Desobeïm i okupem per un futur digne”

La Plataforma d’Afectades per la Hipoteca i el Capitalisme del Bages (PAHCB) convoca una manifestació pel dret a un habitatge digne el dia 5 d’octubre a la capital bagenca. La manifestació també serà en suport a les famílies que viuen al bloc alliberat a Salt per la PAH de Girona, les quals es veuen amenaçades sota una ordre de desallotjament pel proper 16 d’octubre, en solidaritat amb les quals s’ha convocat a Salt aquell dia concentració davant de l’edifici ocupat.

Llegir més »
28set-2013-cartellimprenta.jpg
Gènere / Dona

Avortament lliure i gratuït. Dret al propi cos. Aturem l’ofensiva Gallardón

La crisi del sistema de producció i reproducció del sistema capitalista i patriarcal, està creant un retrocés a nivell històric dels drets laborals, socials i personals de les dones treballadores del poble catalá.

Amb l’excusa de la crisi, el capitalisme está expulsant del mercat laboral a milers de dones (a la Administració Pública el 85% dels acomiadaments son dones). Les retallades i privatitzacions dels serveis públics essencials (sanitat, educació, serveis socials) colpegen directament a les dones treballadores, obligades a abandonar els llocs de treball i tornar a casa per treballar gratis per mantenir la família i estalviar diners a l’estat que redueix cada cop més els pressupostos socials.

Llegir més »
Cartell 28 setembre
Gènere / Dona

28 de setembre: Dia internacional per la despenalització de l’avortament

28 setembre dia internacional per la despenalització de l’avortament

El Partit Popular està disposat a continuar la seva proposta de canviar la Llei de Salut Sexual i Reproductiva a finals d’octubre. Ho ha anunciat el ministre Gallardón, també vol reformar el Codi Penal.

Ens estan deixant sense dret a viure lliurement en tots els àmbits, laboral, familiar, social … i sexual.

Llegir més »
Mapa del Kurdistan
Gènere / Dona

El confederalisme democràtic, proposta llibertària del poble kurd

Fa temps que es va escoltant parlar sobre el Confederalisme Democràtic en el Kurdistan. Es tracta d’una idea político-social aplicada al context d’Orient Mitjà que no busca imposar estats-nació independents. Ens vam posar en contacte amb el blog de Solidaritat Kurdistan per a comprendre millor aquest gir històric d’un moviment d’alliberament nacional amb més de 30 anys a les seves esquenes. En aquesta entrevista es desenvolupen les claus sobre aquesta idea anti-estatista que es basa en part en les idees de Murray Bookchin sobre l’Ecologia Social i el Municipalisme Llibertari.

L’entrevista és la primera part d’una entrevista molt més llarga que ens posarà al dia de la (complexa) situació del poble kurd en els seus diferents conflictes en els quals està implicat alhora.

– ALB.- Què és i per a què existeix Solidaritat Kurdistan?

SK.- Solidaritat Kurdistan és un espai que neix amb l’objectiu d’impulsar la solidaritat i el coneixement de la lluita del poble kurd pel seu alliberament i autodeterminació. La nostra idea no és només expressar la nostra solidaritat amb el Kurdistan com poble oprimit, sinó també solidaritzar-nos, donar a conèixer i impulsar el moviment d’alliberament kurd que actualment lluita sota el paradigma del Confederalisme Democràtic.

Com projecte encara relativament recent, Solidaritat Kurdistan ha començat la seva labor solidària amb una qüestió que considerem bàsica i de vital importància, la d’informar, tant de la situació actual com del corpus ideològic del moviment d’alliberament kurd. Per a això s’ha creat el blog: http://solidaridadkurdistan.wordpress.com; on es recopilen, tradueixen i elaboren notícies, articles, anàlisis, convocatòries, etc… Aquest és solament el primer pas i volem continuar amb activitats per a donar a conèixer al moviment kurd i la seva proposta política, el Confederalisme Democràtic. Per a això estem treballant en l’organització xerrades i debats sobre la lluita, idees i situació actual del poble kurd. Projecte per al qual estem oberts de forma desinteressada a totes les persones, grups o col·lectius que estiguin interessats en això i vulguin contactar amb nosaltres.

A partir, i al costat d’aquesta primera fase de realització de xerrades i debats, es començarà a donar difusió a les obres claus que inspiren ideològicament al moviment kurd, principalment l’obra de Abdullah Öcalan. I el nostre desig és continuar en aquest línia solidària i poder consolidar una xarxa d’individualitats, grups i col·lectius solidaris amb el moviment d’alliberament kurd per tota la geografia. Perquè coordinats, tant kurds en l’exili, com persones solidàries amb aquest poble, es pugui realitzar la labor solidària i de treball polític que la societat civil i el moviment democràtic i revolucionari del món han de realitzar. En la lluita per la llibertat i la democràcia tots juguem el nostre paper, és primordial el tendir llaços entre els pobles en la lluita contra la modernitat capitalista.

Esperem que aquesta entrevista pugui servir de crida a començar amb aquesta labor de solidaritat internacionalista i animem a tots aquells interessats a treballar i col·laborar amb nosaltres en ella.

– ALB.- Quins altres grups de solidaritat hi ha per l’estat espanyol?

SK.- En l’estat espanyol existeix una llarga trajectòria de solidaritat amb el poble kurd, sobretot originada per la problemàtica nacional que aquí també existeix, el que ha fet que aquelles organitzacions que lluiten per l’alliberament dels pobles oprimits de l’estat espanyol s’hagin sentit propers i solidaris amb el poble kurd. Pel que tenim un llarg historial d’organitzacions nacionalistes i de solidaritat internacionalistes que han dut i porten e terme actes de solidaritat i tendeixen llaços amb poble kurd.

La solidaritat entre el Kurdistan i els pobles de l’estat espanyol ha vingut tradicionalment des d’una gran varietat d’agrupacions polítiques més que des d’agrupacions concretes de solidaritat amb el poble kurd. Encara amb això podem nomenar certes organitzacions que han treballat la solidaritat internacionalista amb el poble i la lluita kurda com Komite Internazionalistak a Euskal Herria, el Col·lectiu de Solidaritat amb el Kurdistan de Madrid, l’agrupació feminista Gatamaula que va realitzar recentment unes xerrades sobre les dones en el moviment d’alliberament kurd, o l’agrupació basca-kurda Associació Bihar Euskal Kurdu Elkartea; per nomenar solament alguns aquests col·lectius que han treballat per a donar conèixer i impulsar la solidaritat amb el Kurdistan.

El Confederalisme Democràtic

– ALB.- Passem a la qüestió ideològica. Com definiríeu el Confederalisme Democràtic (C.D.)?

SK.- El Confederalisme Democràtic (també conegut com comunalisme kurd o apoísme), és la proposta del moviment d’alliberament kurd per a arribar a l’alliberament del Kurdistan, nació que actualment es troba sota el domini de Síria, L’Iraq, Iran i Turquia.

El Confederalisme Democràtic és el sistema per a crear una nació democràtica en el Kurdistan, sistema pel qual s’assolirà l’alliberament i democratització del poble kurd, tant des d’una perspectiva nacional/cultural com social.

Aquest sistema no busca la creació d’un Estat-nació kurd, sinó la creació d’una nació democràtica, la base de la qual és la societat civil organitzada autònomament de forma democràtica, el centre d’autogestió política de la qual és les assemblees de les comunitats i consells oberts locals, regits per la democràcia directa. Aquests, confederats lliurement i reunits en congressos generals, amb funcions de coordinació, formarien la nació democràtica del Kurdistan.

En l’àmbit econòmic el Confederalisme Democràtic busca un sistema que permeti tant la distribució justa dels recursos com la conservació del medi ambient, pel que rebutja el capitalisme, apostant per un socialisme democràtic on els recursos pertanyin al poble i l’economia estigui enfocada al bé social i no a l’acumulació de capital i el consumisme, causants tant d’injustícies socials com de grans agressions al mitjà natural.

L’alliberament de la dona és un altre pilar del Confederalisme Democràtic, que busca crear una societat lliure de sexisme, tant d’aquell que ve de la societat tradicional patriarcal o les interpretacions religioses sexistes, com el que prové de la mercantilització de la dona per la modernitat capitalista.

Per tant enfront de la modernitat capitalista; que els seus tres pilars fonamentals assenyala Öcalan com l’Estat-nació, el capitalisme i l’industrialisme; el Confederalisme Democràtic representa la modernitat democràtica que alliberarà al Kurdistan de l’opressió nacional/cultural, social, política, econòmica, patriarcal i ecològica. Democràcia, socialisme, ecologisme i feminisme, són els conceptes claus per a comprendre el Confederalisme Democràtic del moviment d’alliberament kurd.

– ALB.- Perquè es dóna l’evolució del marxisme leninisme d’alliberament nacional al C.D.?

SK.- L’evolució ideològica i estratègica del Partit dels Treballadors del Kurdistan (PKK), que serà el germen de la Unió de Comunitats del Kurdistan (KCK), és un assumpte molt interessant i que ens dóna mostra de la capacitat autocrítica i veritablement revolucionària d’aquest moviment. El PKK es va fundar el 1978, va tenir sempre com objectiu no solament l’alliberament des d’una perspectiva ètnica o nacional, sinó que la seva finalitat era el projecte d’alliberar i democratitzar la societat.

El PKK va reconèixer la connexió que havia entre la qüestió kurda i la dominació global del sistema capitalista modern, i en un context del món bipolar, on l’alternativa al món capitalista i l’alliberament de la societat semblaven provenir del Socialisme Real, i on la influència dels moviments d’alliberament nacional leninistes era molt intensa, el PKK va apostar per lluitar per la creació d’un Estat socialista kurd per a alliberar al poble del Kurdistan.

Amb el transcurs de la lluita i el dels projectes d’Estat socialistes, el PKK va començar reconsiderar els seus objectius, el partit es va reconèixer en un estancament i va comprendre la necessitat de repensar les seves estratègies i finalitats. A pesar que alguns han volgut veure la renúncia a la creació d’un Estat socialista del Kurdistan com un signe de claudicació o debilitat, Öcalan ha exposat que no es troba aquí la causa, sinó que el motiu va ser l’anàlisi d’aquests Estats i el comprendre que no hi havia canvis en l’estil i la forma de la vida en el Socialisme Real respecte a la vida capitalista de la resta del món, un projecte d’alliberament i democratització del Kurdistan i la societat no podia provenir d’una solució estatal. A més tal com ha assenyalat Öcalan existia una contradicció fonamental: “A pesar que el PKK es pretenia en favor de les llibertats, no assolim deixar de pensar en termes de jerarquia”.

La lluita per l’alliberament havia de repensar-se, l’organització jeràrquica, la recerca del poder institucional i la idealització de la lluita armada; començaven a donar pas a la democratització, l’organització comunal i assembleària i l’autodefensa, es començava a avançar així en el camí cap al Confederalisme Democràtic.

– ALB.- Parlant de Öcallan, quina relació té Öcalan amb el municipalisme llibertari o l’Ecologia Social? Ha tingut contactes personals o mitjançant carta amb algú que defensés aquestes idees?

SK.- Com hem apuntat en la pregunta anterior, el PKK havia començat a reorientar la seva política des del seu original marxisme-leninisme i començava a acostar-se a postulats on l’organització democràtica cobrava una gran rellevància, però sense abandonar el nucli socialista de les seves idees. D’aquesta manera es començava a acostar-se així a postulats i conclusions similars a les del municipalisme llibertari (no oblidem que Murray Bookchin, el pare de l’Ecologia Social, també provenia del marxisme). Però seria el 2002 quan Öcalan començaria clarament a realitzar una intensa lectura de Bookchin i a recomanar, per mitjà dels seus advocats, als militants i polítics kurds la lectura dels seus llibres Urbanització sense ciutats i L’Ecologia de la Llibertat.

En el 2004, tal com ens explica la companya de Bookchin, Janet Biehl en el seu article Bookchin, Öcalan, and the Dialectics of Democracy, Abdullah Öcalan a través dels seus advocats va demanar contactar amb Bookchin, enviant-li un dels seus manuscrits i fent-li saber que es considerava un deixeble seu i que estava disposat a aplicar les idees de de l’Ecologia Social a l’Orient Mitjà. Aquesta possibilitat de diàleg es va veure truncada per l’edat de Bookchin, que amb vuitanta-tres anys i malalt li era impossible realitzar l’esforç i treball que suposaria mantenir aquest contacte. Aquest mateix any Bookchin enviava un missatge al poble kurd: “La meva esperança és que el poble kurd sigui capaç d’establir algun dia una societat lliure i racional que permeti fer florir la seva lluentor de nou. Són afortunats de tenir un líder del talent del senyor Öcalan per a guiar-los.” Aquest missatge va ser llegit en la Segona Assemblea General del Kongra-Gel.

En el 2006, quan Bookchin va morir, l’assemblea del PKK es va referir a ell com “un dels més grans científics socials del segle XX. Ell ens va introduir en el pensament de l’ecologia social i va contribuir al desenvolupament de la teoria socialista a fi d’avançar en una base més ferma. Va mostrar com fer un nou sistema democràtic una realitat. Va proposar el concepte de Confederalisme, un model que creiem que és creatiu i realitzable. Les tesis de Bookchin sobre l’Estat, poder i jerarquia seran implementades i realitzades en la nostra lluita… Posarem aquesta promesa a la pràctica com la primera societat que estableix un confederalisme democràtic tangible”.

– ALB.- Perquè Öcalan té aquesta influència tan gran en el moviment kurd d’alliberament nacional, fins al punt que segueixen els seus canvis ideològics-estratègics?

SK.- Öcalan va ser el principal capdavanter del PKK des de la seva fundació, la seva importància va ser clau per a la creació d’un moviment que aglutinés les aspiracions socials i nacionals del poble kurd. Mentre altres líders havien tractat la qüestió kurda des de perspectives solament ètniques, oblidant la qüestió social, a Turquia els moviments socialistes i marxistes obviaven o menyspreaven la qüestió kurda.

Öcalan va començar llavors a crear entorn a si un moviment que reformulava els paradigmes de l’alliberament social i nacional, aglutinant-los i creant així el Partit dels Treballadors del Kurdistan (PKK). El prestigi que va anar aconseguint a el PKK va anar de la mà del prestigi de Öcalan qui va ser sempre el cap més visible del partit. El PKK va estar a la vora de les divisions i traïcions en diverses ocasions, però la unitat i fortalesa del moviment es va fer possible gràcies a Öcalan, que va treballar de forma incansable per mantenir aquesta unitat que dotava de tanta força al PKK i que havia assolit convertir-lo en el moviment d’alliberament nacional kurd més fort i amb major arrelament a Turquia i en altres zones del Kurdistan. El paper de Öcalan era clau en el PKK doncs exercia una gran activitat com ideòleg i coordinador del moviment.

Amb la detenció de Öcalan l’Estat turc creia poder afeblir al moviment, i així aquest al costat dels serveis secrets d’altres països com EEUU i Israel, van planejar un complot internacional que va acabar amb la detenció il·legal de Öcalan a Kenya el 1999. Però aquesta detenció no va tenir l’efecte esperat i la figura de Öcalan ha anat fins i tot guanyant influència i prestigi, i el PKK després d’un breu període de certa confusió, s’ha enfortit i tancat files entorn al que segueixen considerant el seu líder, i que encara estant entre reixes segueix complint amb les seves responsabilitats. Ha estat durant el seu empresonament, i a pesar de les terribles condicions a les quals ha estat sotmès, quan ha dotat al moviment de la gran solidesa teòrica del CD i on ha fet innombrables esforços per la pau, però sabent també quan ha arribat el moment de l’autodefensa armada davant el fracàs dels processos.

Llegir més »

El feixisme es consolida a Grècia

Grècia pateix la pitjor crisi econòmica i social des de la creació de la Unió Europea. L’extrema dreta ha aprofitat la conjuntura per expandir el seu discurs xenòfob i feixista entre les principals afectades per una situació que cada cop esdevé més insostenible. Van assolir la seva primera fita entrant al Parlament de Syntagma mitjançant una campanya d’agressions i accions violentes que els va permetre guanyar repercussió mediàtica. Després de l’assassinat d’un jove de 26 anys d’origen pakistanès el gener d’aquest any, perpetrat per dos homes vinculats amb Alba Daurada, l’assassinat, aquesta passada matinada, del cantant de hip-hop i militant antifeixista, Pavlos Fyssas, per part d’un militant del mateix partit neonazi, ha tornat a commocionar la societat grega.

Llegir més »
Cartell Mercè 2013
Acció Sindical

Davant les retallades i les imposicions: desobeïm per la Mercè

Diversos col·lectius, sectors en lluita i assemblees de barri reunits a l’assemblea de JuntesPodem vam decidir sumar-nos a la ja tradicional protesta de les companyes de l’assemblea del 15M del Gòtic.

El 24 de setembre, el dia de la Mercè de cada any, les principals “autoritats” del país -municipals, Generalitat, militars…- assisteixen a una missa a l’església de la Mercè.

Llegir més »

Vaga de docents a les Illes: com més curt ens lliguin, més perill tindran

I és clar que el Govern Balear no pensa retirar el Tractat Integrat de Llengües (TIL), “per molt que cridin al carrer”, diuen. Només faltaria que un govern democràticament elegit es deixés intimidar per una colla d’antidemòcrates que l’han desafiat i l’han posat en qüestió. Ni ara ni mai. Si el Govern canviés d’opinió per aquesta colla de cridaners, a on seria la democràcia? A on seria la representativitat que atorguen les urnes? Si per una protesta al carrer d’una colla de sindicalistes i de dropos catalanistes tot el pla de govern d’un Govern com el balear s’haguésde replantejar, a on aniríem a parar?

Llegir més »

Pot o ha de fer el sindicalisme una ruptura amb la lògica del progrés?

“El sindicalisme no qüestiona el model, participa de la lògica productivista i desarrollista com condició del benefici, el qual al seu torn determina la condició de l’ocupació i sustenta un discurs “lògic racional”: un model de desenvolupament sostenible”

El sindicalisme, com part i actor en la construcció de les relacions socials -no només en les de producció i reproducció- assumeix el pensament racionalista i assumeix la lògica del progrés, és a dir, aquesta lògica del desenvolupament sense fi, basat en la utopia de que “el futur sempre serà necessàriament millor”.

L’increment del benefici empresarial o la taxa de benefici del capital en cada període històric d’acumulació, s’ha convertit en la condició del creixement econòmic, doncs avui existeix consens social molt ampli (empresaris, agents socials, institucions polítiques) sobre que s’ha d’invertir en polítiques que afavoreixin la competitivitat.

La competitivitat en una economia tan globalitzada i absolutament financiaritzada, ho “sosté tot”: deslocalitzacions de capitals, regulacions d’ocupació, treball cada vegada més indecent per a milions i milions de persones, exèrcit de mà d’obra en reserva i no utilitzada cada vegada més nombrós, saqueig a través de l’apropiació (patents) dels recursos essencials per a la vida, terra, llavors, energia, absències de drets humans en totes les seves relacions.

El problema és d’origen, doncs els conflictes es generen i es gestionen dintre dels límits del primigeni objectiu del capital, que no és altre que perpetuar-se, així hagi de mutar “cent vegades”, com de fet ho ha fet al llarg de la seva història.

El triomf del mercat i de la lògica econòmica liberalitzadora condueix a la racionalitat, i en conseqüència la “utopia del progrés”, es materialitza. És com un somni, que igual que el “paradís cristià” al final d’una vida d’acord amb els designis de “déu”, apareixerà en cada persona.

El petit problema de seguir aquesta “litúrgia de la racionalitat” és que ens ha conduït al “salvi’s

Llegir més »

Els suïcidis: pandèmia de salut pública

Un milió de suïcidis cada any al món. 3000 suïcidis al dia. Un suïcidi cada 40 segons, sovint amb rerefons socioeconòmic.

Símptomes que s’associen a pensaments suïcidis neixen amb la depressió, la desesperança, la incapacitat per a continuar la vida quotidiana, sentiments de soledat, manca de vincles socials, patiment i dolor interminables per la malaltia física, pensar que la mort és mes desitjable que la vida… molts d’aquests símptomes s’han multiplicat per la situació socioeconòmica d’atur estructural, manca de perspectives de futur i creixent exclusió social.

Llegir més »

Re-evolució

Encara que soni a pretenciós i gastat, estem vivint un moment històric, d’aquests escassos instants que de tant en tant desestabilitzen els fonaments d’una tranquil·la societat. Tot es qüestiona, la política, els polítics, l’economia, els gurús econòmics, la societat, el sistema social, les creences religioses, l’església, el grup, les persones,… És a dir, res és inamovible i tot pot desembocar en una controvèrsia.

Els poders dominants, siguin polítics, econòmics o religiosos, desenvolupen accions coercitives pretenent culpabilitzar-nos d’una situació que no hem creat, quan simplement som víctimes involuntàries o dit d’altra manera, danys col·laterals.

Llegir més »

El sector financer espanyol en 4 anys s’embutxaca 230.415 milions d’euros en ajudes públiques

Des de l’any 2008 al 2012, el sector financer ha rebut 230.415.000 d’euros en ajudes públiques. Això equival a més del 23% del PIB i és el major suport públic que ha rebut un sector en tota la història de l’estat espanyol. Això és el que s’anomena capitalisme d’amiguets, que ens emportem els beneficis quan vénen ben donades i recorrem al sector públic quan hi ha crisi.

Llegir més »

Trobada Estatal de Dones de CGT 14 i 15 de setembre a València

Trobada Estatal de Dones de CGT 14 i 15 de setembre a València

La propera Trobada Estatal de Dones de la CGT dedicada a preparar la campanya del dia 25 de novembre, dia contra la violència masclista, se celebrarà a VALÈNCIA, els propers 14 i 15 de setembre, dissabte i diumenge.

La trobada tindrà lloc en els locals sindicals de la CGT a la Universitat de València, avinguda Blasco Ibáñez, 21, a partir de les 10 hores, amb el següent ordre del dia:

Cartell, manifest i díptic per al 25 de novembre. Propostesi elaboració.

Llegir més »